Každý den bychom mohli vzpomínat výročí narození nějaké známé
osobnosti. Pokud si budeme postupně připomínat jednotlivce,
osvěžíme si celé dějiny, protože dějiny utvářejí
jedinci. Vybíráme tedy každý den z nepřeberného množství
historických postavy kladné i záporné, ale taková už je
historie... Samozřejmostí budou
odkazy na stránky týkající se jednotlivých osobností.
.
BEZPLATNÉ MĚŘENÍ
GEOPATOGENNÍCH ZÓN
V
současné době probíhá koordinovaně bezplatné
měření geopatogenních zón v celé České
republice. Máte-li
zájem o proměření geopatogenních zón a jiných
škodlivých energetických polí ve Vaší domácnosti,
zajistíme Vám jejich změření.
O
měření můžete požádat na adrese www.gpz.cz.
V krátké době budete kontaktováni a informováni
o podmínkách, za jakých měření probíhá. Bude
s Vámi domluven termín, který Vám bude nejlépe
vyhovovat.
René
Descartes [dekart], latinsky Renatus Cartesius,
francouzský filozof a vědec (matematik, fyzik, fyziolog),
se narodil 31. března 1596 v La Haye (nyní Descartes),
Touraine. Už jako osmiletý začal v lednu 1604 navštěvovat
jezuitskou vysokou školu Laa Fleche v Anjou, kde
studoval klasickou logiku a tradiční Aristotelovskou
filozofii. Kvůli svému chatrnému zdraví mu bylo uděleno
povolení zůstávat v posteli až do 11. hodiny ráno.
Tento zvyk poté udržoval až do své smrti. V roce
1616 získal právnický titul z Poitiers, pak byl zapsán
do vojenského učiliště v Bredě, v roce 1618 začal
studovat matematiku a mechaniku u holandského vědce Isaaca
Beeckmana. Tehdy začal hledat vědeckou metodu,
která by pojala a sjednotila přírodní vědy. Po dvou
letech v Holandsku cestoval po Evropě a v roce 1619
vstoupil do bavorské armády, nějaký čas strávil v
Čechách (účastnil se třicetileté
války a snad i bitvy na Bílé hoře),
Maďarsku (1621), navštívil Německo, Holandsko a
Francii (1622-23). Pobýval v Paříži, kde se stýkal
s Mersennem,
kontakty s ním byly důležité pro jeho další bádání.
Z Paříže odjel do Itálie (Benátky), ale v roce 1625
se znovu vrátil do Francie. V roce 1628 se (jsa unaven
neustálým cestováním) rozhodl usadit a dalších
dvacet let žil v Holandsku. Byl tvůrcem novověké koncepce subjektu, zakladatelem novověkého
racionalismu a vědeckého objektivismu.
Rozhodujícím způsobem přispěl k novověkému
pojetí přírody jako nekonečného, matematicky vypočitatelného
a předvídatelného univerza. Usiloval o vytvoření
autonomní filozofie, opírající se o suverenitu
lidského rozumu, filosofie vybudované z pravd, jež by měly
nespornost pravd matematických. Za základní princip
filozofování stanovil bezprostřední evidentnost
(jasnost a zřetelnost) poznatku (Rozprava o metodě). Pevné
východisko filozofování nalezl pomocí metodické
skepse v sebejistotě myslícího (pochybujícího) Já
(latinsky ego). Ego interpretováno jako
“myslící věc” (duchovní substance) protikladná
přírodě jako “rozprostraněné věci” (hmotné
substanci). Nad oběma substancemi stojí třetí, tzv.
neomezená substance – Bůh. Přírodu (hmotu) chápal
jako geometrické tvary a souřadnice, její poznání
se proto uskutečňuje v rozumu abstrakcí. Descartes
byl jedním ze
zakladatelů analytické geometrie (dílo La géométrie), zavedl
pojem
funkce a proměnné veličiny a soustavu pravoúhlých
(kartézských) souřadnic. Na Descartese navázalo
bezprostředně karteziánství, poté zejm. Baruch Spinoza.
Svou fyzikou Descartes ovlivnil zvl. francouzský
materialismus 18. stol., racionalistickým budováním filozofie
vytvořil její vzor pro osvícenství 18. – 19. stol.
Ve 20. stol. považován za otce moderního
subjektivismu. Další díla: Úvahy
o první filozofii, Pojednání o vášních a jiné.
Nesmrtelným se stal jeho citát Cogito,
ergo sum (Myslím, tedy jsem). V roce 1649 (na žádost
švédské královny) přijel do Stockholmu, kde 11. února
1650 zemřel na zápal plic.
Vincent
Willem van Gogh
[choch, gog], holandský
malíř a grafik, se narodil 30. března 1853 v
Groot-Zundertu, brabantské provincii Holandska.Původně studoval teologii, pak krátce malířství,
ale jeho svérázná povaha se obtížně podřizovala
konvencím, i proto zůstal v jádru samoukem. Je
jedním z nejvýznamnějších postimpresionistických
malířů, výrazně ovlivnil zejména expresionismus a
fauvismus. První
obrazy vytvořil ještě v Holandsku, v raném období
se stal autorem chmurně laděných
krajinomaleb a figurálních kompozic temných barev.
Zobrazoval sociální náměty z drsné reality venkovského
života (Tkalcovské řemeslo,
Jedlíci brambor).
V roce 1883 na čas uchýlil k otci na venkov.
Po roce 1885 se začala jeho díla projasňovat. Jeho vzory se stali
P. P. Rubens a
J.
F. Millet. O dva roky později odešel za
mladším bratrem Theem do Paříže, kde se seznámil s
aktuálními uměleckými proudy a
navázal kontakty s impresionisty, osvojil si jejich
techniky, nikdy se však nestal členem jejich hnutí.
Ovlivněn též japonským dřevořezem (Otec Tanguy).
Vytvořil si osobitou techniku malby, jasné až žhavé
barvy nanášel silnými krátkými tahy na plátno, často
je vymačkával v silných nánosech přímo z tuby.
Barvu s jejím emociálním významem povýšil na svébytný
vyjadřovací prostředek. Vroce
1888 pobýval s P. Gauguinem na jihu Francie v Arles, kde vznikla série
krajinomaleb. Tehdy se projevily první příznaky duševní
choroby, ohrožoval Gauguina a v záchvatu šílenství
si uřízl ucho.
Několikrát léčen, v obdobích relativního klidu
namaloval většinu svých pláten.
Jeho dílo obnáší 550 obrazů a další stovky
kreseb. Pozoruhodná je řada
autoportrétů, vyjadřujících výrazné psychologické
kvality.
V letech 1889 až 1890 Van Gogh přebývá v útulku
v Saint-Remy a v Auvers. Z díla:
Most v Arles,Slunečnice,
Zahrada blázince v St. Rémy, Zelené žito, Obilné pole s havrany. Vincent van Gogh zemřel
v Auvers na následky pokusu o sebevraždu
29. července 1890.
Marcel
Aymé[eme], francouzský prozaik a dramatik, se
narodil 29. března 1902 v Joigny. Autor komicko-satirických
románů, fantastických povídek a fraškovitých
dramat. Po úspěšné povídce Zelená kobyla
(zfilmováno v roce 1959 Claude
Autant-Larou s Bourvilem
a P. Brasseurem
v hlavních rolích) se plně věnoval literatuře, v
níž se spotánní satirou, s moudrou naivitou,
fantazií a humorem útočil na směšnost průměrného
světa, který je ovládán až příliš vědomým
pokrytectvím. Zájmem o lidový jazyk a uměním
krátkých a úsečných textů se zařadil k
nejoriginálnějším prozaikům své doby. Česky vyšlo
například Ulice beze jména, Rodinný domek,
Cesty školáků, Rozvětvený paroháč, Mlýn na podzemní řece,
Pohádky kocoura Moura. Aymé zemřel 14. října
1967 v Paříži.
