Každý den bychom mohli vzpomínat výročí narození nějaké známé
osobnosti. Pokud si budeme postupně připomínat jednotlivce,
osvěžíme si celé dějiny, protože dějiny utvářejí
jedinci. Vybíráme tedy každý den z nepřeberného množství
historických postavy kladné i záporné, ale taková už je
historie... Samozřejmostí budou
odkazy na stránky týkající se jednotlivých osobností.
.
BEZPLATNÉ MĚŘENÍ
GEOPATOGENNÍCH ZÓN
V
současné době probíhá koordinovaně bezplatné
měření geopatogenních zón v celé České
republice. Máte-li
zájem o proměření geopatogenních zón a jiných
škodlivých energetických polí ve Vaší domácnosti,
zajistíme Vám jejich změření.
O
měření můžete požádat na adrese www.gpz.cz.
V krátké době budete kontaktováni a informováni
o podmínkách, za jakých měření probíhá. Bude
s Vámi domluven termín, který Vám bude nejlépe
vyhovovat.
Walt
Whitman[vitmen],
americký básník, prozaik a novinář, se narodil 31.
května 1819 na Long Islandu v New Yorku. Byl jedním ze zakladatelů moderní
americké poezie. Na jeho tvorbu měla vliv četba
bible, W. Shakespeara, W. Scotta, Homéra, starořeckých
a staroindických básníků, J. W. Goetha a G. W. F.
Hegela. V letech 1848 – 50 redigoval časopis Freeman,
kde mj. bojoval proti otroctví. V roce 1855 vyšla
poprvé jeho hlavní básnická sbírka Stébla
trávy, v jejíž úvodní básni Zpěv o mně
vyjádřil ideály demokratické svobody jednotlivce i
společnosti a prosadil moderní poezii ve volném verši
a hovorové řeči s bohatou metaforikou, která později
inspirovala např. tzv. civilizační básně E.
Verhaerena a S. K. Neumanna. V dalších vydáních se
sbírka rozrůstala, až zahrnula veškerou jeho
básnickou tvorbu. Nejvýznamnějším přírůstkem
byla původně samostatná sbírka Rány na buben,
vycházející z otřesných zážitků z války Severu
proti Jihu, kdy Whitman sloužil jako ošetřovatel, a
která obsahuje (v dodatku) básně na smrt prezidenta
A. Lincolna. Ideální představu demokracie a úlohy
literatury v americké společnosti vyjádřil v souboru
esejů Vyhlídky demokracie.
Walt Whitman zemřel 26. března 1892 v Camdenu,
New Jersey.
Benny
Goodman
[gudmen], vlastním jménem Benjamin David Goodman,
americký klarinetista a kapelník, se narodil 30.
května 1909 v Chicagu
chudým židovským přistěhovalcům. V počátcích na
něj měli největší vliv jazzoví klarinetisté z New
Orleansu, působící tehdy v Chicagu (Johnny
Dodds, Leon
Roppolo a Jimmy
Noone). V šestnácti letech začal hrát s
orchestrem Bena
Pollacka, se kterým vznikly i jeho první nahrávky,
o dva roky již nahrával vlastní desky. Goodman odešel
do New Yorku, kde v roce 1943 založil vlastní
orchestr, který se stal nejpopulárnějším swingovým
tělesem, sám Goodman získal přezdívku King of Swing
(král swingu). Mnozí kritici dnes tvrdí, že Goodman
dosáhl stejného úspěchu a popularity jazzem a
swingem, jako později Elvis
Presley rokenrolem. Každopádně byl ale prvním bělošským
kapelníkem, v jehož orchestru působili i černošští
hudebníci. Věnoval se i interpretaci v oblasti vážné
hudby, Béla Bartók a Aaron
Copland mu věnovali skladby pro klarinet. Benny
Goodman zemřel 13. června 1986 v New
Yorku.
