Každý den bychom mohli vzpomínat výročí narození nějaké známé
osobnosti. Pokud si budeme postupně připomínat jednotlivce,
osvěžíme si celé dějiny, protože dějiny utvářejí
jedinci. Vybíráme tedy každý den z nepřeberného množství
historických postavy kladné i záporné, ale taková už je
historie... Samozřejmostí budou
odkazy na stránky týkající se jednotlivých osobností.
.
BEZPLATNÉ MĚŘENÍ
GEOPATOGENNÍCH ZÓN
V
současné době probíhá koordinovaně bezplatné
měření geopatogenních zón v celé České
republice. Máte-li
zájem o proměření geopatogenních zón a jiných
škodlivých energetických polí ve Vaší domácnosti,
zajistíme Vám jejich změření.
O
měření můžete požádat na adrese www.gpz.cz.
V krátké době budete kontaktováni a informováni
o podmínkách, za jakých měření probíhá. Bude
s Vámi domluven termín, který Vám bude nejlépe
vyhovovat.
Chystáte
se někam na dovolenou? Vyhledejte si zájezd podle vlastních
představ a požadavků!
Pokud chcete zjistit, jestli osobnost, která Vás
zajímá, již je na tomto webu, zkuste vyhledávač, případně
použijte abecední
seznam
31. červenec
Louis
de Funès
[finés],
plným jménem Louis Germain David de Funès de
Galarza, francouzský
herec, se narodil 31. července 1914 v Courbevoie.
Začínal epizodními rolemi. Jako komik se proslavil až
na konci 50. let. Natrvalo mezi filmové hvězdy
vstoupil v roce 1964 uvedením filmu Fantomas,
kde hrál i Jean Marais. U nás jej diváci obdivovali
ve veselohrách Smolař,
Oscar, Fantomas(série
filmů), Četník se Saint Tropez (série filmů s
nervním strážcem pořádku, který se snaží vypořádat
s uvolněnou morálkou 60. let.),
Velký flám,Senzační prázdniny,
Na stromě, Piti-piti-pa, Tonoucí se stébla
chytá, Tetovaný aj. Louis de
Funès hrál celkem ve 137 filmech. Zatímco ve
Francii byl řadu let velice úspěšný, v USA byl téměř
neznámý s výjimkou komedie Dobrodružství rabína
Jákoba z roku 1973. V Česku jeho popularitě
napomohl vynikající dabing Františka
Filipovského (dle některých fanoušků lepší než
originál). Jeho herecký styl se opíral o živelnou
komiku a neuvěřitelné mimické schopnosti, které mu
vynesly přezdívku Muž tisíce tváří. De
Funès měl problémy se srdcem a s každou svojí
rolí, ve kterých představoval různé cholerické
postavy, riskoval srdeční infarkt, na který nakonec
27. ledna 1983 v Nantes zemřel.
Emily
Jane Brontëová
[brontyová] (Emily Jane Brontë), anglická
spisovatelka, mladší sestra Charlotte Brontëové, se
narodila 30. července 1818 na faře v Thorntonu
(Yorkshire)
jako pátá ze šesti dětí. V roce 1820 se rodina přestěhovala
do vesničky Haworth v severní Anglii. Emily pocházela
z rodiny konzervativního kaplana. Otec nechtěl, aby se
jeho děti stýkaly s nevzdělanými sousedy, a proto se
jejich svět skládal pouze z uzavřeného kruhu osob -
otce, tety a staré hospodyně. Všechny sestry
studovaly v neutěšených podmínkách ústavu pro
dcery duchovních. Zažily bídu a špatnou péči, dvě
dívky se už odsud nevrátily a ostatní odnesly
studium podlomeným zdravím a narušenou psychikou. Po
celé dětství se děti scházely v dětském pokoji,
kde se věnovaly studiu, četbě a malování, ale především
vymýšlely při hrách různé příběhy, vytvořily i
fiktivní země (Angria, Gondal, Gaaldine), ve kterých
prožívaly s imaginárními postavami složité a velmi
komplikované příběhy. Tyto dětské hry byly později
inspirací ke vzniku stěžejních románů anglické
literatury, které později
vznikly. Mimořádný literární talent Emily
prozrazoval už svazek poezie sepsaný se sestrami
Charlottou a Annou pod pseudonymy Currer, Ellis a Acton
Bellovi.
Charlotta později vydala Janu Eyrovou, Anna Agnes
Greyovou a Emily dosáhla uměleckého
mistrovství ve svém jediném románu, Na Větrnéhůrce(1847), v němž evokovala nejen drsné prostředí rodného
kraje s obhroublými charaktery, ale prostřednictvím
vypravěče a vylíčením kontrastu mezi statkem na Větrné
hůrce a zjemnělým Drozdovem kritizovala vyšší
viktoriánskou společnost za nepochopení hlubokých
lidských citů a vášní.
Emily zemřela na tuberkulózu 19. prosince 1848
v Haworthu
( West
Yorkshire).
Benito
Amilcare Andrea Mussolini
[musoliny], italský politik, předseda vlády a
diktátor, se narodil 29. července 1883 v Predappiu v
rodině kováře. Původně působil jako učitel ve
vesnici Gualtieri nedaleko svého rodiště, ale již v
roce 1902 odešel do Švýcarska, kde se živil
pomocnými pracemi. Po návratu do Itálie (v roce 1904)
nastoupil prezenční vojenskou službu a po roce 1908
pracoval jako příležitostný novinář a neúspěšně
se pokoušel prosadit i jako literát. Od roku 1912 byl
redaktorem a od roku 1914 ředitelem listu Italské
socialistické strany Avanti (Vpřed). Ve straně
působil v letech 1902 až 1914, až do doby, kdy byl
vyloučen za svůj odlišný názor na vstup Itálie do
bojů první světové války. Brzy poté začal
vydávat list Il popolo d'Italia, ve kterém již
nastínil program své budoucí politické strany. V
letech 1915 - 1917 bojoval v první světové válce v
řadách italské armády a byl lehce raněn.
V roce 1919 založil militantní organizaci Fasci
di Combattimento (Bojové svazky), která byla v roce
1921 přeměněna v nacionální fašistickou stranu
Partito Nazionale Fascista. Po pochodu "černých
košil" na Řím v roce 1922, se stal předsedou
koaliční vlády. Od roku 1925 se honosil titulem capo
del governo e duce del fascimo (šéf strany a vůdce
státu). Po roce 1925 zavedl autoritativní režim. V
roce 1935 prosadil útok na Etiopii, v roce 1936
pomáhaly italské
jednotky Frankovým oddílům v občanské válce ve Španělsku.
Mussolini byl iniciátorem agresivní zahraniční
politiky, která vedla k útoku na Albánii (1939), na
Francii (1940) a později proti SSSR a jeho spojencům.
V roce 1943 byl svržen a zatčen, ale zanedlouho byl
znovu osvobozen německým oddílem. Na severu Itálie
pak vytvořil takzvanou Italskou socialistickou
republiku s centrem v Saló. Na jaře roku 1945 se
Benito Mussolini rozhodl k útěku před armádami
Spojenců do Německa. Byl ale zadržen a zatčen v
Giulino di Mezzegra u jezera Como i se svou
milenkou C. Petacciovou a 28. dubna 1945 byli partyzány
zastřeleni a jejich těla byla veřejně vystavena v
Miláně.
Ludwig
Andreas Feuerbach
[fojrbach], německý filozof, se narodil 28. července
1804 v bavorském Landshutu, jako čtvrtý syn
významného právníka Paula
Johanna Anselma Rittera von Feuerbacha. Po
obhájení disertace (1828) byl jmenován soukromým
docentem na univerzitě v Erlangenu. Byl neortodoxním
stoupencem hegelovské levice, odmítl Hegelovu
dialektiku a vypracoval vlastní materialistickou
filozofii. Původ náboženství vykládal na základě
teorie odcizení: člověk projektuje do bohů své
vlastní touhy a ideály, které jsou na zemi jeho
silami neuskutečnitelné. Toto odcizení může překonat
tak, že bude svou pravou přirozenost (chápanou
biologicky a psychofyzicky) uskutečňovat v poslušnosti
zákona lásky člověka k člověku. Za hybnou sílu
lidské vůle pokládal úsilí o štěstí, které však
vede k pocitu morální zodpovědnosti za druhé.
Ovlivnil ruské revoluční demokraty (N. A.
Dobroljubova a N. G. Černyševského), stejně tak jako
Karla Marxe a Bedřicha Engelse. Zapůsobil i na řadu německých
básníků a spisovatelů (G. Keller, H.
Heine, G. Herwegh, Ch.F. Hebbel aj.).V revolučním
roce 1848 - 1849 působil na veřejné mínění svými Přednáškami
o podstatě náboženství. Byl poslancem
frankfurtského parlamentu a čelným představitelem
radikálního křídla Hegelovy školy, avšak jeho
abstraktní antropologický materialismus neumožňoval
hlubší pochopení revolučních bojů této doby, ani
nemohl být programem revoluční akce. Hlavní díla:
Myšlenky o smrti a nesmrtelnosti
- 1830 (dílo kritizující církev bylo zakázáno
a po odhalení autorství musel Feuerbach odejít z
univerzityv
Erlangenu
), Dějiny novější filosofie od Bacona
Verulamského k Benediktu Spinozovi - 1833,
Výklad, vývoj a kritika Leibnizovy
filosofie - 1837, Ke kritice Hegelovy filosofie
- 1839, Podstata křesťanství
- 1841.