Maxim
Gorkij,
vlastním
jménem Alexej Maximovič Peškov, ruský a sovětský spisovatel, dramatik, publicista,
literární kritik a politický činitel, se narodil v
rodině řemeslníka v Nižném Novgorodu 28. března
1868. Vychovávali ho prarodiče, jako tulák prošel
jižní Rusko,
Ukrajinu a Besarábii.Poznal
najhlubší zoufalství bídy (v roce 1887 se pokusil o
sebevraždu). Neměl školní vzdělání, rozsáhlé vědomosti
získal stálým sebevzdělávaním. Byl
autorem tzv. bosáckých povídek,
v novoromantickém duchu popisujících svobodomyslné
hrdiny z provinčního prostředí (české výbory Jednou na
podzim,
Drsné lásky,
O neobyčejných věcech, Hořké povídky),
je považován i za jednoho ze zakladatelů socialistického
realismu. Po alegorické ódě na svobodu v Písni o Bouřňákovi
použil analogické realistické podobenství o
zbytečné vzpouře jedince v románu Foma Gordějev.
V kritice ruské provincie pokračoval jak v
groteskních satirách Městečko Okurova
Život
Matveje Kožemjakina, tak i
v raných dramatech, v nichž ztvárnil život ruského
lumpenproletariátu a měšťanských vrstev (Měšťáci, Na dně). Na počátku 90. let se
natrvalo spojil s dělnickým hnutím. V revolučních
letech 1905 - 1906 se sblížil s bolševickým
proudem strany a spřátelil se s Leninem, který ho
vždy pokládal za nejvýznamnějšího umělce
proletariátu. Gorkého vztah k politice
Lenina a bolševiků nebyl bez konfliktů. Lenin
kritizoval Gorkého především za jeho pokusy o spojení náboženství s marxismem. Za revoluční činnost ho carská
vláda uvěznila, ale pod tlakem světového veřejného
mínění ho musela propustit. Gorkij odešel nejprve do USA, potom žil na Capri až do
svého
návratu v roce 1913.
Politicko-didaktický román Matka
zrcadlí zrození dělnického vůdce v předvečer
ruské revoluce vroce
1905, jeho filozofickým protějškem je novela Zpověď, odmítající v
duchu bohostrůjcovství
a tolstojovského moralismu násilnou proměnu společnosti.
Vrcholným dílem je životopisný románový triptych (Dětství, Do světa, Moje univerzity),
po jehož dokončení se Gorkij pokusil o panoramatický
obraz cesty Ruska k proletářské revoluci v generační
kronice Podnik Artamonových. V nedokončené
románové tetralogii Život
Klima Samgina konfrontoval psychologii ruského
intelektuála s dynamickými společenskými událostmi.
Charakter expresionistického historického dramatu
mají hry Jegor
Bulyčov
a ti druzía Vassa
Železnovová.
Praxi revolučního násilí kategoricky odmítl v
publicistické knížce Nečasové úvahy. Byl jedním z iniciátorů
světového protifašistického hnutí. Zemřel v Gorkém
(jak se podle něj Nižnyj Novgorod v r. 1932 na několik
desetiletí přejmenoval) 18.
června 1936.
Wilhelm
Conrad Röntgen[rentgen],
též Roentgen, německý fyzik s holandskými předky,
se narodil 27. března 1845 v Lennep. Rodina se krátce
po jeho narození přestěhovala do nizozemského
Apeldoornu. Od roku 1862 studoval na technické škole v
Utrechtu, odkud byl vyloučen, v roce 1865 začal
studovat tamtéž fyziku na univerzitě, studoval i
strojní inženýrství na polytechnice v Curychu. Stal
se uznávaným experimentálním fyzikem a působil jako
profesor na univerzitách ve Štrasburku, Giessenu,
Würzburgu a Mnichově. Publikoval vědecké práce z
oblasti piezoelektrických a pyroelektrických vlastností
krystalů, popsal například jev, kdy rotující
dielektrikum v elektrickém poli má magnetické
vlastnosti (toto zjištění přispělo k formulování Lorentzovy
elektronové teorie), zabýval se i studiem kapalin,
plynů. Vroce
1895 při pokusech s katodovými paprsky objevil nový
druh záření, paprsky X (nazvány rentgenové)
a zkoumal jejich vlastnosti. Zhotovil první rentgenové
snímky kovových
předmětů a snímky kostí ruky (své manželky). Zemřel
na leukémii v důsledku ozáření. V roce 1901 se stal
laureátem Nobelovy
ceny za objev rentgenových paprsků. Wilhelm
Conrad Röntgen zemřel v Mnichově 10. února 1923.
26. březen
Tennessee
Williams
[viljemz], vlastním jménem Thomas Lanier Williams,
americký dramatik, se narodil v Columbusu (stát
Mississippi) 26. března 1911. Střední školu navštěvoval
v St. Louis, poté studoval žurnalistiku a po jejím
absolutoriu odešel do Los Angeles. Byl jedním z největších
představitelů amerického dramatu 20. století. Témata
pro své hry čerpal ze svého mládí (jižanské zázemí,
puritánská výchova, šokující přechod z agrárního
prostředí do světa průmyslu, řada různých zaměstnání).
Téměř všichni jeho hrdinové, a zejména hrdinky,
jsou lidé, kteří čelí životní situaci, brutální
a zničující, a proto se často utíkají k iluzím,
které nemají reálný podklad. Je autorem her (Skleněný zvěřinec
- 1944, Tramvaj
do stanice Touha - 1947, Léto a dým -
1947, Tetovaná růže - 1951, Kočka na
rozpálené plechové střeše - 1955, Sestup
Orfeův - 1957, Sladké ptáče mládí -
1959, množství jednoaktovek) i povídek s podobnou
tematikou. Williams zemřel 25. února 1983 v hotelu
Elysee v New Yorku, pohřben je v St.Louis.
Arnošt
z Pardubic,
český politik a církevní hodnostář, první pražský arcibiskup, se
narodil 25. března 1297 (pravděpodobně v
Kladsku), jako nejstarší ze čtyř synů Arnošta z
Hostinnéhoa pána na Pardubicích, purkrabího na hradě v Kladsku. Základní
vzdělání získal ve farní škole johanitů, poté
odešel do školy při broumovském klášteře
benediktinů a později na partikulární studium do
Prahy a nakonec do Itálie, kde studoval práva a
teologii na univerzitách v Bologni a Padově. Po svém
návratu do Prahy se roku 1339 stal kanovníkem a po
roce, ve svých 33 letech, děkanem svatovítské
kapituly. Když 5. ledna 1343 zemřel pražský biskup
Jan IV. z Dražic, stal se jeho nástupcem. Po ročním
biskupském působení současně s povýšením pražského
stolce na metropolitní byl 30. dubna 1344 jmenován arcibiskupem.
Podléhalo mu pak biskupství olomoucké a téhož roku
založené biskupství litomyšlské. Arcibiskup s
evropským rozhledem se ujal organizace nové provincie
a položil základy jejího písemnými normami upraveného
správního systému, který recipoval vzor uspořádání
papežské kurie i jejích kancelářských řádů. V
roce 1349 vyhlásil provinciální statuta (Statuta
Arnošta z Pardubic), církevní zákoník, který
systematicky stanovil hlavní zásady církevního práva
a vymezil kompetenci a způsob jednání biskupského
soudu. Spiritualita prvého arcibiskupa byla blízká
augustinianismu, mez augustiniánskými kanovníky měl
spolupracovníky a tomuto řádu založil kláštery v
Kladsku, Rokycanech a Jaroměři. Byl blízkým
spolupracovníkem Karla IV. a zřejmě inspirátorem
mnoha jeho činů. V roce 1346 dosáhl v Avignonu schválení
Karlovy volby za římského krále a jednal o možnosti
jeho korunovace na císaře. Sám jej po návratu do
Prahy 2. září 1347 korunoval na českého krále a často
potom zastupoval panovníka v jeho nepřítomnosti. Roku
1352 (1362?) se dokonce objevil mezi možnými kandidáty
na svatopetrský stolec.1343 – 44 pražský biskup, 1344 – 64 první pražský arcibiskup, od
roku 1348 kancléř pražské univerzity. Byl přítelem
a rádcem Karla
IV. i Jana
ze Středy. Arnošt z Pardubic zemřel 30. července
1364 v Roudnici a byl pohřben byl v Kladsku ve farním
kostele sv. Jana.