John
Fitzgerald Kennedy,
americký
politik a 35. prezident Spojených
států v letech
1961 – 63, se
narodil 29. května 1917 v Brookline,
Massachusetts. Byl bratrem
Roberta
Kennedyho. Pocházel z bohaté americké rodiny
irského původu. Od roku 1946 působil ve Sněmovně
reprezentantů, od roku 1953 v Senátu. Prezidentských
voleb se účastnil již v roce 1956, ale neuspěl. V
roce 1957 se stal laureátem Pullitzerovy
ceny za studii Profily odvahy. V roce
1960 již těsnou většinou zvítězil nad
republikánem Richardem
Nixonem. Byl prvním katolíkem v úřadě
prezidenta. Ve svém ambiciózním programu, nazvaném
Nová hranice (New Frontier), kritizoval Eisenhowerovu
éru, hlásil se k rooseveltovské tradici a hledal
oporu v mladé a podnikatelské Americe. Omezoval nezaměstnanost
a inflaci, za hlavní cíl vyhlásil péči o chudé a o
černochy. Kvůli republikánské většině ve Sněmovně
však část svého programu neprosadil. V zahraniční
politice usiloval o obnovení vedoucího postavení USA
ve světě, v roce 1961 zahájil nákladný vesmírný
program, roku 1962 obhajoval snížení celních poplatků
(tzv. Kennedyho kolo), prostřednictvím McNamary
formuloval doktrínu pružné odvety. Snažil
se čelit mezinárodním krizím, zvl. karibské krizi a blokádě Berlína. Pro
Latinskou Ameriku vyhlásil program Aliance pro pokrok,
nezabránil však eskalaci války ve Vietnamu, přestože
nebyl jejím zastáncem. JFK byl zavražděn 22.
listopadu 1963 v Dallasu,
Texas.
Edvard
Beneš,
český
politik, prezident ČSR v letech 1935 – 38 a 1940 –
48,
se narodil v Kožlanech 28. května 1884.
Studoval v Praze, v Dijonu, v Londýně a v Berlíně. V
roce 1912 se stal docentem na Filozofické fakultě
Univerzity Karlovy v Praze, 1921 profesorem sociologie.
Stoupenec a spolupracovník T. G.
Masaryka, představitel
České strany pokrokové (realistické). Po vypuknutí
1. světové války se zapojil do protirakouského
odboje. Od roku 1915 spolu s T. G. Masarykem a M. R. Štefánikem
vůdčí představitel zahraničního odboje. V letech
1916 – 18 tajemník
Národní rady československé v Paříži. Zasloužil
se o vznik samostatného státu. 1918 – 35 ministr
zahraničí (1921 – 22 současně i předseda vlády).
Stál u zrodu Společnosti národů a významně se podílel
na její činnosti. Tvůrce československé zahraniční
politiky v meziválečném období i za 2. světové války
a těsně po ní. Před 2. světovou válkou se
orientoval na Francii a Malou dohodu, 1935 uzavřel československo
- sovětskou
spojeneckou smlouvu. Ve vnitřní politice byl jedním z
představitelů skupiny tzv. Hradu,
1923 – 35 člen národně sociální strany. 14.
prosince 1935 zvolen prezidentem, v září 1938 pod nátlakem přijal
mnichovský diktát, v říjnu 1938 abdikoval a
emigroval. V roce 1940 vytvořil v Londýně exilovou státní
reprezentaci (převzal opět funkci prezidenta),
1943 uzavřel v Moskvě novou československo-sovětskou
smlouvu a zahájil jednání s československými
komunisty o poválečném uspořádání ČSR. V dubnu
1945 jmenoval v Košicích první vládu Národní
fronty, v květnu 1945 se vrátil do Prahy. V říjnu
1945 potvrzen prezidentem
(v červnu 1946 znovu zvolen). V letech 1945 – 48 se
snažil působit
svou autoritou k obnově demokratického zřízení.
Jeho nerozhodnost v únoru 1948 však usnadnila komunistům
převzetí moci v zemi. Za politické krize, vyvolané
komunisty, mu ministři demokratických stran nabídli
svoji demisi. Beneš jejich demisi 25. února přijal a
pověřil sestavením nové vlády komunistického předáka
Klementa Gottwalda. V květnu
se sice prezident komunistům pokusil vzepřít, když
odmítl podepsat novou československou ústavu (Ústava
9. května), ale měsíc poté (7. června 1948)
abdikoval na úřad prezidenta a jeho nástupcem se stal
K. Gottwald. Beneš byl autorem spisů Světová válka
a naše revoluce, Úvahy o slovanství, Mnichovské
dny, Demokracie dnes a zítra, Paměti.