Na
sklonku svého života projevoval Feuerbach zájem o
marxismus, studoval Kapitál a roku 1870 vstoupil do
sociálně demokratické strany Německa. Ludwig
Feuerbach zemřel 13. září 1872 Rechenbergu (poblíž
Norimberku). V šedesátých letech minulého století
se někteří buržoazní filozofové pokusili
reinterpretovat Feuerbachův materialismus v duchu
„filozofie života“, existencialismu nebo
modernizující soudobé teologie.
Bourvil[burvil],
vlastním jménem André Zacharie Raimbourg,
francouzský divadelní a filmový herec, se narodil 27.
července 1917 v Prétot-Vicquemare. Původním povoláním
byl pekař. Ve svém městečku si založil kapelu
(hrál na harmoniku, mandolínu a roh) a brzy začal
vystupovat jako komik a kabaretiér se svými vlastními
skeči a písničkami. Když byl ještě malý, zahynul
jeho otec v I. světové válce a on strávil celé dětství
ve vesnici Bourville, jejíž jméno se později stalo
jeho jménem uměleckým. První opravdový film, který
ukázal široký záběr jeho komiky, byl Napříč
Paříží s Gabinem
a Funésem (1956), se kterým v pozdější době vytvořili
několikrát nezapomenutelnou dvojici, kdy hrál často
postavy naivní až tupé, které byly postaveny jako
protiklad aktivních rolí de Funése. Bourvil ztvárňoval
komediální i vážné, charakterní role (Tři mušketýři,
Husaři, Hrbáč, Všechno zlato světa, Velký flám,
Velký šéf, Rudý kruh). Nezapomenutelná je také
jeho role Thénardiera ve filmové adaptaci Bídníků
(1957). Zemřel po boji s Kahlerovým syndromem (který
napadá kostní dřeň) ve věku 53 let 25. září 1970
v Paříži a byl pohřben v Mountainville (Yvelines).
George
Bernard Shaw [šó],
anglický dramatik irského původu, esejista,
divadelní a hudební kritik, se narodil 26. července
1856 v Dublinu v protestantské rodině.
V roce 1870 se přestěhoval do Londýna. Vzdělání
získal jako samouk, zejména četbou v knihovně
Britského muzea. První literární pokusy nebyly
nikterak úspěšné. V letech 1879-83 napsal
satirické romány Nezralost, Nerozvážný sňatek,
Povolání Cashela Byrona, vydavatele pro ně našel
ale až v době, kdy byl uznávaným autorem.
Uspěl jako hudební a divadelní kritik v časopisech
Star a Saturday Review. Kritice se pak věnoval
celý svůj život a to i kritice výtvarné a
literární. Aktivně se účastnil politického života,
od roku 1897 působil několik let jako radní pro
londýnský obvod St. Pancras. Spolu s H. G.
Wellsem založil v roce 1884 Fabiánskou
společnost (šířící teorii tzv. fabiánského
socialismu – pomocí postupných reforem zanikne
kapitalismus a vznikne socialismus). Shaw je známý především
svou dramatickou tvorbou. Jeho dílo tvoří přes 700
her, většinou satirických, kritizujících
viktoriánskou morálku a morální hodnoty buržoazní
společnosti. Ovlivněn díly H.Ibsena,
F.Nietscheho
a H.Bergsona,
v jeho tvorbě se postupně prohlubuje kritika
racionalismu 19. stol. Charakteristickým rysem
Shawových dramat jsou jejich rozvláčné přemluvy.
Tyto eseje jsou v několika případech dokonce delší,
než hra samotná.Z množství
dramat připomeňme především jeho první sociálně
diskusní komedii Vdovcovy domy (Widower’s
Houses, 1892), která se řadí do série Neutěšených
her. Známá je pak série Her utěšených (Candida
, Člověk nikdy neví, Muž budoucnosti). Za vrchol
tvorby je považována komedie Pygmalion
(1912), satira na viktoriánské představy společenských
tříd, filantropie, romantické lásky i vědeckého
pokroku, která se stala předlohou ke světoznámému
muzikálu My Fair Lady. Z pozdějších her připomeňme
filosofickou utopii Zpět k Metuzalému
(1918-1920) nebo historickou hru o Johance
z Arku Svatá Jana (1924). G. B. Shaw,
zakladatel moderního anglického dramatu a nositel Nobelovy
ceny za literaturu pro r. 1925, zemřel 2. listopadu
1950 v Ayot St. Lawrence, Hertfordshire, Anglie.
Kamil
Lhoták,
český malíř, grafik a ilustrátor, se narodil
Praze-Holešovicích 25. července 1912. Vystudoval
práva, ale brzy se začal věnovat umění. Jeho umělecké
začátky byly spojeny se Skupinou 42 (Jiří Kolář,
František Gross, František Hudeček a další), která
existovala v letech 1942-48. Skupinu spojoval zájem o
poetické motivy velkoměsta a technické civilizace.
Byl rovněž členem Umělecké besedy a od roku 1945 i
Sdružení českých umělců grafiků Hollar.
Výchozím impulsem byla výstava Poezie 32 v Praze a
okouzlení z prostředí městské periférie (Holešovice,
Krajina 20. stol., Volání dálek). Inspiraci čerpal
ze starých obrázkových časopisů, prospektů a
reklamy. Na přelomu třicátých a čtyřicátých let
začal ilustrovat dětské knihy. Skutečnost, že neprošel
strohým profesionálním školením, dává jeho
kresbám i malbám zvláštní rys citové bezprostřednosti,
v obsahově bohaté kresbě se i to nejsoučasnější
téma stává jakýmsi průhledem do minulosti a naopak.
V široké námětové a autorské škále měli ve
Lhotákově ilustraci své místo mezi jinými Arthur
Ransome, Jules
Verne,
Arkadij Gajdar, Valentin Katajev, Ludvík Souček, Adolf
Branald, Helena Šmahelová a Dorothy Sterlingová.
V populárně vědecké knize vytvořil harmonické
spojení ilustrační kresby s fotografií,
v povídkách o dětech hledal a nacházel nové
vazby a řazení ilustrací. Lhoták nevytvářel nové
efekty po technické stránce, vyjadřoval se nejraději
kresbou a kolorovanou kresbou, jako malíř měl blízko
k ilustračnímu akvarelu, původní je jeho
technika perokresby. Poprvé samostatně vystavoval
v roce 1939, od roku 1946 i v zahraničí.
V roce 1947 získal 1. cenu benátského bienále
kresleného filmu (Atom na rozcestí). Ve 40.
letech objevil v kreslených reportážích se sledem
scén principy narativní figurace, rozvinuté v 60.
letech (Ze života balónu). Spojitost s prvky
nové figurace objevil v motivech terčů na obrazech a
litografiích. Souběžnou část díla tvořila Lhotákova
spolupráce s kresleným filmem. V jeho díle se
objevuje několik symbolů, které lze vysledovat na
mnoha kresbách i obrazech (pouštní stroj, drak-orel,
terč či číslovka "9"). Mimo Lhotákovo
okouzlení civilizací je důležitým motivem jeho
díla člověk s handicapem. Sám byl v dětství postižený
obrnou a ve svých dílech zobrazoval osudy podobně
postižených. Kamil Lhoták zemřel 22. října 1990 v
Praze.
Alfons
Maria Mucha,
český malíř, grafik a návrhář, přední představitel
secesního dekorativismu, se narodil 24. července
1860 v Ivančicích u Brna. Po předčasném ukončení
středoškolských studií pracoval krátce jako písař
u okresního soudu. V letech 1889-1880, poté, co
nebyl přijat na Akademii výtvarných uměni
v Praze, byl zaměstnán ve vídeňské malířské
dílně divadelních dekorací Kautsky-Brioschi-Burghardt.
V letech 1881-85 pracoval pro hraběte Khuen
Belassi. Vyzdobil pro něj jídelní sál na zámku
v Hrušovanech, vnitřní prostory zámku Gandegg,
nedaleko italského Bolzana a vytvořil dekorace zámku
Emmahof ve Vídni. Podporován hrabětem, studoval pak
v období 1885-87 na mnichovské Akademii umění.
V roce 1887 přesídlil do Paříže, kde nejprve
rok pokračoval ve studiu na Akademii Julian v Paříži
a od roku 1888 zde působil ve svobodném povolání.
Pracoval jako ilustrátor pro pařížská
nakladatelství a časopisy, navrhoval obálky,
záhlaví, exlibris, etikety, viněty a také plakáty,
vedl vlastní výtvarnou školu. V počátcích
své vlastní malířské tvorby se zabýval malováním
historických obrazů. Zlom u něj nastal až
v devadesátých letech 19. století, kdy se začal
projevovat jeho osobitý styl - nezaměnitelná linie
kresby, která se stala samostatným dekorativním
prvkem jeho výtvarných děl. V roce 1894 přijal
zakázku na portrét herečky Sarah
Bernhardtové. Jeho plakát měl obrovský úspěch
a zajistil mu spolupráci na dalších 6 let. Pro
divadlo Sarah Bernhardtové vytvořil mnoho dalších
úspěšných plakátů (např. Dáma
s kaméliemi, Lorenzaccio, Samaritánka, Médea).
Maloval také plakáty pro Salon de Cents. Vytvořil řadu
návrhů dekorační malby. V letech 1896-99
vzniklo panó Čtyři roční počasí, Čtvero
umění, Květiny, Denní doby a Měsíce.
Intenzivně se věnoval také užité grafice (grafické
návrhy jídelních lístků, kalendářů, divadelních
programů). Za vrchol jeho ornamentální tvorby je považována
ilustrátorská práce na knize Otčenáš (1899).