Georgius
Agricola
[agrikola],
vlastním
jménem Georg Bauer, německý
lékař, mineralog a montanista (báňský odborník),
se narodil 24. března 1494 v Glauchaw. V letech 1518
– 1522 byl rektorem latinské školy v Cvikově. Za
svého pobytu v Itálii (kde se spřátelil s Erasmem
Rotterdamským) navštěvoval univerzitní přednášky
z medicíny, přírodních věd a filozofie a zajímal
se o terapeutické využití nerostů. V letech 1527 –
1530 městský lékař v Jáchymově, pak v Saské
Kamenici. Byl autorem řady odborných děl. Na základě
těchto poznatků i četby knih o hornictví a
hutnictví vytvořil ve své době základní díla
popisující metody hornictví a hutnictví (De re
metallica, 1546) a základní systematiku minerálů
(De natura fossilium, 1550). De natura
fossilium je první mineralogickou učebnicí, kde
je poprvé uvedena vědecká klasifikace minerálů,
založená na jejich fyzikálních vlastnostech.
Nejznámější je ale dvanáctisvazková encyklopedie De
re metallica libri XII (Dvanáct knih o
hornictví a hutnictví - vydáno posmrtně v
Basileji 1556), ilustrovaná dřevorytinami. Dílo,
které položilo základ řadě moderních
anorganických oborů v geologii, hornictví a hutnictví.
Agricola vydal další významné práce z lékařství
a farmacie (studoval zejména léky anorganického původu).
Byl vynikajícím znalcem nerostů a jeho sbírka
obsahovala nejen minerály všech evropských dolů, ale
také vzácné exempláře kamenů, které mu přiváželi
kupci z Asie a Afriky. Ve svých studiích dával vždy
přednost pozorování před spekulacemi a dostával se
tak do rozporu s tehdejším přístupem alchymie. Řadíme
jej k zakladatelům vědecké mineralogie a
montanistiky. Georgius Agricola zemřel
21. listopadu 1555 v Saské Kamenici.
Pierre
Simon de Laplace
[laplas], francouzský matematik, fyzik, astronom a
politik, se narodil 23. března 1749 v Beaumont-en-Auge
(Normandie), v rolnické rodině. Navštěvoval církevní
školu v Beaumont-en-Auge a jeho otec doufal, že se
stane duchovním nebo důstojníkem v armádě. Když
bylo Pierrovi 16 let, začal studovat teologii na
Univerzitě v Caen, školu však nedokončil, díky svému
matematickému nadání byl již v 19 letech jmenován
profesorem matematiky na pařížské vojenské škole.
Kromě matematické analýzy, a teorie pravděpodobnosti
pracoval také v oblasti nebeské mechaniky - užil
tzv. Laplaceův operátor (v parciální diferenciální
rovnici pro potenciál silového pole). Vytvořil
hypotézu o vzniku sluneční soustavy z rotující
mlhoviny (Kantova-Laplaceova teorie), studoval oběh Měsíce
a tvar i rotaci Saturnových prstenců. Napsal velké
množství významných knih, které ovlivnily budoucí
generace vědců. Francouzská revoluce jej málem připravila
o život (nejznámější z obětí je zřejmě
zakladatel moderní chemie Lavoisier,
se kterým Laplace v roce 1780 také krátce
spolupracoval), byl donucen uprchnout z Paříže a
skrývat se na venkově. Do hlavního města se mohl
vrátit teprve po pádu jakobínů. Posléze podpořil
Napoleona a po jeho pádu monarchistickou vládu. Byl
znám jako stoupenec striktního mechanického
determinismu (někdy nazývaného laplaceovský), jejž
formuloval tak, že hodnoty souřadnic a impulsů všech
částic vesmíru v daný časový moment naprosto
jednoznačně určují jeho stav v kterémkoli minulém
nebo budoucím okamžiku. Toto odmítání objektivní
povahy nahodilosti a ztotožňování příčiny s
nutností, vedoucí k fatalismu, bylo vyvráceno vývojem
vědy nejen ve společenském a organizovaném světě,
ale i ve sféře fyziky. Byl členem Francouzské
akademie věd, královské společnosti v Londýně a
Komise pro míry a váhy. Pierre Simon de Laplace zemřel
v Paříži 5. března 1827.
Anthonis
van Dyck
[dajk], vlámský malíř, který působil v Anglii a v
Janově, se narodil 22. března 1599 v Antwerpách. Svůj
malířský talent projevoval již v dětství a ještě
před svými dvacátými narozeninami se stal Rubensovým
pomocníkem a mistrem malířského cechu v Antwerpách.
V Rubensově dílně se významně podílel na důležitých
zakázkách, například na výzdobě jezuitského
kostela v Antwerpách. Po ukončení studia van Dyck odešel
do Londýna a poté do Itálie, kde zdokonalil svou
techniku po stránce elegance, kterou si ve svých
obrazech zachoval až do konce života. V Itálii také
dosáhl ideálu stylu, který započal tradici anglického
portrétu. V roce 1632 byl van Dyck anglickým králem
Karlem I. povolán, aby se stal hlavním dvorním malířem.
Byl rovněž autorem reprezentačních portrétů italské
šlechty. Vytvořil typ reprezentativní podobizny se
smyslem pro fyziognomii a povahu portrétovaného a s
vytříbeným smyslem pro okázalost a nádheru (Autoportrét,
Podobizna Karla I. aj.). Nezaměnitelné jsou i
jeho
krajinářské
akvarely z Anglie. Anthonis van Dyck zemřel 9.
prosince 1641 v Londýně.
Johann
Sebastian Bach,
německý
skladatel a varhaník, vrcholný představitel barokní
hudby, největší mistr kontrapunktu a fugy, se narodil
21. března 1685 v Eisenachu. Za života
byl uznáván více jako varhaník, po jeho smrti dílo
upadlo v zapomenutí. Zájem o něj vzbuzen teprve po
provedení Matoušových pašijí (Berlín
1829) Felixem
Mendelssohnem-Bartholdym. Bach spojoval tradici německého
protestantského chorálu, německé varhanní tvorby a
nizozemské polyfonie s italskou melodikou, formou
italského concerta a s virtuózním leskem
francouzských clavecinistů. V letech 1708 – 1717
působil ve Výmaru, 1717 – 1723 v Köthenu, od 1723
jako kantor chrámu sv. Tomáše v Lipsku. V roce
1749 oslepl. Z díla: chrámové kantáty (dochováno
asi 200), Matoušovy a Janovy pašije, Vánoční
oratorium, Mše h moll, světské
kantáty (Kávová, Selská, Lovecká), skladby varhanní (preludia, toccaty, fugy,
fantazie, chorální předehry), klavírní (Dobře
temperovaný klavír, Anglické suity,
Francouzské suity a Partity, Goldbergské variace),
komorní sonáty pro sólové housle a violoncello,
instrumentální koncerty (pro housle, cembalo,
flétnu), orchestrální Braniborské koncerty, jež představují
vrcholný typ concerta grossa. Vrchol kontrapunktické
dovednosti uložen v souborech Hudební obětina a Umění fugy. Bach měl z prvního manželství
sedm dětí, z druhého třináct, jako skladatelé
vynikli především Wilhelm
Friedemann Bach (1710-1784), Carl
Philipp Emanuel Bach (1714-1788), Johann
Christoph Bach
(1732 – 1795) a Johann
Christian Bach (1735-1782). Johann Sebastian Bach
zemřel 28. července 1750 v Lipsku.
Henrik
Ibsen,naturalisticko-symbolistický
dramatik a básník, se narodil 20. března 1828 ve
Skienu (Norsko) v rodině bohatého obchodníka. V r.
1836 ale jeho otec zkrachoval a tato událost hluboce
ovlivnila život celé rodiny. Již po skončení základní
školy Ibsen pracoval jako asistent lékárníka v Grimstadu
za dost ponižujících podmínek. V roce 1846 se
mu narodil nemanželský syn. V devatenácti letech
začal psát první básně, vzdělával se v latině
a řečtině. O rok později napsal první drama Catilina.