Edvard Beneš zemřel 3. září 1948 v Sezimově Ústí.
Max
Brod,
pražský německý židovský spisovatel, překladatel
a esejista, se narodil 27. května 1884 v Praze, ve
staré zámožné židovské rodině. Po maturitě na německém
gymnáziu ve Štěpánské ulici (1902) studoval na právnické
fakultě, kde se seznámil s Franzem
Kafkou. Již tehdy kolem sebe soustředil několik
židovsko-německých intelektuálů, Brodem nazvaných
Pražský kruh, (kromě Kafky to byl Felix
Weltsch, Oskar Baum a Ludwig Winder), scházejících
se především v kavárně Arco v Hybernské ulici, kam
docházeli i Franz
Werfel a Egon
Erwin Kisch. Po ukončení studií (1907) Brod
pracoval v jako úředník a v roce 1924 nastoupil jako
divadelní a hudební kritik do listu Prager Tagblatt.
Ještě před 1. světovou válkou se začal intenzívně
zajímat o otázku sionismu a o možnost vybudování
vlastního židovského státu v Palestině. Po vzniku
ČSR založil Národní židovskou radu. V roce 1939
emigroval do Palestiny. Brod získal ocenění jako
organizátor pražského německého literárního světa
a propagátor české kultury ve světě (Leoše Janáčka,
Haškova Švejka). Literárně mnohostranně činný
(prozaik, lyrik, dramatik, esejista, filozof kultury).
Nejvýznamnějším prozaickým dílem je historická
románová trilogie Tychona Brahe cesta k Bohu, Rëubeni,
kníže židovské a Galilei in Gefangenschaft
(Galilea v zajetí). Byl životopiscem a zároveň dobrým
přítelem F. Kafky, jehož dílo vydal z pozůstalosti.
Psal i autobiografické novely ze staré Prahy, romány
ze židovského prostředí a zábavné milostné romány.
Napsal autobiografii Život plný bojů a
esejistické dílo Pražský kruh. Max Brod zemřel
20. prosince 1968 v Tel Avivu.
Vítězslav
Nezval,
český básník, dramatik, prozaik a překladatel, se
narodil 26. května 1900 v Biskoupkách u Třebíče
jako syn venkovského učitele. Gymnázium vystudoval v
Třebíči (1911 až 19) a roku 1920 odešel na studia.
Studoval krátce práva v Brně, poté přešel na
studia filosofie do Prahy, jež však rovněž nedokončil. V Praze
navázal kontakt s Jiřím Wolkerem a stal se členem
Devětsilu. Jeho básnické dílo zrcadlí vývoj meziválečné
avantgardní poezie od poetismu k surrealismu. Zpočátku
byl ovlivněn Čapkovými překlady francouzské poezie
a dílem J.
A. Rimbauda a G.
Apollinaira, z českých autorů pak tvorbou K.
Hlaváčka, O.
Březiny a J.
Demla. Ve sborníku
Devětsilvydal v roce 1923 poému Podivuhodný
kouzelník, jež se
stala klíčovou básní českého poetismu. V dalších
dílech tohoto období (sbírky Pantomima, Menší růžová
zahrada, básnické skladby Akrobat,
Edison, sbírka Básně noci) rozvinul nové možnosti básnického
výrazu bohatou metaforikou a asociativní uvolněností
logické stavby básně. Od 30. let, v ovzduší hospodářské
krize, se bezstarostná hravost změnila ve znepokojení
nad situací člověka (Skleněný havelok,
Zpáteční lístek, Sbohem a šáteček, 52 hořkých balad věčného
studenta Roberta Davida). Sklon k uměleckému
experimentování vnesl v pol. 30. let do jeho básní
surrealistické tendence, zachycující podvědomé
procesy a iracionální nahodilosti (Praha s prsty deště,
Žena v množném čísle,
Absolutní hrobař).