V roce 1897 úspěšně vystavoval v Praze,
ale nedlouho poté se jeho ornamentalismus stal doma terčem
kritiky. Odcestoval do Ameriky, kde se věnoval
pedagogické činnosti a ideové malbě. Jako výsledek
potřeby teoretického formulování zásad a metod
tvorby vznikla pak dvě díla Documents décoratifs
(1902) a Figures décoratives (1905), které
dokládají Muchův vyhraněný zájem o umění jako
prostředku estetické a etické výchovy. V roce 1899
byl pověřen Rakousko-Uherskou vládou k účasti
na světové výstavě v Paříži (r. 1900), kde
svá díla prezentoval hned na několika místech
výstavního areálu. Za svou práci byl vyznamenán stříbrnou
medailí a stužkou Čestné legie. Od roku 1904 působil
střídavě v USA a ve Francii. V roce 1910 se
vrátil do Čech. Podílel se na výzdobě Obecního
domu (Primátorský salon) a je autorem návrhů poštovních
známek pro nově vzniklý Československý stát. Pro
jeho poslední tvůrčí období je charakteristický
návrat k historické malbě. Výsledkem je
dvacetidílný malířský cyklus Slovanská
epopej, v němž se ideově vrátil k myšlenkám
českého národního obrození a zobrazoval mýty a
legendy slovanských národů. Cyklus slavnostně věnoval
českému lidu v roce 1928. Po okupaci byl mezi
prvními, kdo byl zatčen Gestapem. Byl sice záhy propuštěn
ale jeho podlomené zdraví se začalo rychle zhoršovat.
Zemřel v Praze na zápal plic 14. července 1939 a
je pohřben na Vyšehradském hřbitově. Alfons Mucha
se stal nejvýznamnější malířskou osobností
evropské secese. Jeho tvorba je pro secesní umění
tak příznačná, že okolo roku 1900 se jí v Paříži
začalo říkat Le styl Mucha a přiřadila jej
k významným tvůrcům nového výtvarného a do
jisté míry i životního stylu devadesátých let 19.
století.
Raymond
Chandler[čendlr],
americký filmový
scénárista a spisovatel detektivních příběhů, se
narodil 23. července
1888 v Chicagu (stát Illinois). Po
rozvodu rodičů se přestěhoval v roce 1895 do Británie,
v roce 1907 se stal britským občanem a pracoval ve státních
službách, studoval také ve Francii a v Německu a
svou kariéru začínal jako novinář Daily Expressu.
Do USA se vrátil v roce 1912. Během první světové
války sloužil v kanadské armádě, v letech 1918-19
také u Royal Air Force. V Los Angeles se seznámil s
Cissy Pascalovou, se kterou se později oženil. Na počátku
třicátých let získal dobře placené místo
viceprezidenta Dabney Oil Syndicate, o které však přišel
kvůli svým sklonům k alkoholismu. V literatuře je
Chandler řazen k představitelům tzv. "drsné školy"
(hard-boiled fiction). Stejně jako Dashiell Hammett začal
publikovat v časopise Black Mask. Jeho
literární hrdina detektiv Philip Marlowe z Los Angeles
(v románech Hluboký spánek - 1939, Sbohem
buď, lásko má - 1940, Dáma v jezeře -
1943, Sestřička - 1949, Playback - 1958
aj. a v mnoha povídkách), je osamělý, ale drsný a
cynicky vtipný bojovník proti zločinu a společenským
nešvarům, vzdělaný čtyřicátník se zájmem o šachy
a vážnou hudbu. Chandler byl také vnímavý kritik
brakové beletrie, známou se stala jeho esej Prosté
umění vraždy (The Simple Art of Murder). Chandler
působil po úspěchu svých románů také v Hollywoodu,
jako scénárista spolupracoval s Billy
Wilderem na filmu Pojistka smrti (Double
Indemnity - 1944, podle Jamese
M. Caina). Sám napsal jediný původní scénář -
Blue
Dahlia (1946). Po smrti Cissy v roce 1954 měl
znovu velké problémy s alkoholem, jeho psaní ztrácelo
na kvalitě a v roce 1955 se dokonce pokusil o sebevraždu.
Raymond Chandler zemřel 26. 3. 1959 v La Jolle (Kalifornie).
Antal
Stašek,
vlastním
jménem Antonín Zeman, právník, básník lyrických a
vlastenecky patetických veršů a prozaik, se se
narodil 22. července 1843 ve Stanovém (nyní
součást Zlaté Olešnice).Jeho dílo se zabývá
životem v Podkrkonoší. Ovlivněn socialismem. Byl
otcem spisovatele Ivana Olbrachta a partnerem novinářky
a spisovatelky Heleny Malířové. Zemřel v Praze 9. října
1933.
21. červenec
Ernest
Miller Hemingway[hemingvej],
americký spisovatel a žurnalista, se narodil 21. července
1899 v Oak Parku, stát Illinois, USA. Dětství
strávil u Wallonského jezera v Michigenu, kde se
vlivem jeho otce, praktického lékaře, vášnivého
lovce a rybáře, formovaly Hemingwayovy celoživotní
lovecké záliby a důvěrný vztah k přírodě.
Po ukončení střední školy nastoupil roce 1917 do
listu Star jako reportér. V dubnu téhož roku
vstoupily USA do války. Jako dobrovolník byl armádou
odmítnut (trvalé zranění oka z boxerského
utkání ve škole). Proto se přihlásil do Červeného
kříže a jako zdravotník se s vojenskými oddíly
dostal do Itálie. Byl raněn, ale po propuštění
z nemocnice se účastnil bojů až do příměří
v listopadu 1918. Po návratu do USA Hemingway
pokračoval v novinářské práci. Jako zahraniční
dopisovatel odcestoval krátce poté opět do Evropy,
pracoval v Paříži, Švýcarsku, Itálii a Španělsku.
Tehdy se začal věnovat literatuře. Ovlivněn díly
modernistických autorů (zejména E.Pounda a G.
Steinové) a požadavků objektivního žurnalismu
si vypracoval charakteristicky úsporný, citově
nezaujatý styl, často založený na pouhém záznamu
dialogu (tzv. „objektivní vypravěčství“). Zkušenosti
z první světové války ovlivnily formování
jeho zásadového humanistického postoje, který se
stal základním uměleckým a etickým krédem
celé tvorby. Stal se mluvčím tzv. „ztracené
generace – válkou poznamenaných a rozčarovaných
Američanů, hledajících útočiště zejména
v Paříži. Hrdinou většiny jeho knih je
výrazný jedinec se silnými autobiografické rysy.
První Hemingwayovou vydanou knihou byly Tři povídky a
deset básní. Výrazem hořké deziluze poválečné
intelektuálské a středostavovské generace, která
v divokých zábavách a pitkách skrývá hluboké
pocity zklamání a bezvýchodnosti se stal Hemingwayův
první román I slunce vychází (1926).Na přelomu
20. a 30. let se věnoval už méně žurnalistické činnosti
ale více vlastní tvorbě a svým dalším životním
láskám – lov a sport, které mu přinášely i
inspirující momenty pro spisovatelskou práci. V roce
1929 vyšel román Sbohem armádo, jako
citová reakce na hrůzy války. V té době hodně
cestoval, dvakrát navštívil Španělsko a stal se nadšeným
ctitelem býčích zápasů. Zážitky
z nákladného safari, které podnikl v pol.
30.let promítl do knihy loveckých zážitků Zelené
pahorky africké (1935) V letech 1937-1938 působil
jako zahraniční korespondent ve Španělsku, kde také
začal psát svou jedinou divadelní hru Pátá
kolona, ve které se ostře stavěl proti fašismu.
V r. 1939 se přestěhoval na Kubu. Zážitky ze španělské
občanské války zpracoval v románu Komu zvoní
hrana (1940). Jako válečný dopisovatel navštívil
krátce Čínu a v r. 1944 odjel do Londýna. Odtud
podnikal výpravy na frontu v Normandii a účastnil
se bitvy v Ardenách a osvobození Paříže.
V roce 1953 při letecké havárii v Ugandě
(Afrika) málem zahynul. Posledním Hemingwayovým úspěchem
byla novela Stařec a moře (1952) - oslava věčného
zápasu člověka s přírodou a hold lidské statečnosti
a družnosti, za kterou mu byla v roce 1954 udělena
Nobelova
cena. Po nástupu Fidela Castra k moci v roce 1960
opustil Kubu a vrátil se do Spojených států. Zhoršující
se zdravotní problémy a také stále rostoucí stavy
deprese jej dovedly až k sebevraždě. 2. července
1961 se před svým domem v Ketchumu (stát Idaho)
zastřelil. Ernest Hemingway výrazně ovlivnil
americkou a světovou literaturu a jeho díla jsou
řazeny mezi vrcholy moderní literatury.
Francesco
Petrarca[petrarka],
italský básník a prozaik, se narodil 20. července
1304 (Arezzo).
Své dětství strávil ve vesnici Incisa poblíž
Florencie, odkud se rodiče roku 1313 přestěhovali do Avignonu,
kde Petrarca zahájil svá studia, od roku 1318 studoval
práva v Montpellier
a poté (od r. 1322) v Bologni,
studia ukončil z finančních důvodů krátce po smrti
otce v roce 1326. Byl znalcem antické kultury a
klasické filologie, často byl nazýván otcem humanismu. Literární činnost střídal
s politickou činností a diplomatickými posláními.