Po absolvování rychlokursu složil úspěšně
maturitu, nějaký čas pracoval jako novinář a pak působil
jako dramaturg a divadelní básník v Norském
divadle v Bergenu. Z této doby jeho pocházejí
dramata v duchu národního romantismu, pohádkové
hry a hry z národní historie – Paní Inger
na Ostråtu, Slavnost na Solhaugu, Bojovníci na
Helgolandu. Od roku 1858 působil v Oslu jako
ředitel norského Národního divadla. Napsal první
norskou měšťanskou komedii Komedie lásky
(1862) a veršované drama s historickým námětem
Nápadníci
trůnu (1863). Toto období bývá označováno
jako nejnešťastnější etapa jeho života. Na funkci
ředitele v r. 1862 rezignoval a v r. 1864
opustil Norsko na téměř 30 let, kdy žil střídavě
v Itálii a v Německu. V dobrovolném exilu
vytvořil řadu dramat. S velkým úspěchem se
setkala jeho dramatická báseň Peer Gynt
(1867). Také díky hudebnímu zpracování Edwarda
Griega. Z dalších děl připomeňme sociálně
kritická dramata Opory společnosti (1877), Nora/Domov
loutek (1879), Divoká kachna (1884), Paní
z námoří (1888), Strašidla (1881), Stavitel
Solness (1892), Když mrtví procitneme (1899).
Za významově nejspornější je považováno drama Heda
Gablerová (1890). Ve všech svých dílech
kladl Ibsen zásadní otázku, co je život v pravdě
a respektive ve lži. Typická je pro něj linie
analytického dramatu – pevná stavba díla s plnou
koncentrací na konflikt, v jehož průběhu se
teprve odhalují jeho minulé kořeny a charakteristiky
postav, kdy konflikt pak vyhrocuje v logickou
nutnost zásadního činu mravní povahy. Svým moderním
pojetím realistického společenského dramatu výrazně
ovlivnil evropskou dramatiku a patří k nejvyhledávanějším
divadelním autorům. Do své vlasti se vrátil, oslavován
jako hrdina, v r.1891. Roku 1901 jej postihl
infarkt, na jehož následky po pěti letech, 23.května
1906, zemřel.
David
Livingstone
[livingstn], skotský lékař, misionář a cestovatel,
se narodil v Blantyre 19. března 1813, Po misijním působení
mezi Tswany prošel v letech 1853 – 56 z Kapska do
Angoly a odtud do Mosambiku. Při dalších cestách
zkoumal povodí Zambezi a prameny Konga. Prozkoumal
rozsáhlá území Afriky na jih od rovníku, objevil
Viktoriiny vodopády, jezera Ngami a Malawi a zaplnil
jedny z posledních bílých míst na mapě
Afriky.Významně přispěl k orografickému a
hydrografickému poznání afrického vnitrozemí a
podnítil zájem o jeho další průzkum. Měl vřelý
vztah k Afričanům. David Livingstone zemřel 1. května
1873 v Ilale, Afrika.
Nikolaj
Andrejevič Rimskij-Korsakov,
Николай
Андреевич
Римский-Корсаков,
ruský skladatel, dirigent, hudební teoretik a pedagog,
se narodil v Tichvinu poblíž Novgorodu 18. března
1844. Ve dvanácti letech nastoupil na petrohradskou Námořní
akademii. V roce 1861 potkal skladatele Milije
Balakireva, seznámil se s dalšími petrohradskými
hudebníky a začal také komponovat. Realismus tehdejší
doby stejně jako náměty historické mu byly cizí, učaroval
mu ale romantický svět pohádek a pověstí. Přispěla
k tomu i životní zkušenost v podobě téměř tříleté
plavby kolem světa, na kterou se vydal v roce 1862 na
palubě lodi Almaz. Právě na palubě zkomponoval svou
první symfonii, kterou po návratu v roce 1865 přepracoval
pod dohledem svého přítele a učitele Balakirova a
která byla v témže roce uvedena. V roce 1871 opustil
Korsakov armádu a naplno se věnoval hudbě jako
skladatel a také jako pedagog na petrohradské
konzervatoři. Mezi jeho žáky patřili pozdější
proslulí autoři, například Igor
Stravinskij nebo Sergej Prokofjev. Rimskij-Korsakov
byl předním členem skupiny Mocná
hrstka - sdružení, které si dalo za úkol očistit
ruskou hudbu od cizích vlivů. Sám Rimskij-Korsakov
byl v kompoziční tvorbě ovlivněn ruskou lidovou
hudbou, byl mistrem instrumentace. Úspěch Korsakovových
symfonických skladeb spočívá v dokonalém ovládnutí
zvuku orchestru. Jeho partitury bývají přirovnávány
k obrovským romantickým plátnům, na nichž malířský
mistr využil stovek odstínů barev, aby postihl
nejjemnější detaily malovaného předmětu. Z díla:
opery (např. Pskovanka, Sněhurka, Sadko, Carská
nevěsta, Pohádka o caru Saltánovi, Nesmrtelný Kaščej,
Pověst o neviditelném městě Kitěži, Zlatý
kohoutek), orchestrální hudba (3 symfonie, Španělské
capriccio, svita Šeherezáda). Rimskij-Korsakov zemřel
21. června 1908 v Gut Ljubensku u Sankt Petěrburgu.
17. březen
Vladimír
Boudník,
český
malíř a grafik, se narodil v Praze 17. března
1924. Do povědomí veřejnosti se dostal
prostřednictvím Hrabalovy prózy Něžný barbar
(také jako divadelní hra a film),
kde o něm píše jako o Vladimírkovi. Původně
se vyučil nástrojařem, za 2. světové války byl totálně
nasazen v Německu a po osvobození absolvoval v roce
1949 Státní grafickou školu. V jeho prvních dílech se
objevovaly časté motivy utrpení, strachu a úzkosti,
charakteristické pro generaci, která prošla válkou.
Náznaky abstrakce se v Boudníkově díle začínaly
projevovat již po roce 1949, kdy se soustřeďoval na náhodné
výtvarné projevy. Do roku 1962 pracoval jako dělník
v ČKD. Členem
Spolku českých výtvarných umělců se stal v
roce 1965 a výtvarnému umění se již od té doby věnoval
profesionálně. Byl jedním z nejvýznamnějších představitelů
původní a nezávislé lyrické abstrakce v grafice. V
letech 1945 – 57 šířil ideu explozionalismu
založenou na tvůrčí asociaci pouličními happeningy
a kresbami na zdech. Vladimír
Boudník je autorem tří manifestů Explozionalismus. Poprvé vystavoval
s Janem Kotíkem na Expo 58 v Bruselu, v 60. letech
vznikala díla, která jsou českou variantou strukturální
abstrakce (Stopy materiálu - 1960; Derealizace
- 1961) a vytvořil nový typ negativní grafické
asambláže. Souborem Dopisy z let 1965-67,
rozpoznávajícím grafickou hodnotu písma, se přiblížil
k lettrismu. Byl přesvědčen, že umění
může zbavit lidstvo netečnosti a lhostejnosti. Vytvořil
nové výtvarné techniky: sazovou techniku a exhumační
techniku, aktivní grafiku, strukturální grafiku,
magnetickou grafiku. Byl autorem sérií monotypů,
dekalků, akvarelů a tušových kreseb. Kombinoval
klasické techniky s vlastními postupy (Variace
na Rorschachův test, Portréty
pražských
zdí, Důrazné listy).
Srpnová invaze v roce 1968 pro něj znamenala velké
trauma. Vladimír Boudník odešel dobrovolně ze života
5. prosince 1968.
Georg
Simon Ohm
[óm] , německý fyzik a člen Královské společnosti
v Londýně, se narodil 16. března 1789 v Erlangenu,
kde také začal v roce 1805 studovat na univerzitě
matematiku, fyziku a filozofii. Studia z finančních důvodů
po roce přerušil a začal ve Švýcarsku učit
matematiku. V roce 1811 se ale na univerzitu vrátil
a v roce 1813 studia úspěšně dokončil. Od roku 1817
působil na gymnáziu v Kolíně nad Rýnem, kde učinil
své největší objevy, při kterých byl ovlivněn
objevem magnetických účinků elektrického proudu (Hans
Christian Oersted). V roce 1826 zveřejnil Ohm
své poznatky v časopise Journal für Chemie
und Physik. Studoval tehdy zejména elektřinu, vroce 1826 objevil Ohmův
zákon, který ale zůstal mnoho let nepochopen a
kritizován. Jednou z překážek byla také
neexistence absolutní soustavy elektrických veličin.
V letech 1833 - 1849 působil jako profesor fyziky
na polytechnice v Norimberku, kde byl od roku 1839
rektorem, v roce 1842 byl zvolen za člena Královské
společnosti v Londýně. Od roku 1849 působil na
univerzitě v Mnichově. Kromě elektřiny se věnoval
také akustice a výzkumu optických interferenčních
jevů. Georg Simon Ohm zemřel v Mnichově 6. července
1854.