V sezóně 1928-29 působil jako dramaturg Osvobozeného
divadla. Nezval často cestoval (Monako, Itálie, Sovětský
svaz), významná byla jeho první cesta do Francie
(1933), kde se seznámil s A.
Bretonem a ostatními surrealisty, což jej podnítilo
k založení obdobné skupiny v Čechách (1934) a sepsání
Manifestu surrealismu. V postsurrealistickém období
zachytil aktuální realitu (Pět minut za městem). V 50. letech se v řadě básní
neubránil dobovým konvencím (Veliký orloj) a ideově politickým tendencím (Stalin, Zpěv míru, Chrpy a města). Jeho
mnohostranné tvůrčí nadání se projevilo při hledání
dalších možností projevu i v surrealistické
próze (Dolce far niente), v básnických
dramatických adaptacích (Schovávaná na schodech,
Milenci z kiosku, Manon Lescaut), v dramatech (Dnes ještě
zapadá slunce nad Atlantidou) a filmových scénářích
(Eroticon). Příznačné jsou i
programové komentáře k vlastnímu dílu a k modernímu
umění (Moderní básnické směry). Dobovou
atmosféru zachytil v torzu pamětí Z mého života.Překládal zejména
francouzskou, ruskou, anglickou a německou poezii.
Vítězslav Nezval zemřel v Praze 6. dubna
1958.
František
Ženíšek,
český malíř a kreslíř, se narodil v Praze 25. května
1849. Studoval střídavě na vídeňské a pražské
Akademii výtvarných umění,
od roku 1871 byl členem Umělecké besedy. Byl příslušníkem první
generace Národního divadla v Praze. Tvořil v
akademicky v uhlazené formě ovlivněné neorenesancí,
jeho styl, soustředěný plně na formu,
dokonale vyhovoval tehdejšímu oficiálnímu vkusu.Spolu s Mikolášem
Alšem získal zakázku na výzdobu
Národního divadla v Praze, pro které vytvořil osm
alegorických postav na stropě hlediště (Architektura, Sochařství,
Tanec, Mimika, Epika, Lyrika, Hudba, Malířství), vyzdobil stěny foyeru a zvítězil
v soutěži na návrh hlavní opony. Ženíškova opona
byla zničené při požáru v roce 1881, novou vytvořil
Vojtěch
Hynais. Ženíšek pracoval také na návrzích
oken pro karlínský chrám, je autorem lunet v Národním
muzeu, kartónů k nástěnným obrazům v Grégrově sále
Obecního domu a sgrafit pro Staroměstskou vodárnu.
Jako oficiální portrétista vytvořil desítky
portrétů (Portrét kardinála
Schwarzenberka, Portrét architekta Stibrala).
Od roku 1896 působil i jako profesor na Akademii
výtvarných umění v
Praze, mezi jeho žáky vynikl především Jan
Preisler. František Ženíšek zemřel v Praze 15.
listopadu 1916.
Viktorie, též Viktoria Alexandrina,
Wiktoria, britská královna (od roku 1837) a první císařovna
Indie (od roku 1876), pocházející z hannoverské
dynastie, se narodila 24. května 1819 vKensingtonském
paláci v Londýně. Její panování trvalo 63 let, nejdéle ze všech
britských monarchů. Byla vnučkou Jiřího
III. Podporovala politiku konzervativců (především
Roberta
Peela a Benjamina
Disraeliho) a aktivně zasahovala do veřejného dění
a zahraniční politiky. Byla rovněž příznivě
nakloněna vztahům s Německem, odmítala však
osobnost Otto
von Bismarcka. Její vláda (nazývaná také
viktoriánským obdobím), se vyznačovala velkými
sociálními, ekonomickými a technologickými změnami
(průmyslová revoluce) a znamenala pro Velkou Británii dobu největšího
rozmachu a stability, zároveň však byla dobou kulturního zploštění a příznačné
prudérie. Za její vlády v roce 1851 v Londýně proběhla
1. světová výstava. Královna Viktorie zemřela 22. ledna 1901 na Isle
of Wight.