Snil o sjednocení Itálie jako pokračovatelky
antického Říma, proto vítal pokus římského
tribuna lidu Coly di Rienzo o založení republiky. K
nastolení míru a pořádku v Itálii vyzýval Karla
IV., s nímž se setkal vroce
1354 v Mantově a v roce 1368 v Udine. Roku 1356 navštívil
Prahu. Známá je jeho korespondence s Karlem
IV., arcibiskupem Arnoštem
z Pardubic a kancléřem Janem ze Středy v letech
1351 – 68 (některé dopisy vyšly v českém výboru
Listy
velkým i malým tohoto světa), která přispěla k rozvoji humanismu v Čechách. Hlavní význam přikládal
Petrarca své latinské tvorbě. Hledal a studoval
antické rukopisy, napsal řadu děl v latině, z nichž
nejvýznamnější je nedokončený epos v hexametrech Africa
(1338) o punských válkách. Z latinských děl dále
vynikají Bucolicum carmen (Pastýřská
báseň) a spisy historické a filosofické (De
viris illustribus – O slavných mužích).
Latinsky psal i dopisy, literárně zpracované do několika
sbírek. Výrazem jeho niterné náboženské krize,
jejíž začátek sám datoval rokem 1336 výstupem na
Mont Venteux, jsou tzv. asketické spisy; nejvýznamnější
je Secretum
(Tajemství) a tři dialogy mezi básníkem a sv.
Augustinem. Setkání se šlechtičnou Laurou 6. 4. 1327
v avignonském chrámu sv. Kláry se stalo podnětem k
psaní milostné lyriky, kterou skládal po celý život
a shrnul do sbírky později nazvané Zpěvník
(původní latinský název Rerum vulgarium
fragmenta
– Fragmenty v lidové řeči). Obsahuje 355 básní
(317 sonetů, 29 kancón, 9 sestin, 7 balad a 4
madrigaly), rozdělených na verše “ze života” a
“po smrti” Laury, ještě idealizované, ale již s
rysy pozemskými. Přínosem je psychologická hloubka
vyjádření myšlenek, citů a nálad milujícího člověka,
zobrazení vlastního vnitřního světa básníka,
zmítaného rozporem mezi pozemskými city a oddaností
Bohu. Božskou komedii napodobuje
didakticko-alegorický epos Trionfi (Triumfy), v němž vynikají lyrické pasáže, svými
motivy příbuzné Zpěvníku. Petrarkova lyrika
je nová hloubkou psychologické analýzy a dokonalou
básnickou formou i jazykem. Ovlivnila nejen tzv.
petrarkisty 16. stol., ale i pozdější italské lyriky
až po G. Ungarettiho, po staletí byla vzorem i
pro poezii evropskou. Česky byl překládán již začátkem
16. století (Řehoř Hrubý z Jelení, Mikuláš
Konáč z Hodiškova). Z nových překladů:
Vzývání, Sto sonetů Lauře, Kanzóny pro Lauru.
Francesco Petrarca zemřel 19. července 1374 ve vesnici
Arquà (ležící jihozápadně od Padovy).
Hilaire Germain Edgar Degas[dega],
francouzský
malíř, kreslíř a sochař, se narodil v Paříži 19. července
1834.
Studoval na École des Beaux-Arts v Paříži. Byl významným malířem na pomezí realismu a impresionismu.
Začínal v klasicistní tradici J.
Ingrese. Na svých cestách Evropou studoval tisky
umělců, jakými byli Dürer,
Mantegna,
Rembrandt
a Goya.
V rané
tvorbě se soustředil na historickou malbu (Spartské
dívky) a psychologické podobizny (Rodina
Bellelli). Tři roky žil v Římě a v roce 1859
otevřel svůj ateliér v Paříži. Teprve v roce 1862 namaloval první obraz
z dostihové dráhy (Před startem). Po 1865
projevoval větší zájem o barvu a především o
zachycení pohybu. Maloval první obrazy tanečnic (Baletní
škola) a 1876 proslavený obraz Absint. Koncem
70. let další stylová proměna přinesla hlavně
uvolnění a dělení malířského rukopisu. Degas
zjednodušil kresbu (Závod amatérů, Žehlířky) a pro
lepší využití barvy výrazněji užíval techniku
pastelu (Po koupeli,
Konec arabesky). V devadesátých letech devatenáctého
století téměř oslepl, přestal malovat a
věnoval se sochařství. Zanechal po sobě kolem 2000
olejů a pastelů a více než 150 Na Degasovo dílo bezprostředně
navázal H. de Toulouse-Lautrec. Edgar Degas zemřel 27.
září 1917 v Paříži.
Rudolf
II. Habsburský,
římský císař, český a uherský král, se narodil
18. července 1552 ve Vídni, jako v pořadí
třetí potomek z 16 dětí císaře Maxmiliána
II. a Marie Španělské. Období 1564-1571 strávil
spolu se svým bratrem Arnoštem na dvoře svého
strýce Filipa II. ve Španělsku. V roce 1572 byl
v Prešpurku korunován uherským králem. Českým
králem byl korunován 22. září 1575, korunu mu na
hlavu vložil Vilém z Rožmberka. 1. prosince 1575
byl korunován králem římským. Samostatné vlády se
ujal v roce 1576, po smrti svého otce, po kterém
též přijal císařskou hodnost. Během prvních let
samostatné vlády inicioval stavební úpravy Pražského
hradu a roku 1583 přenesl své sídlo definitivně
do Prahy. Praha se za jeho vlády stala se centrem
evropské politiky a významným střediskem vědeckého
a uměleckého života. Na dvoře Rudolfa II. (čítajícího
více než 700 osob personálu) působilo mnoho
významných osobností (např. Tycho de Brahe, Johannes
Kepler, Giordano Bruno). Stejně jako jeho strýc Filip
II., byl i Rudolf II. vášnivým sběratelem uměleckých
artefaktů, jeho „kunstkomora“ patřila ve
své době k nejvýznamnějším sbírkovým
kolekcím uměleckých předmětů a různých
pozoruhodností. Byl mimo jiné velkým ctitelem A.
Dürera a H. Bosche. Mezi veřejností patří k
nejznámějším malířům Rudolfa II. Ital Giuseppe
Arcimboldo. Je to především díky jeho originálně
pojatým obrazům, které vtipně sestavoval ze
zeleniny, ovoce, květin atd. Rudolf II. byl neobyčejně
vzdělaný, rád experimentoval a shromažďoval vědecké
poznatky z oblasti matematiky, astronomie, fyziky a
chemie. Velmi se zajímal o magii a okultismus. Pod jeho
ochranou byli také alchymisté jako M. Bragadini, E.
Kelly nebo J. Scott. Období panování Rudolfa II. lze
rozdělit do dvou epoch. První – růst moci
v letech 1576-1605, druhá – krize Rudolfovy
politiky v letech 1605-1612, kterou způsobily
spory se španělským dvorem, českými stavy a bratrem
Matyášem. Vláda Rudolfa II. je také poznamenána
jeho vleklou duševní chorobou, která se u něj později
přeměnila až v určitý druh stihomamu. Za císaře
po dlouhou dobu fakticky vládli jeho důvěrníci
Wolfgang Rumpf a Pavel Sixt Trauson. Od r. 1602 se stal
jeho osobním lékařem Jan Jessenius. 25.6.1608
ratifikoval vídeňský mír a byl donucen vzdát se ve
prospěch svého bratra Matyáše vlády nad Uhrami,
Moravou a rakouskými zeměmi. Pod mocí Rudolfa II. zůstaly
pouze Čechy, obojí Lužice a Slezsko. Pod nátlakem českých
stavů vydal 9.7.1609 Majestát
na náboženskou svobodu. Proti českým stavům se
spojil s pasovským biskupem Leopoldem a povolil
vstup jeho vojsk na území Čech v lednu 1611, což
vyvolalo obrovskou bouři nevole nejen mezi stavy, ale
zejména u arciknížete Matyáše a Rudolf II. byl
donucen v dubnu 1611 abdikovat i na český trůn.
Rudolf II. zemřel 20. ledna 1612 na Pražském hradě,
pohřben je v královské hrobce ve Svatovítské
katedrále.
17. červenec
Emil
Hácha,
prezident Česko-Slovenské republiky a státní
prezident Protektorátu Čechy a Morava, se narodil 17.
července 1872 v Trhových Svinech (některé životopisy
uvádějí 12. červenec). V letech 1925 – 38
vykonával funkci prvního prezidente Nejvyššího
správního soudu ČSR. Byl expertem na anglosaské
právo, soudcem haagského soudu. 1938 – 45
prezident (od roku 1939 státní prezident Protektorátu
Čechy a Morava). Hácha byl zvolen v roce 1938
jako nezávislá a nezkompromitovaná osoba. 15. března
1939 podepsal v Berlíně pod nátlakem souhlas s německou
okupací. Zprvu usiloval o maximální autonomii (udržoval
tajné kontakty s exilovou vládou v Londýně). V roce
1941 po jmenování R.
Heydricha říšským protektorem vnitřně
rezignoval a stal se pasívním nástrojem německé
okupační politiky. Od roku 1943 byl vážně nemocen,
v květnu 1945 byl zatčen a 27. června 1945 zemřel ve
vězeňské nemocnici v Praze.
Roald
Engelbregt Gravning Amundsen[áminsen],
norský polární badatel a spisovatel, se narodil v
Borge (nedaleko Oslo) 16. července 1872. Od roku 1898
účastník výzkumných polárních cest. 1903 – 06
poprvé plul od Grónska podél pobřeží Severní
Ameriky do Nome na Aljašce a určil polohu
magnetického pólu. 15. prosince 1911 se čtyřmi průvodci
a psím spřežením stanul jako první (o 4 týdny před
R. F. Scottem) na jižním pólu v Antarktidě, kde
objevil neznámé pohoří, místy vysoké 4 500 m.,
které nazval Maud. 1918 – 20 se na škuneru Maud
plavil z Norska podél severního pobřeží Evropy a
Asie k Beringovu průlivu. Po 1. světové válce začal
ke svým cestám používat letadla a vzducholodě. V
roce 1926 spolu s U.