Paul
Heyse
[hajze], plným jménem Paul Johann Ludwig von Heyse, německý
básník, prozaik, dramatik a překladatel, se
narodil 15. března 1830 v Berlíně, kde
také navštěvoval gymnázium. Poté studoval na
universitách v Berlíně a Bonnu klasickou literaturu a
filologii. Doktorát získal v roce 1852, jeho disertační
práce se zabývala poezií trubadúrů. Byl pokračovatelem
klasicistních tradic v německé literauře. Ve svém díle
oslavoval výlučně krásu, odmítal jakékoli prvky ošklivosti.
Se svým přítelem Emanuelem
Geibelem stál v čele skupiny spisovatelů, kteří
oponovali rostoucím tendencím přiklánět se k
realismu.
Proslavil se zejména svými novelami (vyšly ve více než 20
svazcích). Z dramatické tvorby jsou známy například hry
Hadrián,
Die Sabinerinnen (Sabiňanky),
je autorem románové trilogie Die Kinder der
Welt (Děti
světa, 1873). Další dílo: Im Paradiese,
3 díly (1875), Ueber allen Gipfeln (1895), Die
Geburt der Venus (1909). Překládal
W. Shakespeara, italské a španělské poezie a prózy.
V roce 1910 získal Nobelovu
cenu za literaturu. Paul Heyse zemřel v
Mnichově 2. dubna 1914.
Albert
Einstein
[ajnštajn], americký teoretický fyzik německého původu
a jeden z nejvýznamnějších fyziků 20. stol.,
spoluzakladatel moderní fyziky, se narodil 14. března
1879 v Ulmu. Po studiích ve Švýcarsku pracoval na
patentovém úřadě v Bernu. V roce 1905 vytvořil speciální teorii relativity, která zásadně změnila
chápání hmoty, prostoru a času a patří k nejdůležitějším
objevům moderní fyziky vůbec. V letech 1911 – 1912
působil jako řádný profesor na německé univerzitě
v Praze, 1912 v Curychu, 1913 ředitel Fyzikálního ústavu
císaře Viléma. V roce 1915 formuloval obecnou teorii
relativity, zobecnění speciální teorie relativity.
Pracoval též v oblasti kvantové fyziky (vysvětlil
např. fotoelektrický jev a luminiscenci) a statistické
fyziky (vysvětlil brownův pohyb). 1933 nucen pro svůj
židovský původ opustit Německo a až do své smrti působil
v USA na univerzitě v Princetonu, kde se (neúspěšně)
pokoušel vytvořit jednotnou teorii pole, která by
vysvětlovala působení gravitačních,
elektromagnetických i jaderných sil. 1939 spolu s dalšími
vědci podepsal dopis prezidentu USA F. D. Rooseveltovi,
v němž upozorňovali na možnosti využití jaderné
energie k vojenským účelům v Německu. To přispělo
k zahájení amerického programu vývoje atomové
bomby, kterého se však Einstein neúčastnil. Po 2. světové
válce se zapojil do hnutí za zákaz atomových zbraní.
V roce 1921 získal Nobelovu cena za přínos v
oblasti kvantové fyziky. Albert Einstein zemřel 18.
dubna 1955 v Princetonu (New Jersey, USA).
Udělejte si IQ test
a zjistěte Váš inteligenční kvocient!!!
Josef
II.,
český a uherský král od 1780, římskoněmecký
císař a spoluvladař své matky Marie Terezie od 1765,
z rodu habsbursko-lotrinského, se narodil 13. března
1741 ve Vídni. Jeho vládou pokračoval
osvícenský absolutismus a rakouský centralismus.
Uskutečnil řadu pokrokových reforem; církev podřídil
státnímu dohledu a odňal jí cenzuru, výchovu kněží
převedl do generálních seminářů
podléhajících státní péči, zakládal manufaktury.
1781 vydal Toleranční patent,
kterým se podstatně rozšířily náboženské svobody
a práva protestantů i pravoslavných, a patent o zrušení
nevolnictví.
Josef II. zemřel ve Vídni 20. února 1790.
Alternativní životopis:
Josef
II.,
křtěný Josef Benedikt August Jan Antonín Michale
Adam, římskoněmecký císař, představitel osvícenského
absolutismu, se narodil 13.3.1741 ve Vídni. Jako
první syn (v pořadí čtvrté dítě ze
šestnácti) Marie Terezie a Františka Lotrinského,
se stal korunním princem. Jako následníkovi trůnu
se mu dostalo vzdělání vysoké úrovně. Ovládal
několik jazyků, věnoval se hudbě a tanci (hrál
na violoncello), zajímal se o matematiku, historii,
geografii, ale také o fyziku a astronomii. Soukromý
život Josefa II byl dost tragický. V r. 1760
se oženil s vnučkou Ludvíka XV., parmskou
princeznou Izabelou. Manželství trvalo krátce. Po
porodu zemřela jeho druhorozená dcera Kristina,
Izabela zemřela několik dní poté, 27.11.1763.
Podruhé se Josef II. oženil v r. 1765 s Marií
Josefou Bavorskou, ta zemřela předčasně o dva
roky později. V r. 1770, v necelých osmi
letech zemřela jeho prvorozená dcera Marie
Terezie. V r. 1764 byl zvolen římským králem.
Po smrti svého otce v r. 1765 zdědil titul císaře
Svaté říše římské. Fakticky samostatně vládnout
zatím ale nemohl. Pragmatická
sankce, vydaná Karlem VI., zajišťovala následnictví
Marii Terezii, která svého syna jmenovala spoluvládcem.
Vlády v monarchii se ujal až po její smrti
29. listopadu 1780.
Josefovým ideálem byla jednotná centralizovaná
říše spravovaná všemocným státním aparátem,
v jehož čele stojí panovník, který rozhoduje o
všech důležitých otázkách. Pokračoval proto v
již Marií Terezií započatém úsilí o
centralizaci a postátnění správy monarchie. Jeho
vládou pokračoval osvícenský absolutismus a
rakouský centralismus. Uskutečnil řadu pokrokových
reforem, církev podřídil státnímu dohledu a odňal
jí cenzuru, výchovu kněží převedl do generálních
seminářů podléhajících státní péči, zakládal
manufaktury. V r. 1781 vydal Toleranční
patent, kterým se podstatně rozšířily náboženské
svobody a práva protestantů i pravoslavných, a Patent
o zrušení nevolnictví. Josef II. zemřel ve Vídni
20. února 1790.
Jack
Kerouac[keruek],
plným jménem Jean-Louis Lebris de Kerouac, americký
spisovatel francouzsko-kanadského původu, přední představitel
beatniků (tzv. beat
generation) se narodil 12. března 1922 v Lowelu
(Massachusetts). Krátce studoval na Kolumbijské
univerzitě v New Yorku, kde se seznámil s Williamem
S. Burroughsem, Johnem
Clellonem Holmesem (autor knihy Jeď) a Allenem
Ginsbergem. Během jednoho roku napsal tři velká
díla Maloměsto a velkoměsto, Vize Codyho
(Visions of Cody) a především autobiografický román
Na cestě, který se stal manifestem beatniků
a v němž zachytil toulky začínajícího
spisovatele Sala s energickým přítelem Deanem napříč
USA za vzrušujícími, extatickými zážitky, v nichž
hledá podstatu života. Metoda spontánního psaní
je prohloubena v novele Podzemníci o autorově
milostném vztahu s černoškou. Obrazem tzv.
ruksakové revoluce je román Dharmoví tuláci.
Další varianty na beatnického hrdinu se objevují v
prózách Big Sur a Satori v Paříži.
Po problémech s alkoholem předčasně zemřel na
vnitřní krvácení jícních žil v St. Petersburgu
na Floridě 21. října 1969.
Torquato
Tasso,
italský
básník, se narodil ve šlechtické rodině v
Sorrentu poblíž Neapole 11. března 1544, Jeho
otcem byl Bernardo Tasso, rovněž básník, který
napsal podle španělského vzoru romantický epos Amadis
se Gaula. Mladý Tasso studoval práva v Bologni a v
Padově a již v té době se pokoušel o epos s rytířským
příběhem lásky Rinaldo (1562), v duchu AristotelovyPoetiky soustředěný na jednoho hrdinu. Už
tehdy ale pomýšlel na sepsání eposu z křižáckých
dob a píše báseň o Jeruzalému. Psal i pojednání o
podstatě eposu. Od 1563 působil ve službách ferrarského
rodu d’Este. Pro dvůr složil vroce 1573 veršované pastorální drama Aminta.