Portrét od Pera Kraffta (Umělecká sbírka
University of Uppsala)
Carl
Linnaeus,
později také známý jako Carl von Linné, latinsky
Carolus Linnaeus, švédský přírodovědec,
zakladatel botanické a zoologické systematiky, se
narodil v rodině lutheránského pastora 23. května
1707 v Råshultu, farnost Stenbrohult, provincie Småland
v jižním Švédsku. Stejně jako jeho otec pečoval již
v mládí o rostliny ve farské zahradě. Zpočátku jej
otec učil sám, později navštěvoval školu ve Vaxjo.
Jako student vynikal v matematice a fyzice, ale z jazyků
a teologie měl prospěch špatný. Proto profesoři
doporučili jeho otci, aby dal syna spíše na učení
nežli na studium, ale mladíkovy záliby ve studiu
rostlin si povšiml lékař Jan Rothmann a přesvědčil
Carlovy rodiče, aby jej nechali studovat lékařství.
Linné se při studiích na univerzitě v Lundu seznámil
s profesorem botaniky Kilianem Stobaeuem a získal
přístup do jeho bohatě vybavené knihovny. Po roce přešel
na univerzitu do Uppsaly, kde studoval zoologii u
profesora Rudbecka. Zde si jej všimnul teolog Olaf
Celsius, hmotně jej podporoval a využíval jeho
znalostí při sepisování práce o biblických rostlinách.
Linné byl pověřen dohledem nad uppsalskou botanickou
zahradou a stal se asistentem prof. Rudbecka s právem
zastupovat jej při přednáškách. Z podnětu uppsalské
vědecké společnosti se v roce 1732 vydal na výzkumnou
cestu po Laponsku a přivezl bohatý vědecký materiál.
Podnikl ještě několik cest a zabýval se rovněž
studiem mineralogie. V roce 1735 se vydal do do holandského
Harderwijku, kde dokončil studia lékařství a byl
promován doktorem. V díle Systema naturae
(Soustava přírody, 1735), popsal všechny tehdy známé
organismy krátkou latinskou charakteristikou a označil
je dvojslovnými názvy, tj. rodovým a druhovým jménem
(tzv. binomická nomenklatura), z nichž většina platí
dodnes. Dílo, které se za Linného života dočkalo
dvanácti vydání dalo základ moderní systematiky přírody.
Před zavedením Linného systému nebylo často zřejmé
rozeznávání druhů od pouhých odrůd a stávalo se,
že různí autoři používali různých názvů pro
stejnou rostlinu. Linné ve svých stěžejních dílech
o rodech (Genera plantarum) a druzích rostlin (Species
plantarum) zavedl do panujícího chaosu pořádek.
V roce 1747 se stal Linnaeus osobním lékařem švédského
krále a ten jej v roce 1762 povýšil do šlechtického
stavu. Tehdy Linnaeus změnil své jméno na von Linné.
O dva roky později Linného na jeho místě profesora
uppsalské univerzity vystřídal jeho syn. Carl von
Linné zemřel na mozkovou mrtvici 10. ledna 1778 na svém
statku v Hammarby u Uppsaly. Jeho pozůstalost získal
po jeho smrti anglický přírodovědec a historik Sir
James Edward Smith, který založil Linnean
Society of London, která má ve svých sbírkách
Linného knihovnu, rukopisy i velkou část jeho sbírky.
Wilhelm
Richard Wagner[vágner],
německý
skladatel a dirigent, se narodil 22. května 1813 v
Lipsku. Byl hlavním reformátorem opery 19.
století, ke svým dílům skládal nejen hudbu,
ale i jevištní básně (starší termín libreto nepoužíval). V letech
1848 – 49 se účastnil revolučních událostí, pak
žil převážně ve Švýcarsku (Curych, Luzern,
Tribschen), ale i v Itálii (Benátky) a Francii (Paříž).
V roce 1872 se usadil v Bayreuthu, kde dal v letech 1872
– 76 za podpory svých příznivců vybudovat operní
divadlo Festspielhaus, v němž se dodnes pořádají
festivaly jeho děl (Bayreuther
Festspiele). Vytvořil koncepci hudebního dramatu, které má být vyváženou
syntézou všech zúčastněných složek. Rozvinul
melodickou složku (užití příznačných motivů,
tzv. “nekonečné melodie”), přinesl nové prvky v
harmonii (zejména v opeře Tristan a Isolda), v
instrumentaci (mohutný provozovací aparát, uplatnění
dechových nástrojů, zejména lesních rohů a tub zv.