Nobilem přeletěl se vzducholodí severní pól
(krátce po R. E. Byrdovi, který letěl letadlem). V
roce 1928 se snažil o záchranu U. Nobileho a jeho
posádky na vzducholodi
Italia, ale jeho letadlo 18. června 1928 při letu
z Norska na Špicberky beze stopy zmizelo. Byl vzorem
vytrvalosti a statečnosti, své výzkumné cesty popsal
v řadě knih (Můj život polárního badatele,
Severozápadní průjezd, Letadlem k severní točně,
Amundsen objevitel, Člověk objevitel).
Rembrandt
Harmenszoon van Rijn,
holandský
malíř a grafik, se narodil 15. července 1606 v
Leidenu
jako syn zámožného měšťana Harmena Gerritszoona
van Rijna a jeho manželky Neeltge Willemsdochter van
Zuitbroeck. Je
považován za jednoho z nejvýznamnějších představitelu
vrcholného holandského malířského realismu doby
baroka. Jeho dílo bylo ovlivněno Caravaggiem,
vytvořil však osobitý styl s temnosvitem jako důležitým
vyjadřovacím prostředkem. Od roku 1632 působil v
Amsterdamu jako uznávaný malíř a vyhledávaný
portrétista. Byl autorem dramatických biblických
výjevů (Simeon
v chrámu)
a realistických obrazů kompozičně sjednocených světlem
(Anatomie
dr. N. Tulpa).
Po roce 1634 ovlivněn italskou malbou, rozvinul
techniku sjednocení obrazu světlem. Kompoziční
schémata italské barokní církevní malby přenesl do
světského obrazu, postupně omezil kolorit, uvolnil
rukopis a dosáhl hlubokého zvnitřnění (Vlastní
podobizna se Saskií na klíně). Vrcholným dílem jeho
čistě barokního období tvorby je skupinový portrét
Noční hlídka, zbavený statičnosti a pojatý jako
výsek děje. Od 40. let (po smrti své ženy)
vyhledával stále častěji náboženská témata.
Krista i světce představoval jako skutečné lidi s
lidskými myšlenkami a hlubokým duševním životem (Svatá
rodina, Kristus v Emauzích).
V pozdním díle (od 50. let), v současnosti ceněném
nejvýše, je kolorit omezen na několik základních
barev, které vytvářejí širokou škálu odstínů. Malířský
rukopis se uvolnil (barevnou pastu nanášel někdy i přímo
špachtlí) a stal se spontánním výrazem malířova
ducha (řada autoportrétů, Bathseba, Porážka,
Židovská
nevěsta, Rodinná podobizna, Návrat ztraceného
syna). Byl vynikajícím kreslířem, vytvořil řadu grafických
listů, většinou leptů a suchých jehel (Golgota
aj.). Rembrandt van Rijn zemřel v Amsterdamu 4. října
1669 a byl pochován ve Westerkerku.
Gustav
Klimt,
rakouský malíř, grafik a kreslíř, se narodil 14. července
1862 v Baumgartenu poblíž Vídně, jako druhý ze
sedmi dětí rytce Ernsta Klimta a jeho ženy Anny,
rozené Finsterové. Byl významným představitelem
evropské secese a symbolismu. Ve čtrnácti letech
vstoupil do Kunstwerbeschule ve Vídni, kde studoval až
do roku 1883 pod vedením Ferdinanda Laufbergera a Julia
Victora Bergera. Tam se naučil širokou škálu
technik, od mozaiky, přes malování až k freskařství.
Po roce Klimtova studia se na stejnou školu přihlásil
také jeho mladší bratr Ernst. Společně si pak přivydělávali
malováním portrétů podle fotografií. V
Kunsthistorickém museu ve Vídni se spolu se svým přítelem
Franzem Matschem podíleli na výzdobě dvora. Úspěch
jim otevřel cestu k množství zakázek, z nichž pro
Klimta byly nejvýznamnější především čtyři
alegorie na stropě Paláce Sturany ve Vídni a dekorace
stropu lázeňského domu v Karlových Varech. Zlom v
Klimtově samostatné tvorbě pak přichází v roce
1885, kdy dostává první oficiální vládní zakázku
- výzdobu Vily Hermes, oblíbeného venkovského sídla
císařovny Alžběty. V roce 1888 převzal Zlatý Řád
Meritu za přínos do světa umění z rukou Císaře
Franze Josefa, v roce 1895 obdržel Velkou cenu Antwerp
za dekorace pro zámecké divadlo Estreházyů v maďarském
Totisu. Klimt byl spoluzakladatelem Vídeňské secese,
která bojovala s konzervativními praktikami tehdejších
umělců a zkostnatělostí kritiků, v roce 1897 byl
zvolen jejím prvním předsedou. Vídeňská Secese se
rozpadá v roce 1905. Zpočátku tvorby byl ovlivněn dílem
Hanse Makarta, později i egyptským uměním a
byzantskými mozaikami. Byl vynikajícím portrétistou,
jeho obrazy často vzbuzovaly pobouření svou otevřeně
erotickou tematikou. Velký vliv na něj mělo učení Freuda
a filosofie Nietzscheho. Tematicky vycházel z dobové
interpretace klasické mytologie, věnoval se i
krajinomalbě. Zdůrazňoval plošnost a dekorativnost
pozadí v kontrastu s realisticky malovanými figurami.
Důrazem na barvu a tvar ovlivnil i některé projevy
abstraktního malířství. V roce 1917 byl zvolen čestným
členem Akademií Umění ve Vídni a Mnichově.
Zanechal po sobě více než tři tisíce dokončených
a mnoho nedokončených děl. Po jeho smrti bylo za II.
světové války mnoho maleb umístěno na zámek
Immendorf v jižním Rakousku, který však i s obrazy
vyhořel při útěku jednotek SS 5. května 1945.
Gustav Klimt zemřel po mrtvici ve Vídni 6. února 1918.
Gaius
Julius Caesar
[cézar], státník, politik a spisovatel, se narodil v
Římě 13. července 100 př.n.l. (některé prameny
uvádějí 12. červenec). Pocházel ze starobylého
patricijského rodu Juliů. Příjmení Caesar –
znamená v překladu vlasatý, prostřední jméno
Julius bylo rodové a Gaius bylo vlastní jméno.
V roce 70 př. n.l. byl zvolen do úřadu kvestora
v Hispánii, kde za svého působení nabyl nemalý
majetek. Roku 63 př. n.l. byl zvolen nejvyšším knězem
římského státu (pontifex maximus). Tato funkce
nebyla nijak politicky vlivná, ale za to velmi prestižní.
Roku 59 př. n.l. získal hodnost konzula a podařilo se
mu prosadit dva významné zákony – agrární a
zákon proti vyděračství v provinciích. Po
rozvodu s Pompeiou (ženat od r. 67 př.n.l.) se
téhož roku oženil s Calpurnií, dcerou Lucia
Pisona. V roce 60 př.n.l. uzavřel tzv. 1.
triumvirát (opoziční smlouva starověku –
spojenectví tří nejmocnějších mužů v Římě,
potenciálních samovládců, proti senátu a
republikánům) s Gnaeem Pompeiem Magnem a Marcem
Licinem Grassem. Caesarova strmá politická kariéra
úzce souvisí s jeho vojenskými úspěchy,
zejména v Galii. O svých vojenských taženích
napsal Zápisky o válce Galské. Po skončení
konzulátu v Hispánií mu byla přidělena
správa 3 provincií: Předalpská Galie (Severní
Itálie), Illyricum (bývalá Jugoslávie) a Narbonská
Galiie (jižní Francie). Spolu s provinciemi mu
byla svěřena i armáda 4 legií, která se postupně
rozrostla až 12 legií a Caesarovi se s její
pomocí podařilo v l. 58 až 49 př.n.l. dobýt
rozsáhlá území za Alpami. V r. 53 př.n.l. padl
během vojenského tažení 1. člen triumvirátu –
Crassus. Poté, co Caesarovi vypršela pětiletá lhůta
správcovství Galie, snažil se získat opět post
konzula. Senát měl ale stále větší obavy
z jeho vzrůstající moci a v r. 49 př.
n.l., kdy se i Pompeius postavil na stranu
senátu, nařídil senát Caesarovi, aby předal
velení armády a vrátil se do Říma. Pompeiovi byla
udělena hodnost diktátora a Caesar byl vyhlášen veřejným
nepřítelem, pokud nesloží velení nad armádou.
Caesar neuposlechl, v lednu 49 př.n.l. převedl
armádu přes řeku Rubikon (tehdejší hranice mezi
Galií a Itálií) a vyvolal občanskou válku.
Následujícího roku byl Pompeius zavražděn
v Egyptě a Caesar už neměl žádné další
nebezpečné nepřátele. Následovalo převzetí
diktátorské moci. Na egyptský trůn dosadil
Kleopatru, která byla prohlášena vladařkou Egypta. Roku
46 př. n.l. inspirován přesnějším egyptským
kalendářem provedl reformu původního kalendáře římského
a vydal výnos, aby byl měsíc Quintilis nazván na
jeho počest Julius (červenec) a občanský rok aby začínal
1.ledna (do té doby začínal rok v březnu). Rozšířil
senát, reformoval daně, římské občanství získali
všichni obyvatelé impéria, choval se velkoryse k nepřátelům.