V roce 1575 dokončil po desetileté práci své hlavní
dílo, hrdinský epos Osvobozený Jeruzalém, s námětem
první křížové výpravy, které však musel na příkaz
inkvizice přepracovat (v roce 1593 vydává Dobytý
Jeruzalém, který byl katolicky pravověrnější,
ale nedosahoval kvalit původního díla). Ve třiceti
letech se u něj poprvé objevují známky duševní
poruchy, první těžký záchvat šílenství u něj
propuká v roce 1576. Musel být držen v izolaci pro
svou nebezpečnost pro okolí. I přes toto své utrpení
zůstal básnicky činný. Významná je jeho lyrika,
dochovalo se kolem 2 000 milostných, příležitostných
a náboženských básní (česky vyšel Vrchlického Výbor
z lyriky, dále výbory Šeptání noci a Lyrika,
v antologiích Italská renesanční lyrika, Navštívení
krásy, Kéž hoří popel můj). Literárněkritické
studie zdůvodňují novou poetiku, jež ovlivnila vývoj
italské i evropské literatury. Jeho dílo inspirovalo
malířství, hudební i filmovou tvorbu a Goethovu tragédii
Torquato Tasso. Zemřel v Římě 25. dubna 1595.
Alexandr
III. Alexandrovič,
Александр
III
Александрович,
ruský car v letech 1881- 1894, z dynastie Romanov-Holstein-Gottorp,
se narodil 10. března 1845. Druhorozený syn Alexandra
II. Nikolajeviče se stává následníkem carského
trůnu v roce 1865 po smrti prvorozeného syna
Alexandra II. Mikuláše. Již před nástupem na trůn
kritizoval liberální reformy svého otce a po
jeho násilné smrti (atentát levicových extrémistů)
utužil absolutistickou státní formu Ruska, soudní
moc ztratila svoji nezávislost, všechna moc byla soustředěna
do rukou panovníka a ústřední vlády, kterou museli
opustit liberálně smýšlející ministři, na dodržování
carových výnosů a nařízení dohlížela carovi podřízená
tajná policie. Zahájil rozsáhlý program rusifikace
provázené i antisemitskými rysy, docházelo k růstu
nacionalismu. V zahraniční politice se sblížil s
republikánskou Francií, v 80. letech 19. stol. dokončil
připojení Střední Asie k Rusku a začlenění středoasijských
území do struktur ruského státu. Alexandr III. zemřel
1. 11. 1894.
Amerigo
Vespucci [vespuči],
obchodník a mořeplavec, současník Kryštofa Kolumba,
se narodil 9. března 1451 ve Florencii. Pocházel
ze známe aristokratické rodiny. Ovlivněn svým strýcem
se od mládí věnoval geometrii, astronomii, fyzice a
matematice. K podrobnějšímu studiu vesmíru jej
přivedl hvězdář Paulo Toscanelli. K jeho největším
koníčkům patřilo překreslování map. Přesto téměř
polovinu života strávil jako obchodník ve službách
floretského aristokrata Lorenza
de Medici. V r. 1491 odcestoval kvůli
podnikatelským aktivitám rodiny Medicejských do Španělska.
V Seville se stal ředitelem námořní společnosti,
která dodávala lodě na dlouhé plavby, včetně některých
dalších Kolumbových výprav. Inspirován Kolumbovým
úspěchem se 10. května 1497 vydal na svou první
plavbu, při které zřejmě prozkoumal Mexický záliv
a pobřeží USA až po záliv Sv. Vavřince. Rokem 1499
se datuje jeho druhá námořní výprava, tehdy přistál
v Brazílii, prozkoumal ústí Amazonky a na zpáteční
cestě Kubu a Bahamy. Další 2 plavby podnikl ve službách
Portugalska. V květnu 1501 vyplul opět do Brazílie,
dostal se až do Argentiny. Na čtvrté cestě
prozkoumal větší část Jižní Ameriky. V roce
1503 se vydal na svoji poslední plavbu, opět do Jižní
Ameriky. Prozkoumal pobřeží až k řece La
Plata. Poznatky ze svých cest popisoval v dopisech
zasílaných Lorenzovi de Medici. Tyto dopisy byly následně
zveřejněny letákovou formou, přeloženy do několika
evropských jazyků a setkaly se s obrovským čtenářským
úspěchem. Vespucci se v nich zabýval popisem zvířat,
místních obyvatel, přírody, vodních toků, postavením
hvězd na obloze. Jako první vyjádřil myšlenku
existence nového kontinentu a podstatně ovlivnil utváření
geografických představ. K významným dílům patří
spis Quatuor Navigationes , kde jazykem zkušeného
vypravěče a výborného komentátora popisuje své výpravy.
Jeho práce inspirovali v r. 1507 učence ze
Saint - Dié k vydání nového zeměpisu, ve kterém
byla oblast Jižní Ameriky (na návrh německého
kartografa Martin Waldseemüllera) pojmenována
Amerikou a v r. 1538 belgický kartograf Mercart (
vl. jm. Gerhard Kremer ) nazval Vespucciho křestním jménem
celý kontinent. Amerigo Vespucci sice nebyl prvním
objevitelem nového kontinentu, ale ukázal, co vše by
nový svět mohl pro Evropu znamenat. Zemřel 22. února
1512 na malárii.
Ruggiero
Leoncavallo
[leonkavalo], italský skladatel a libretista, představitel
verismu v hudbě, se
narodil v Neapoli 8.března 1857. Je autorem oper Komedianti
(Pagliacci,
1892),Bohéma
(La Boheme, jejíž premiérou v Benátkách v
roce 1897 získal přízeň veřejnosti), operet a
symfonických básní, je rovněž autorem libret ke svým
operám. Zemřel 9. srpna 1919 v italském Montecatini.
Tomáš
Garrigue Masaryk,
český
filozof, sociolog, pedagog, politik a státník,
první československý prezident, se narodil 7. března
1850 v Hodoníně. V letech
1878 až 1882 působil jako docent na univerzitě ve
Vídni, od roku 1882 byl mimořádným a od r. 1897 řádným
profesorem filozofie na české univerzitě v Praze. Zpočátku
se věnoval především problematice metod vědeckého
a filozofického poznání (Počet
pravděpodobnosti a Humova skepse, Základové
konkrétní logiky, Třídění a soustava věd). Comtovu
stupnici abstraktních věd doplnil o psychologii (je
základem všech duchovních věd, včetně sociologie),
jazykovědu, estetiku a abstraktní logiku. Ve
studii Blaise Pascalznovu přisoudil
významnou úlohu víře v Boha a v nesmrtelnou duši při
překonávání skepse ohrožující moderního člověka.
V roce 1883 se podílel na založení vědeckého časopisu
Athenaeum (do 1893
redaktor); v něm v roce 1886 zasáhl i do sporu
o pravost Rukopisů. 1893 – 94 redaktor Naší
doby. Zapojil
se též do tzv. Polanské aféry - Hilsneriády
(1899, po odsouzení L. Hilsnera za údajnou židovskou
rituální vraždu české dívky), kde prosadil revizi
procesu, ale současně se stal terčem protižidovské
kampaně v tisku i na universitní půdě. Zájem o slovanskou otázku
motivoval jeho studijní cesty do Ruska (1887, 1888,
1910) i řadu prací vrcholící spisem Rusko
a Evropa I-II. Do
politiky vstoupil v roce 1889 s realistickou skupinou
(sdruženou kolem časopisu Čas). 1890 – 93 člen
Mladočeské strany (1891 – 93 poslanec); 1900
spoluzakladatel České strany lidové (realistické), přejmenované
1906 na Českou stranu pokrokovou (1907 – 14
poslanec). Programu české společnosti se týkají Česká
otázka, Naše nynější
krise, Karel
Havlíček, Snahy a tužby politického
probuzení, Palackého idea národa českého,
Ideály humanitní a Problém malého národa: jde o rozvíjení humanitních ideálů české reformace a vůdců
národního obrození. Programový charakter má i Sociální
otázka, proti marxistickému filozofickému a
sociálnímu učení kladl možnost postupných reforem
stálou drobnou prací a “revolucí hlav a srdcí”.