Wagnerovy tuby), nově řešil vztah hudby a slova. Náměty
čerpal zejména z mytologie a ze středověkých eposů.
Nejznámější se staly opery Víly, Zákaz
lásky, Rienzi,Bludný
Holanďan(1841), Tannhäuser (1845), Lohengrin
(1848), tetralogie Prsten
Nibelungův(Zlato Rýna, Valkýra,
Siegfried, Soumrak
bohů), Tristan a Isolda (1857-1859),Mistři
pěvci norimberští (1867), Parsifal
(1882). Do ostatních oblastí hudební tvorby zasáhl výjimečně
(Faustovská předehra, Siegfriedova
idyla). Je autorem teoretických spisů (Umění a
revoluce, Umělecké dílo
budoucnosti, Opera a drama). Několikrát navštívil
Čechy, pobýval v Teplicích, Mariánských Lázních i
v Praze. Wagnerova hudební dramata tvoří
neodmyslitelný repertoár světových operních scén,
přestože mu v poválečné době uškodila nálepka antisemity
a skutečnost, že k jeho obdivovatelům patřil Adolf
Hitler, neboť po nástupu nacismu k moci mytickou látkou
o nadčlověku dokonale splňoval požadavky na
"arijské nacionálně socialistické německé umění".
Richard Wagner zemřel 13. února 1883 v Benátkách.
Albrecht
Dürer
[dýrer], německý malíř, grafik a teoretik umění
se narodil 21. května 1471 V Norimberku. Narodil
se v pořadí jako třetí z osmnácti dětí
v rodině zlatníka s maďarskými kořeny. Dětství
strávil spolu se svými sourozenci v dílně svého
otce, předurčen pokračovat ve zlatnické tradici. Záhy
se projevil jeho nevšední malířský talent a v patnácti
letech začal navštěvovat malířskou dílnu Michaela
Wolgemuta, kde strávil tři roky. Velkým malířským
vzorem, který ovlivnil D. další tvorbu, se stal pak M.
Schongauer, zejména jeho grafické práce. V letech
1490-1494 podnikl studijní cestu po Německu, studoval
díla německých malířů a živil se prodejem svých
obrazů. Po návratu do Norimberku se oženil s A.
Freyovou.V roce 1495 navštívil poprvé Itálii, kde na
něj hluboce zapůsobilo dílo A.
Mantegny. V roce 1497 Dürer založil v Norimberku
vlastní malířskou dílnu. Měl mnoho vlivných přátel
ve vyšších kruzích, pro jeho kariéru bylo významné
především přátelství s Frederikem
Sasským Moudrým, pro kterého vyzdobil svými
malbami zámek a kapli v Innsbrucku. Léta
1505-1507 strávil opět v Itálii, kde studoval
techniku perspektivy a proporcí. V Benátkách se
setkal s H.