Caesar byl na vrcholu své moci, titul diktátora mu byl
udělen doživotně a r. 44 př.n.l. se stal
nedotknutelným (výsada, která do té doby patřila
pouze tribunům lidu). Senát se tak stal pouze
vykonavatelem Caesarovy vůle a Řím přestával být
fakticky republikou. 15. března 44 př.n.l. (o tzv. březnových
idách) byl Gaius Julius Caesar, diktátor a
samovládce, který podstatnou měrou ovlivnil pozdější
rozpad Římské republiky, před vchodem do Senátu
zavražděn. Jeho jméno se stalo označením pro
budoucí vládce Říma a následně pak pro všechny
císaře.
Amedeo
Clemente Modigliani[modyljány],
italský malíř a sochař židovského původu, se narodil 12.
července 1884 v italském Livornu.
Od roku 1902 Modigliani studoval na akademii ve
Florencii (kde se nadchnul pro staré italské mistry)
a poté v Benátkách, od roku 1906 působil v Paříži. Vedl bohémský život
plný opíjení se a užívání narkotik, umělecky stál stranou avantgardních směrů své doby - nepodléhal
fauvismu ani kubismu. Ovlivněn byl nejen starým italským uměním, ale i
moderním sochařstvím (C. Brăncuşi), zapůsobila
na něj i díla H. Toulose-Lautreca, P. Picassa a H.
Rousseaua, v roce 1908 pak Modigliani v Paříži poprvé
vystavoval na Podzimním salónu obrazy ovlivněné P. Cézannem.
Mezi jeho přátele patřili J. Cocteau, M. Jacob, M.
Kisling, A. Deraine a další. Modigliani vytvořil osobitý expresívní styl založený na klasicky čisté
kresbě, jíž umocňoval sugestivní expresívní
kolorit. Autor převážně aktů s manýristickyprodlouženými tvary a portrétů služek, dělníků, prostitutek a
svých přátel. Z díla: 16 podobizen snoubenky Jeanne
Hébuternové, Velký akt, Sedící
akt (Římanka), Ležící
akt,
Manželé, Portrét dívky, Sedící
žena, Podobizna P. Picassa,
Ch. Soutina,
J.
Cocteaua, J.
Lipchitze
se ženou.Amedeo Modigliani zemřel v Paříži na tuberkulózu plic kombinovanou s drogovým návykem a
alkoholismem, krátce před svou svatbou s Jeanne Hébuternovou
(s níž měl dceru) 25. ledna roku 1920. V den jeho pohřbu
pak Jeanne spáchala sebevraždu.
Elwyn
Brooks White,
přezdívaný Andy, americký novinář a spisovatel, se
narodil 11. července 1899 v Mount Vernonu (New
York). Pocházel z početné rodiny. Po
absolvování Cornell Univerzity byl zaměstnán jako
reportér v několika novinách – United Press,
American Legion, News Service a Seattle Times. Od roku
1924 se stal stálým přispěvatelem New York
magazínu, kde se seznámil s Katherine Segeant
Angell a v roce 1929 se s ní oženil. Jako
novinář byl ceněn především za své úvodníky,
které vynikaly brilantní americkou angličtinou.
Oblíbenými náměty jeho fejetonů byla problematika
moderní společnosti, otázky technického pokroku,
srovnávání městského a vesnického života, válka
a internacionalismus. Typická pro něj byla skepse
k organizovanému náboženství a obhajoba přirozeného,
jednoduchého života. Mezi jeho přátele a kolegy patřili
Dorothy
Parker, Robert Benchley, James Thurber a Stephen
Leadock. Literární kariéru začal sbírkami básní -
The Lady is Cold (1929) a The Fox of peapack
and other poems (1928). V letech 1938-1943 přispíval
svými fejetony do rubriky One Man‘s meat,
které pak byly vydány knižně v roce 1942 a které
kritika přijala velmi kladně. Úspěch u široké veřejnosti
mu přinesla kniha Is Sex necessary? (1929),
kterou napsal se svým přítelem a kolegou Jamesem
Thurberem. V roce 1941 vydal spolu se svou ženou
knihu A Substreasury of American Humour. V roce
1939 se přestěhoval na farmu v Severním
Brooklinu. Po 2. světové válce, nadšen myšlenkami
internacionalismu a založením OSN, vydal sbírku
pojednání pod názvem The Wild Flag (1946).
V roce 1959 aktualizoval The Elements of style,
(původně publikována v r. 1918 Williamem
Strunkem jr.), proslulou příručku gramatiky a
stylistiky americké angličtiny s nadčasovými
postřehy, která je dodnes nezbytnou pomůckou na
fakultách vysokých škol při anglických kurzech. Celosvětový
ohlas měly i jeho knihy pro děti. Nejznámější je
kniha Velká dobrodružství myšáka Stuarta Littlea
(Stuart Little, 1945 – zfilmováno
1999). Následovala Charlotiina síť (Charlotte’s
web – 1952) a Labutí trumpetka (The
Trumpet of the Swan -1970 – film
2001). Ústředními motivy těchto knih, které se
staly neopomenutelnou součástí klasické dětské
literatury, jsou tolerance a věrnost. V roce 1978
byla Whiteovi udělena Pulitzerova
cena za jeho celoživotní dílo. E. B. White
zemřel na Alzheimerovu chorobu 1. října 1985 (North
Brooklin, Maine).
Jacob
Camille
Pissarro
[pisaro],
francouzský malíř a kreslíř, se narodil 10.
července 1830 v Charlotte
Amalie, hlavním městě
ostrova St.
Thomas
(Dánské Antily).
Jeho otcem bylAbraham Gabriel Pissarro, Žid - původem z
Francie, matka pocházela z Dominikánské
republiky.Na St. Thomasu žil do svých 12 let, než
nastoupil na internátní školu v Paříži. Po jejím
ukončení se vrátil po šesti letech zpět, pracoval
v obchodě svých rodičů a začal se systematicky věnovat
malování. Ve svých 22 letech pak odcestoval do
Venezuely s dánským umělcem Fritzem
Melbyem, který byl jeho prvním vzorem. V roce 1855
se přestěhoval do Paříže, kde studoval s
francouzským krajinářem Camillem
Corotem, k jeho přátelům patřili Claude
Monet a Pierre
Auguste Renoir, později také Georges-Pierre
Seurat a Paul
Signac.
Pissarro byl významným představitelem impresionismu, později
pointilismu a divizionismu. Zpočátku byl ovlivněn
krajinářským realismem, v době
pobytu v Anglii (kam se uchýlil s rodinou během francouzko-pruské války v letech 1870 – 71) se seznámil s tvorbou
Williama
Turnera. Maloval francouzský
venkovský život, zvláště pak krajiny a
pracovníky v polích, stejně tak jako scény z Montmartru.
Usadil se v Pontoise, kde vyučoval malířství, k jeho žákům
patřili i Paul
Cezanne a Paul
Gauguin. Před rokem 1890 se
intenzívně zabýval teoretickými úvahami o různých
efektech barev a světla.Z díla: Pontoise, Dostavník v Louveciennes,
Bulvár Montmartre. Camille Pissarro zemřel 12. listopadu 1903
a je pochován na hřbitově
Père Lachaise.
Jan
Neruda,
český
básník, prozaik, novinář, fejetonista, divadelník,
literární a výtvarný kritik, se narodil v
Praze 9. črvence 1834. Je právem řazen k
nejvýznamnějším osobnostem české literatury.
Byl hlavním představitelem generace májovců. Působil
jako redaktor deníků Čas, Hlas,
Národní listy
a beletristických časopisů Obrazy života,
Rodinná kronika, Květy,
Lumír. Napsal
přes 2 000 fejetonů cestopisného, zábavného, uměleckokritického,
politického, sociálního, osvětového a kulturní
charakteru (knižně Studie krátké a kratší,
Žerty
hravé i dravé, Obrazy z ciziny, Menší
cesty). Jeho mnohotvárný a jazykově moderní publicistický styl ovlivnil
další vývoj české žurnalistiky. Novinářský
zájem o realistické zachycení života v celé jeho
bohatosti, vyjádřené s vážností i humorem, s
ironií i citlivou vnímavostí, se projevil v
povídkových knihách Arabesky a Povídky
malostranské.
V rané básnické tvorbě vyjádřil svou romantickou
rozervanost, kterou zahalil do ironie a provokativního
cynismu (Hřbitovní kvítí). Básně z 60. let uspořádal do
tří Knih veršů (výpravných,
lyrických a smíšených, časových a příležitostných); vyjádřil v nich rodinné a milostné city i své vnímání
politických a sociálních problémů národní společnosti,
která se nemůže svobodně rozvíjet. Písně
kosmické vytyčují perspektivu moderního
technického světa a lidského poznání, v Baladách
a romancích se Neruda vrátil k obrozenské tradici lidových balad, křesťanských
mýtů a historických romancí, aby je přiblížil současnému
vnímání. Subjektivní lyriku 80. let, milostná a
osobní vyznání spojená s přírodními motivy,
shrnul v básnické sbírce Prosté motivy.
Na ni navazují Zpěvy
páteční (vydané z pozůstalosti), rozšířené
o nejosobnější vyjádření vlasteneckého citu,
vztahu k tradičnímu systému životních a národních
hodnot. Méně zdařilé byly jeho dramatické pokusy (Ženich
z hladu, Prodaná láska, Francesca di
Rimini).
Neruda byl ve své době ceněn především jako žurnalista,
jeho básnické dílo ocenila až generace lumírovců.
Jan Neruda zemřel v Praze 22. srpna 1891.
8. červenec
Jean
de la Fontaine,
francouzský básník, prozaista a libretista, se
narodil 8. července 1621 v Château-Thierry, Champagne.