V prosinci 1914 odjel do Itálie, odtud do Švýcarska,
Francie a posléze do Anglie (kde působil i jako
univerzitní profesor). Od února 1916 předsedal Národní radě československé,
kterou s M.
R. Štefánikem a E.
Benešem založil (navázala na Český zahraniční
komitét, založený 1915 v Paříži). V květnu 1917 až
březnu 1918 jednal v Rusku o československých
legiích. 30. 5. 1918 podepsal Pittsburgskou
dohodu (získání slovenských krajanů v USA pro myšlenku společného
státu Čechů a Slováků). 14. 11. 1918, 1920, 1927 a
1934 zvolen prezidentem. Po roce 1918 nebyl členem žádné
politické strany, výrazný vliv na veřejný život ČSR
si udržel zejména svou přirozenou mravní
autoritou a politickým vlivem hradu. 14. prosince 1935
abdikoval. Poslední chvíle života trávil na zámku v
Lánech, kde 14. září 1937 zemřel.
Michelangelo
Buonarroti [mikelanželo
buonaroty], plným jménem Michelangelo
di Lodovico Buonarroti Simoni, sochař, architekt, malíř
a básník, se narodil 6. března 1475 v Caprese
(Toskánsko). Už jako třináctiletý nastoupil do učení
v umělecké dílně malířů Domenika a Davida
Ghirlandaiových. Jeho nevšední talent zaujal Lorenza
de Medici, významného florentského šlechtice,
který mu umožnil studovat na svém dvoře.
Michelangelo se ocitl ve společnosti slavných básníků,
filosofů a umělců té doby. Po smrti Lorenza (1492)
v období narůstajících politických nepokojů
ve Florencii, Michelangelo strávil nějaký čas
v Benátkách, Bologni a Římě.Poté, co byla
Florencie vyhlášena republikou (1501), se vrátil zpět
a v r. 1504 ve svých 29 letech dokončil slavnou
sochu Davida.
(Ta je od dob antiky prvním aktem, vystaveným na veřejném
místě). Od té doby je jeho umělecká činnost úzce
spjata s prací pro papežskou stolici. V r.
1505 je najat papežem Juliem della Roverem na práci na
monumentálním náhrobku. Realizace se aleneustále odkládala a plány měnily. V r.
1508 byl Michelangelo pověřen ‚náhradním‘
úkolem – výzdobou Sixtínské
kaple, na které pracoval následující 3 roky a
vytvořil stropní fresky, zachycující více než 300
figur. V r. 1512 papež Julius II. umírá a novým
papežem je zvolen Giovanni de‘ Medici (Leo X.). Pro něj
Michelangelo pracoval v letech 1513-1534. Začal
budovat kapli San Lorenzo, vybudoval Medicejskou
kapli, v r. 1524 zahájil práce na Laurentinské
knihovně. Léta 1534 – 1549 strávil Michelangelo
v Římě. Z této doby se datuje jeho
intimní přátelství se šlechticem Tommasem
Cavalierim, které jej inspirovalo k napsání
nespočetných sonetů a madrigalů. Krátce před svou
smrtí jej další papež, Klement VII požádal o
namalování fresky Posledního
soudu. V té době největší samostatná
freska století byla dokončena za jeho následníka,
papeže Pavla III.Farnese. Mnohé postavy obrazu jsou
portréty Michelangelových přátel a známých. Původně
malba zachycovala postavy bez oblečení, ale
Michelangelo byl nakonec donucen na žádost papeže
postavám přimalovat zakrývající drapérie.Na sklonku života byl Michelangelo nominován na
pozici hlavního architekta (v pořadí čtvrtého)
katedrály Svatého Petra v Římě. Dožil se
dokončení hlavní kupole a katedrále vtiskl jeho dnešní
monumentalitu. Michelangelo zasáhl převratným způsobem
do všech druhů výtvarného umění. Má jedinečné
postavení v dějinách umění. Shrnuje evropskou
uměleckou tradici od antiky přes středověk po
renesanci i tradici florentského umění od Giotta
k Leonardovi.
Z jeho díla vycházejí manýristé i barokní umělci.
Jeho díla se stala vzorníkem motivů pro umělce až
do 18. stol. (např. kreslený kartón k nikdy
nezrealizovanému obrazu Bitva
u Casciny roku 1364). Tento velikán renesančního
umění zemřel 18.2.1564 v Římě. Za několik
dní bylo jeho tělo tajně převezeno do Florencie, kde
mu byl vypraven slavný pohřeb.
Václav
Brožík,
český akademický malíř, se narodil 5. března
1851 v Železném Hamru u Třemošné,
pocházel z chudých poměrů, původně se učil
litografem, ale později studoval na Akademii v
Drážďanech, Mnichově a Praze, kde působil od roku
1893 jako profesor.
V roce 1879 podnikl studijní cestu do Nizozemí,
kde studoval staré vlámské a holandské malíře. Byl
Rytířem Čestné legie, členem Akademie umění v Paříži
a České akademie věd a umění. Je řazen k malířské
generaci
Národního divadla vPraze
(pro královskou lóži vytvořil Tři doby země české),
byl představitelem akademického realismu (Mistr Jan
Hus před koncilem kostnickým - r. 1883, Zvolení
krále Jiřího z Poděbrad - r.1897; portréty P.
Brožíkové, M. Riegerové-Palacké, J. V. Myslbeka). Oženil
se s dcerou bohatého pařížského obchodníka s
obrazy a od roku 1893 žil střídavě v Paříži a v
Praze. Věnoval se portrétování i krajinomalbě, jeho
doménou ale stále zůstávala historická plátna, bez
ohledu na to, že zájem o ně již upadal a byla stále
častěji podrobována kritice. Pracoval až dvanáct
hodin denně, přestože od roku 1894 trpěl vážnou
nemocí. Maloval
i zátiší a realistické podobizny, svými
selskými žánry se přiblížil barbizonské škole (Návrat
z pole), svou tvorbou zprostředkoval českému
malířství pochopení tvůrčích podnětů francouzského
umění.
Již za jeho života se mu dostalo uznání a veřejného
úspěchu. Byl ctěn jako největší žijící český
malíř a jako člen Francouzského institutu vstoupil
mezi „čtyřicet nesmrtelných“, což se žádnému
jinému českému umělci nikdy nepodařilo. Zemřel 15.
dubna 1901 v Paříži, pochován je na hřbitově
na Montmartre.
Záhy po jeho smrti se jeho dílo nadlouho stalo předmětem
přezíravých postojů. Modernisté považovali jeho
tvorbu za symbol období rozkladu a úpadku akademismu,
od počátku 80. let 20. století je však akademismus
rehabilitován i oficiální kunsthistorií.
Antonio
Lucio Vivaldi,
barokní skladatel, houslista, dirigent a hudební
pedagog, se narodil 4. března 1678 v Benátkách.
Ke hře na housle jej přivedl otec, který působil
jako houslista v orchestru při katedrále sv.
Marka. Studoval také hru na varhany a hudební teorii.
V roce 1703 byl vysvěcen na kněze. Intenzivnější
práci pro církev se věnoval jen krátce, ale
v církevním svazku zůstal po celý svůj život.
Jako světský kněz a pro své rusé vlasy dostal přezdívku
„il prete rosso“ (rudý kněz). Od r. 1703 pracoval
jako učitel hudby v dívčím sirotčinci a
následujících bezmála 40 let řídil vlastní kapelu
Ospedale della Pieta. Vivaldi je jeden z hlavních
představitelů barokního instrumentálního koncertu.
Složil jich pro různé nástroje více než 470 ( z
toho takřka polovinu houslových). Významně obohatil
také violoncellový repertoár svými 27
sólovými koncerty, 9 sonátami a koncertem pro 2
violoncella. Úspěch měla již jeho první
sbírka koncertů L’Estro armonico (Harmonický
nápad) z roku 1711. V r. 1725 vyšla sbírka 12
koncertů pod názvem Il Cimento dell’Armonia e
dell’Invenzione (Zkouška harmonie a invence),
z nichž první čtyři nesou název asi vůbec
nejslavnějšího Vivaldiho díla Čtvero ročních
období. Kromě pobytu v Benátkách, působil
Vivaldi také v Mantově (1718 -1720), ve Florencii
a v Římě. Na přelomu let 1730 a 1731
pobýval v Německu a patrně také v Čechách.