Boschem. Při návštěvě Milána se seznámil s Leonardem
da Vincim a v mnohém byl pak jeho dílem při
své tvorbě inspirován. Po návratu z Itálie se
v Norimberku stal již uznávanou osobností
kulturního života a vyhledávaným umělcem. V roce
1509 koupil vlastní
dům. V roce 1513 vstoupil D. do královských
služeb Maxmiliána
I. Habsburského, a ve službě pro královský dvůr
pokračoval i po korunovaci jeho vnuka, Karla
V. Dürer byl osvobozen od placení daní a
mohl se plně věnovat umělecké tvorbě. Svým dílem
se stal prvním německým univerzálním umělcem, který
se vyrovnal velkým osobnostem italského renesančního
malířství. Základem jeho práce je mistrně zvládnutá
kresba, mnohé jeho volné kresby krajin, zvířat, květin,
portréty jsou dílem již samy o sobě. Svými krajinnými
motivy ovlivnil vznik novodobé krajinomalby. Cit pro
kresbu a čistota řemeslného provedení se pak
projevuje v jeho malířských pracích. Mezi nejznámější
patří Růžencová
slavnost (1506), Adam
(1507), Eva
(1507) a jeho poslední obraz Čtyři apoštolové
(1526). Dürer je ale především nezaměnitelným
mistrem grafiky – dřevořezu (cyklus Apokalypsa
– 1498) a mědirytu (grafické listy Rytíř, Smrt
a ďábel, Melancholie, Nemesis). Věnoval se
biblickým i mytologickým námětům stejně jako
námětům žánrovým, zpodobňující niterný život
člověka své doby. V letech 1520-1522 podnikl
cestu do Holandska, kde byl přijat s velkými
poctami a setkal se zde s řadou významných
holandských umělců. Napsal několik teoretických
studií o perspektivě a proporcích v malířství
a technice stínování těles. Albrecht Dürer, jeden z nejvýznamnějších
umělců na přelomu středověku a novověku, zemřel
6. dubna 1528 v Norimberku.
Honoré
de Balzac
[balzak], vlastním jménem Honoré Balssa, francouzský
prozaik a dramatik, jeden z nejvýznamnějších
zakladatelů kritického realismu, se narodil 20. května
1799 v Tours. Dětství strávil v internátních
školách. Po dokončení studií práv na Sorbonně
pracoval tři roky jako soudní úředník. Poté už se
plně věnoval psaní. Až do roku 1823 psal jako anonym
nebo pod pseudonymem. Začal také s podnikáním.
Vlastnil tiskárny, nakladatelství a slévárny písma.
Všechny jeho podniky postupně zkrachovaly a Balzacovi
zůstaly pouze obrovské dluhy, které splácel psaním
po zbytek svého života. První literární pokusy –
tajuplné dobrodružné romány, také nebyly nikterak
úspěšné. V roce 1829 vydal již pod jménem
Balzac, romány Poslední šuan a Fyziologie
manželství, sepsaná mladým svobodným mužem. Těmito
romány se Balzacovi konečně podařilo prosadit a během
roku se stal slavným a také vyhledávaným společníkem
pařížských salonů. V roce 1831 si přidal do
svého jména šlechtické de, titul který rodině
Balzaca nikdy nenáležel - byl to pouze jeho rozmar. Základem
jeho literárního odkazu je cyklus Lidská komedie
(La Comédie humaine), obsahující 97 románů a povídek,
kterou rozdělil ještě na Studie mravů, Studie
filosofické a Studie analytické. V cyklu
vystupuje 2500 postav, z nichž mnohé přecházejí
z románu do románu. Ve svém rozsáhlém díle se
mu podařilo zahrnout všechny společenské vrstvy, životní
situace a charaktery lidí své doby. Vytvořil tak všeobsáhlý
obraz francouzské společnosti od revoluce v roce 1789.
Ústřední trilogii Lidské komedie tvoří romány
Otec Goriot (1834), Ztracené iluze
(1837-43) a Lesk a bída kurtizán (1838-47). K dalším
významným románům patří např. Evženie
Grandetová (1833), Sestřenice Běta (1847)
a Bratranec Pons (1847). Napsal i několik dramat
a renesančně rozpustilé Žertovné povídky
(1822-37). Známý je Balzacův bouřlivý vztah k ženám.
Prošel řadou krátkodobých i dlouhodobých vztahů.
Krátce před svou smrtí se oženil se svou dlouholetou
přítelkyní a ctitelkou, polskou šlechtičnou,
Ewelinou Hańskou. Honoré de Balzac zemřel 18. srpna
1850 v Paříži a byl pohřben na hřbitově Père
Lachaise. Pohřební řeč pronesl jeho dlouholetý
přítel Victor
Hugo.
Johann
Gottlieb Fichte,
německý
filozof, představitel německé klasické filozofie,
se narodil 19. května 1762 v hornolužickém Rammenau. Pocházel
z chudé rodiny, studoval v Jeně a Lipsku, zpočátku působil
jako domácí učitel. Náhodou se dostal ke studiu
filosofie a Kantových
spisů. Své první dílo Pokus o kritiku všeho
zjevení napsal během několika dnů v Královci,
kde Kant tehdy žil. Byl to právě Kant, který
dopomohl k jeho vydání a protože
spis vyšel anonymně, byl mu i omylem přisuzován.