Studoval v Paříži lékařství a teologii. V roce
1647 se vrátil zpět domů s kvalifikací právníka a
stal se asistentem svého otce, správce lesů. Působil
na několika vládních postech. Spolu se svým přítelem
Moliérem se účastnil debat v literárních kruzích.
V roce 1658 se přestěhoval do Paříže a začal se
intenzivně věnovat psaní. Díky svému patronovi,
Nicolasovi Fouquetovi, významnému francouzskému
politikovi, se stal finančně nezávislým, získal
malou penzi s jednoduchou podmínkou napsat 4 básně za
rok. V roce 1661 byl Fouquet uvězněn a La Fontaine na
jeho počest napsal jednu ze svých nejkrásnějších
básní, jako dík svému patronovi. Aby se vyhnul
hrozícímu zatčení, opustil Paříž a strávil nějaký
čas v Limousin. Psal komedie, ale proslavil se zejména
knihami bajek. Jeho bajky o zvířatech a každodenním
životě jsou mistrovskými díly francouzské
literatury. V postavách zvířecích i lidských
shrnuje mravní naučení a praktické zásady životní
morálky. Morální poučení je vždy na konci bajek,
které jsou podány volným veršem. Je zde patrný vliv
Ezopa, Horace a indické literatury, zejména
Panchatantry. Větší polovina z jeho více než 240
básní a nadčasových příběhů byla vydána až
posmrtně. V roce 1668 byla vydána kolekce se 124
bajkami, věnovaná autorem Dauphinovi, tehdy šestiletému
vnukovi Ludvíka XIV a měla okamžitě obrovský úspěch.
V roce 1683 byl zvolen členem Francouzské akademie za
svůj přínos francouzské literatuře. La Fontaine zemřel
13. dubna 1695 v Paříži a je pochován na hřbitově
Père Lachaise.
Lion
Feuchtwanger,
německý romanopisec, překladatel a dramatik, se
narodil 7. července 1884 v Mnichově. Pocházel
z početné rodiny židovského továrníka. Po
úspěšných studiích na univerzitách
v Mnichově a Berlíně (antropologie, filosofie a
filologie) se v r. 1908 stal vydavatelem vlastního
literárního časopisu Der Spiegel. V roce
1914 byl internován v Tunisu, odkud uprchl zpět do Německa.
Svou literární činnost začal jako překladatel
dramatických děl světové literatury. Od r. 1925 žil
v Berlíně. Známým se stal již svým prvním
románem, Žid Süss. V roce 1930 vydal
román Úspěch, (součást trilogie Čekárna),
který byl velmi kritizován Hitlerem. Během své návštěvy
USA na počátku roku 1933, byl zbaven občanství, jeho
díla byla zabavena a patřila mezi ty, která se
v Německu hromadně pálila 10.5.1933.
Feuchtwanger emigroval do Francie a do Německa již
nikdy nevrátil. V tomtéž roce vydal další část
trilogie Čekárna – román Opermannovi.
Ve Francii patřil k nejaktivnějším členům
protifašistického hnutí. Spolu s B. Brechtem a
W. Bredelem založil emigrantský časopis Das Wort.
V roce 1937 navštívil Sovětský svaz, své zážitky
shrnul v cestopise Moskva (1937), kde vyjádřil
sympatie se socialismem a vedl polemiku s knihou A.
Gida - Návrat ze SSSR. V roce 1940 byl ve
Francii internován, přes Španělsko a Portugalsko se
mu podařilo uprchnout do USA, kde v Kalifornii žil
až do své smrti. Kromě románů, kde inspirován
vlastním životem pojednává o osudech Židů
v nacistickém Německu (trilogie Čekárna
– Úspěch (1930), Opermannovi (1933), Vyhnanství
(1939)), měly největší čtenářský ohlas jeho
historické romány, čerpající náměty od starověku
až po Velkou francouzskou revoluci. Mezi nejznámější
patří romány Lišky na vinici (1948), Bláznova
moudrost (1952), Židovka z Toleda
(1955), Goya (1951), Ošklivá vévodkyně
(1923), trilogie Josephus Flavius (1932-1942) a Nepravý
Nero (1936). Psal také dramata – např. Ďábel
v Bostonu (1948), Holandský kupec
(1923), Vdova Kapetová (1956). Známá je jeho
spolupráce s B.
Brechtem na díle Simone (1944), kdy nakonec vznikly
dvě samostatné verze. Vyjadřoval se také teoreticky
k židovským otázkám a spolu s A.
Zweigem napsal esej. Lion Feuchtwanger zemřel 21.
prosince 1958 v Los Angeles.
Jaroslav
Foglar, český
spisovatel, publicista a redaktor dětských časopisů,
známý pod skautskou přezdívkou Jestřáb,
se narodil v Praze
6. července 1907. V roce 1914
se Foglarovi přestěhovali z Nuslí na Vinohrady a roku 1920
Foglar poprvé navštívil
skautský oddíl - 48. klub oldskautů Jestřábi, podle
kterého později dostal i svoji přezdívku.
Jako třináctiletému (1920) mu vyšel první literární
pokus, báseň Měsíční noci. V roce 1921 se
mu naskytla možnost vstoupit do 34. pražského oddílu
"Ohnivci".
Jeho první publikovaná povídka Vítězství byla vydána
časopisecky roku 1923
a byla prvním krůčkem ke spisovatelské
dráze. V roce 1925 ukončil Foglar Veřejnou
obchodní školu a byl zaměstnán jako úředník. V roce
1934 vydalo nakladatelství Melantrich první Foglarovu
knihu - Přístav volá. Brzy přichází
období Foglarova redaktorského působení v časopise
Mladý hlasatel, kde 8. května 1937 vychází výzva k
zakládání čtenářských klubů Ml. hlasatele. V
létě vyšlo první vydání knihy Hoši od Bobří
řeky s ilustracemi Zdeňka
Buriana. Od listopadu 1938 vedli redakci Jaroslav Foglar spolu s Karlem Burešem a od
17. prosince vycházel na pokračování dnes již
legendární seriál - comics Rychlé
šípy, kreslený JUDr.
Janem Fischerem. Roku 1941 byl Mladý hlasatel
zastaven nacisty. Těsně po válce redigoval Foglar časopis
Junák, brzy odsud ale odešel pro názorové
neshody, aby založil nový časopis - Vpřed. První
"foglarovské" číslo Vpředu (č. 18) vyšlo 9. dubna 1946
s legendární kresbou Rychlých šípů na titulní
straně (autor Bohumil Konečný - Bimba). Tento časopis
ukončil svoji činnost v roce 1948, byl zastaven naopak
komunisty. V padesátých letech Foglar působil jako vychovatel
v domově mládeže pod dohledem StB. Ani v tuto dobu
ale nepřestal psát. Po delší odmlce se v roce 1965 na
trhu objevila Tajemná Řásnovka. V Ostravském
kulturním zpravodaji vycházely Rychlé šípy
i s novými příběhy, kreslenými Marko Čermákem. Osmdesátá léta
byla poznamenána
spoluprací s výtvarníkem Karlem Saudkem na
kreslených seriálech Modrá rokle a Ztracený
kamarád. Po roce 1989 se Foglarovi otevřela cesta
ke čtenářské veřejnosti.
V nakladatelství Olympia vydal stínadelskou
trilogii Dobrodružství v temných uličkách (Záhada hlavolamu, Stínadla se bouří, Tajemství
Velkého Vonta). Od jara 1995 byl dlouhodobě hospitalizován. K
jeho devadesátinám a nedožitým
devadesátinám Jana Fischera uspořádalo Muzeum hl.
m. Prahy rozsáhlou výstavu s názvem Po stopách
Rychlých šípů. Jaroslav Foglar zemřel
po delší nemoci 23. ledna 1999 v pražské Thomayerově nemocnici.
Eino
Leino(vlastním
jménem Armas Einar Leopold Lönnbohm), finský básník,
žurnalista dramatik, prozaik a překladatel světové
literatury, se narodil 6. července 1878 v Paltamu,
jako sedmý a nejmladší syn v rodině s deseti dětmi.
Svou tvorbou patřil k novoromantikům a je považován
za jednoho z největších básníků finské historie. Vydal přes 70 knih básní a příběhů, v
jeho poezii se spojuje kalevalská národní tradice (sbírka
Helkavirsiä – Písně o Helce) s moderními evropskými
proudy. Významně obohatil jazyk finské poezie.
Publikoval v denících Päivälehti (1899-1905) a
Helsingin Sanomat (1905-14), s bratrem vydával kulturní
časopis Nykyaika (1898-99) a sám týdeník Sunnuntai
(1915-18). Po finské občanské válce se zhroutila
Leinova idealistická víra v národní stranu a jeho
vliv jako polemického novináře byl oslaben. V roce
1918 dostal státní spisovatelskou penzi, ale měl stálé
finanční problémy a jeho zdraví se zhoršovalo.
Pseudonym Leino znamená zasmušilý, melancholický.
Leino byl třikrát ženat a měl dceru Eiju. Eino Leino
zemřel 10. ledna 1926 v Tuusule.
Jean
Cocteau[kokto]
(plným jménem Jean Maurice Eugène Clément
Cocteau), francouzský básník, dramatik, malíř a filmový
scenárista a režisér, se narodil 5. července
1889 v Maisons-Laffitte, malém městečku nedaleko Paříže. Propagoval avantgardní směry a syntetické působení různých
druhů umění (drama Svatebčané na
Eiffelce). Zmodernizoval antická témata, např. Orphée
(Orfeus), Oedipe-roi (Král Oidipus), Antigone
(Antigona). Byl autorem básnických sbírek Mys
dobré naděje, Requiem,
románů Hrozné děti, Tomáš lhář, baletu Paráda, mimické hry Býk
na střeše, filmových scénářů
(Věčný
návrat) a režisérem filmů Kráska a zvíře,
Orfeus, Le Testament d’Orphée(Orfeova
závěť). Spolupracoval také s Robertem
Bressonem na filmu Dámy z Boulogneského
lesa.Jean Cocteau zemřel 11. října 1963 v Milly-la-Forêt
na zástavu srdce.