Přátelil se např. s pražským hrabětem
Václavem Morzinim, kterému pravidelně posílal svá
díla a věnoval mu sbírku koncertů Le temnesta di
mare (Mořská bouře). Ve své době byl Vivaldi
také úspěšným operním skladatelem. Např. pro hraběte
Františka Antonína Šporka a jeho divadlo v Kuksu
napsal několik oper. Z oper stojí za připomenutí
Orlando furioso (Zuřivý Roland). Přes
nesporný úspěch, který Vivaldi za svá díla
sklízel, upadal v zapomnění již za svého života.
V roce 1740 odešel do Vídně a rok na to, 28. července1741,
v bídě zemřel. Pro hudební svět byl
znovuobjeven až na počátku 20 století.
Alexander Graham Bell, americký pedagog a vynálezce,
se narodil 3. března
1847 ve skotském Edinburghu.V Londýně studoval medicínu a už tehdy se věnoval
pokusům v akustice. Jeho
otec Alexander Melville Bell byl učitelem dětí s vadami
sluhu a také jeho matka Eliza Bell (Elisa Grace Symonds) byla
neslyšící. V roce 1871 se rodina vystěhovala
přes Kanadu do Bostonu v USA. V Bostonu se také v
roce 1873 stal univerzitním profesorem. 15. 2. 1876 ve svých 29 letech si Bell
podal patent na vynález telefonu (ve
stejný den o pár hodin později tak učinil i Elisha Gray).
Patent obdržel Bell 7. 3. 1876. V té
době ještě přístroj přenášet hlas neumožňoval.
První přenos hlasu Bell uskutečnil 10. 3. 1876,
kdy jeho spolupracovník Watson uslyšel z přístroje
památná slova: "Pane Watsone, přijďte sem.
Potřebuji vás. Alexander Graham Bell představil svůj telefon 25. 6. 1876
na stoleté výstavě v Philadephii. Telefon se stal hlavním exponátem výstavy
uspořádané ke 100. výročí podepsání Deklarace
nezávislosti. V roce 1884 byl uskutečněn první dálkový
telefonní hovor mezi městy Boston a New York. Bell vynalezl také mikrofon,
gramofon (1883) a působil také v dalších
oblastech. V roce 1891 testoval modely helikoptér,
podílel se na konstrukci prvních letadel, konstruoval
lodě a navrhl koncepci přenosu zvuku pomocí optických vln.
Založil koncern Bell Telephone.Byla po něm pojmenována
i jednotka
hladiny akustického výkonu (bel).
Alexander Graham Bell zemřel 2. srpna
1922 v Baddeku v Novém Skotsku (Kanada).
Bedřich
Smetana,
český skladatel, se narodil v Litomyšli 2. března
1824. Spolu s Antonínem Dvořákem je považován za
zakladatele české národní hudby. Hudební cítění
získal od svého otce, který byl amatérským
muzikantem. Mladý Smetana po maturitě v Plzni odešel
v roce 1843 studovat do Prahy kompozici, současně vyučoval
hudbu u hraběte Thuna. V roce 1848 se stal majitelem
hudebního ústavu v Praze, který se těšil nejlepší
pověsti. Rozsáhlá byla i tehdejší Smetanova
soukromá činnost učitelská a koncertní. V té době
jej však postihly životní tragédie - ztratil tři ze
svých čtyř dcer, manželka vážně onemocněla, rovněž
rodiče postihla finanční katastrofa.
Proto v roce 1856 odešel do Göteborgu, kde působil
jako dirigent, klavírista a pedagog. Do Prahy se vrátil
až po pěti letech (1861) a působil zde jako
skladatel, dirigent, sbormistr, hudební kritik (Národní
listy) a organizátor hudebního života. V letech 1863 až
1865 působil jako sbormistr Hlaholu, v letech 1866 až
1874 byl kapelníkem Prozatímního divadla v Praze.
Vyvíjel také činnost v Umělecké besedě. Vážné
nervové onemocnění vedlo v říjnu 1874 k úplnému
ohluchnutí. Smetana byl stoupencem radikálních
demokratů, jeho celoživotním přítelem byl skladatel
Ferenc
Liszt. Ve svém díle Smetana využil principy
Wagnerovy operní reformy, vytvořil však vlastní
pojetí operního žánru. Z díla: opery (Braniboři
v Čechách,
Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše,
Dvě vdovy,
Hubička, Tajemství,
Čertova stěna, nedokončená Viola),
symfonické básně (Richard III., Valdštýnův tábor, Hakon Jarl, cyklus Má
vlast), skladby klavírní (cykly polek, Lístky
do památníku, Sny, České
tance) a komorní (smyčcový kvartet Z mého života,
dua Z domoviny), písně, sbory (zejm. mužské, nejznámější Tři jezdci,
Odrodilec, Rolnická, Píseň na moři, Věno), kantáta Česká
píseň. V pozdním období života směřoval k
dramatickému hudebnímu výrazu a k využití modernějších
postupů v harmonii (II. smyčcový kvartet, Pražský
karneval pro orchestr, poslední dvě opery,
klavírní báseň Macbeth a čarodějnice).Od roku 1875 žil Smetana v Jabkenicích, kde vytvořil
svou vrcholnou skladbu, již zmiňovaný cyklus
symfonických básní Má vlast - dílo, které v
celé české hudbě nemá obdoby. Bedřich Smetana,
skladatel mimořádné proslulosti, který povznesl českou
hudbu na světovou úroveň, zemřel v ústavu pro duševně
choré v Praze
12. května 1884.
Sandro
Botticelli
[botyčeli], vlastním jménem Allesandro di
Mariano Filipepi, italský renesanční malíř, se
narodil ve Florencii 1. března 1445(přídomek Botticelli získal pravděpodobně ve zlatotepecké dílně svého
bratra, kde nějaký čas pracoval, podle italského
"battigello" - zlatotepec).
Jeho učitelem byl
Fra
Filipo Lippi. Botticelli, který působil na dvoře
Medicejských ve Florencii, je považován za jednoho z
nejvýznamnějších představitelů florentské
renesance quattrocenta. O jeho životě mnoho známo není,
celý život však strávil ve Florencii, s výjimkou
let 1481 až 1482, kdy pobýval v Římě. V té době
vytvořil i svůj nejznámější náboženský obraze Madona del
Magnificat, ve formě tonda - zálibu pro tondo přejímá
Botticelli právě od Fra Lippiho a rozvíjí v něm složitou
hru vzájemných vztahů pomocí pohledů, spojujících
jednotlivé postavy.Charakteristické
pro Botticelliho malbu je zdůraznění kresby, lyrická
idealizace postav a obohacení obsahu. Zásluhou přesně
ohraničující linie mají obrazy poměrně plochý výraz,
hloubka prostoru ostatně není navozena ani kompozicí,
větší důraz kladl právě na obsah, v duchu dvorského humanismu si vybírá mytologické náměty a složité
alegorie: Botticelliho rané období, v němž převládají
obrazy madon, vyvrcholilo obrazem Klanění tří králů
(1476), určeném původně pro kostel Santa Maria
Novella ve Florencii - na tomto obraze zachycuje
Botticelli podobizny členů medicejské rodiny, zcela
vpravo se namaluje sám Botticelli ve žlutém plášti.
Obrazy Jaro (Primavera, kolem 1478)
a
Zrození Venuše
(kolem 1485), malované pro medicejské venkovské sídlo,
jsou symbolickými alegoriemi Botticelliho snového
stylu. Kompozičně náročnější fresky v Sixtinské
kapli představují Výjevy ze života
Mojžíšova, Kristovo pokušení
a
Potrestání Koraha
a jeho druhů. V pozdějším věku na Botticelliho tvorbu výrazně působí náboženský
reformátor Savonarola,
dřívější
lyrický tón nahradila vzrušená expresivita, vrcholící
ve Zvěstování
a
Kladení do
hrobu. Botticelliho obrazy měly vliv především
na umění 19. stol. (preraffaelité a secese).
Botticelli zemřel 17. května 1510.