Giuseppe
Garibaldi[garibaldy],
italský revolucionář, se narodil 4. července 1807
v městečku Nizza na pobřeží Středozemního moře. Byl symbolem národního obrození a sjednocení Itálie
a vůdcem demokratického křídla italského risorgimenta. Od
roku 1831 byl účastníkem hnutí Mladá Itálie, stal se
námořníkem a v roce 1832 byl povýšen na kapitána. Když v Itálii sílila touha po samostatnosti,
po osvobození od rakouských okupantů, Garibaldi byl v roce 1834 mezi povstalci v Janově, za což byl odsouzen v
nepřítomnosti k trestu smrti. Uprchl do
Marseille a v roce 1835 do Jižní Ameriky,
kde do roku 1848 bojoval za nezávislost jihoamerických
republik (Uruguay, Brazílie). V letech 1848 – 49 se
účastnil revolučních bojů v severní Itálii a v Římě
proti Rakousku a francouzským intervenčním vojskům. Francouzské
přesile však podlehl a musel uprchnout. Přes Tunis se dostal až do USA, kde žil v emigraci. V březnu
1854 se vrátil do Itálie, kde bojoval ve službách krále
Viktora Emanuela II. V roce 1859 jako piemontský generál a velitel dobrovolnického
sboru alpských myslivců bojoval s Rakouskem. Roku 1860
vedl lidové povstání na Sicílii a dobyl Neapol,
pomohl svrhnout
vládu Bourbonů a zasloužil se o sjednocení Itálie.
V roce 1866 bojoval v řadách italské armády proti
Rakousku, prusko-francouzské války 1870 – 1871 se účastnil
na straně Francie (jediný úspěšný generál
francouzské armády, byl zvolen do francouzského Národního
shromáždění).
Sympatizoval s italskou iredentou, s I. internacionálou
a Pařížskou komunou. S podlomeným zdravím se
Giuseppe Garibaldi usadil na ostrově Caprera poblíž
Sardinie, kde 2. června 1882 zemřel a kde je také pohřben.
Franz
Kafka,
německy píšící český spisovatel, se narodil 3. července
1883 v Praze jako syn zámožného německého židovského
obchodníka. Po absolvování studia práv na pražské
německé univerzitě (1906), pracoval po celý svůj život
jako úředník v pojišťovnictví, z toho 14
let v Dělnické úrazové pojišťovně, kde
dosáhl hodnosti vrchního tajemníka. Stálá práce ve
které vynikal až maximalistickou svědomitostí, mu
byla pouze nutností. Za svůj hlavní životní úkol
považoval psaní, které se pro něj stalo nejen
existenční potřebou, ale i předmětem neustálé
reflexe. Ke svém dílu byl neobyčejně kritický a
nespokojený téměř ke všemu co napsal. Jeho
dílo, poznamenané škrtáním a ničením textů,
které zavrhl, obsahuje kratší povídkové prózy,
z toho množství fragmentů, tři nedokončené
romány, deníky a korespondenci. Nejstarší dochovanou
prací je Popis jednoho zápasu. Se svou tvorbou
byl Kafka spokojený jen málokdy. Výjimkou je povídka
Ortel,
kterou napsal během jediné noci z 22. na
23. září 1912. Neúnavné noční psaní pro něj
bylo příznačné. Trpěl chronickou nespavostí
provázenou neurotickými bolestmi hlavy. Krátce po
Ortelu následovala Proměna
a větší část nedokončeného románu Nezvěstný,
vydávaného dosud pod jménem Amerika. Ve všech
těchto třech prózách je ústředním tématem vztah
otec a syn. Odráží se v nich Kafkův dost
komplikovaný a bolestivý vztah k autoritářskému
otci. Vlastní rodina pro něj přestavovala tísnivé
sevření, z kterého se snažil marně vymanit
cestou manželství. Třikrát se zasnoubil, ( 2x
s Felicií Bauerovou, 1 x s Julií Vohryzkovou),
aby třikrát zasnoubení zrušil. Jeho mučivé pokusy
obstát a dovést vztah k manželství a opět
neschopnost svazek skutečně naplnit jsou vyjádřeny
v jeho dopisech a promítl se do románu Proces.
V roce 1917 propukla u Kafky plicní tuberkulóza.
Následovalo seznámení s Milenou Jesenskou a
jejich milostné korespondenční drama (od r. 1920),
poznamenané postupující chorobou, které se pak
odrazilo také v románu Zámek.
Přestože poslední léta svého života strávil většinou
v zotavovnách a v léčebných ústavech,
stále se neúnavně věnoval psaní. Franz Kafka, jeden
z největších zjevů literatury 20. století,
geniální analytik, problematizující i nejprostší věci
života, magický realista, zemřel 3. června 1924
v rakouském sanatoriu v Kierlingu u
Klosterneuburgu. Většina z jeho díla vyšla až
posmrtně a to jen díky tomu, že jeho celoživotní přítel
Max
Brod nerespektoval Kafkovo přání, aby jeho
rukopisy spálil.
Hermann
Hesse,
německý
spisovatel, prozaik, lyrik a esejista, se narodil 2.
července 1877 v Calwu (Württembersko) v rodině misionáře.
Od roku 1891 studoval v evangelickém semináři,
po půl roce z něj ale odešel, v roce 1893 odmaturoval
na gymnáziu, v letech 1895-98 se učil se
knihvazačem a od roku 1899 pak žil ve švýcarské
Basileji, kde jako knihkupec začal tvořit svá
první literární díla.
Navazoval na tradice německé klasiky a romantismu, byl
ovlivněn psychoanalýzou, buddhismem a hinduismem. Románem
Peter Camenzind (1904), v němž hlásá sblížení s přírodou a
zklamání civilizací, nastoupil dráhu
profesionálního literáta. V roce 1911 podnikl první
cestu do Indie, kde z duchovního odkazu buddhistické
filozofie čerpal mnohé podněty pro svou další
tvorbu. Psychologicky složití hrdinové románů Demian
a Stepní vlk
hledají nové hodnoty a harmonii mezi duchovním a
pudovým životem, obdobné je i téma románu Narcis
a Goldmund (1930). Rysy své pacifistické filozofie vyložil v novele Siddharta.
Jeho hlavním dílem je ale fantastický utopický
román Glasperlenspiel
(Hra skleněných perel). Hesse
v roce 1923 získal švýcarské občanství, v období
Třetí říše bylo jeho dílo v Německu prohlášeno
za nežádoucí a bylo zakázáno jeho vydávání. V
roce 1946
mu
byla udělenaNobelova
cena za literaturu.
Hermann Hesse zemřel ve švýcarské Montagnole
9. srpna 1962.
Gottfried
Wilhelm Leibniz[lajbnyc]
(někdy psáno Leibnitz), německý filozof, učenec, vynálezce a
diplomat, se narodil 1. července 1646 v Lipsku. Dovršil objektivní idealistickou a
racionalistickou filozofii 17. století. Byl předchůdcem
německé klasické filozofie. V letech 1672 – 74 byl
v diplomatických službách v Paříži, od roku 1676 působil
jako dvorní knihovníke v Hannoveru. Po vzoru
Francouzské akademie věd prosadil v roce 1700 založení
obdobné vědecké společnosti v Berlíně a stal se jejím prezidentem. Je autorem mnoha
objevů a technických vynálezů (sestrojil počítací
stroj pro čtyři základní úkony, zkonstruoval větrná
čerpadla pro odvodnění těžních jam dolů a jiná
technická zařízení). Byl předchůdcem moderní
formální logiky,
v matematice je zakladatel logicismu. Nezávisle na Newtonovi
položil základy diferenciálního a integrálního počtu.
Leibnizova symbolika se používá dodnes. Pokusil se
vypracovat obecnou vědeckou metodu opřenou o analýzu
složených pojmů a pravd na jejich elementární
znaky, které lze volně kombinovat. Rozlišil pravdy
rozumu (logicky nutné) a pravdy náhodné (logicky
nedokazatelné), pro něž platí princip dostatečného
důvodu a které lze nalézt v indukci. Své
pojetí světa vyložil zejm. v Monadologii.
Za podstatu světa považoval nekonečné množství nedělitelných
duchovních substancí – monád. Jejich pohyb
vychází zevnitř, monády nepodléhají zákonům
mechaniky a neovlivňují se (“nemají okna”). Přes
pluralitu monád existuje v přírodě souvislost, neboť
každá monáda je zrcadlením univerza. Svět je uspořádán
proto, že v monádách je uložena “předzjednaná
harmonie”. I když je harmonie základem světa, je v
něm též utrpení a zlo; to však vyplývá z konečnosti,
tedy nedokonalosti
světa a člověka. Jen Bůh je nekonečný a dokonalý.
Součet zla ve světě je menší než součet dobra; z
možných světů vybral Bůh ten nejlepší (Essais
de Théodicée – Theodicea).
– Leibnizova filozofie podnítila vznik německé
dialektiky. Leibniz se kriticky stavěl k Descartovu
podcenění živé přírody; tvrdil že skutečnost se
musí posuzovat analogicky z živého na neživé, ne
naopak. Předjímal ideu o holistickém (celostním)
vesmíru, oduševnělém a živém ve všech jeho částech.
Gottfried Leibniz zemřel 14. listopadu 1716 v
Hannoveru.