Kant vše ale uvedl na pravou míru, čímž se Fichte
dostal do povědomí veřejnosti. Fichte byl obhájcem
Francouzské revoluce, (spis Požadavek, aby
evropští panovníci vrátili svobodu myšlení, kterou
dosud potlačovali, 1793), ale poté, co se Napoleon
nechal korunovat císařem, z něj revoluční nadšení
vyprchalo. Další spis
O důvodu naší víry v boží vládu ve světě
byl vykládán jako silně ateistický a donutil
Fichteho odejít z Lipska do Berlína. Fichte byl jedním
z nejskvělejších řečníků všech dob. Jeho přednášky
zde budily obecnou pozornost a k jeho posluchačům patřil
i tehdejší rakouský vyslanec kníže Metternich. V
roce 1808 ve Francouzi obsazeném Berlíně, pronesl
slavné Řeči k německému národu (Reden an
die deutsche Nation). Vyzval v nich celý německý národ
k mravní obrodě. Fichte je považován za pokračovatele
Kanta, jeho dílo naopak ovlivnilo F.
W. J. Schellinga a G. W. F. Hegela. Navázal na Kantovo vyzdvižení praktického rozumu
nad rozumem teoretickým i na jeho myšlenku autonomie
člověka jako morální bytosti vyčleněné z vnější
nutnosti, obdivoval Kantovu transcendentální (mimozkušenostní)
filozofii, nesdílel však jeho představu o vztahu mezi
aposteriorním (odvozeným) a apriorním (předem daným) poznáním..
Za podstatu lidského vědomí pokládal čin. V roce
1810 se podílel na založení Berlínské univerzity.
Obecný výklad Fichtova filosofického systému obsahují
spisy Über den Begriff der Wissenschaftslehre a Grundlage
der gesamten Wissenschaftslehre (oba z roku 1794).
V dalším díle Wissenschaftslehre(Vědosloví)
vyslovuje Fichte přesvědčení, že filozofie má tvořit
základ všech věd, tj. býtvědoslovím, avšak nikoli věc,
substance, nýbrž vědomí musí být principem, z něhož
lze odvodit celý svět. Johann
Gottlieb Fichte zemřel v Berlíně 29. ledna 1814 na
tyfus, kterým se nakazil od své manželky, ošetřovatelky
raněných v lazaretu.
Jan
Pavel II.,
latinsky Joannes Paulus II., vlastním jménem
Karol Józef Wojtyła, polský
duchovní, první papež
slovanského původu v letech 1978 až 2005, se
narodil 18. května 1920 ve Wadovicích poblíž
polského Krakova jako druhý
syn Karola Wojtyły st. a Emilie, rozené Kaczorowské.
Za 2. světové války pracoval v lomu jako dělník,
později v chemické továrně. Od roku 1942 tajně
studoval teologii, v roce 1946 byl vysvěcen na kněze.
Ve studiu pokračoval v Římě, poté ve Francii a v
Belgii. V roce 1954 byl jmenován profesorem etiky na
katolické univerzitě v Lublinu, v roce 1958 titulárním
zástupcem biskupa v Ombi pro Krakov a téhož roku
profesorem teologie na univerzitě v Krakově. V roce
1960 působil jako vikář, od roku 1962 jakokapitulní
vikář krakovského arcibiskupství, v letech 1964 –
1978 metropolita a arcibiskup krakovský, 1967 kardinál.
16, října 1978 byl zvolen papežem, v pořadí
již 264., prvním neitalským od roku 1522 a při svém
zvolení nejmladším od roku 1846. Jeho předchůdcem
byl Jan
Pavel I. Jeho apoštolským papežským heslem bylo:
"Totus Tuus" (zcela tvůj) - papež byl mariánským
ctitelem a toto heslo převzal ze zásvětné modlitby
svatého Louise Maria Grigniona de Montfort. Dne 13.
května 1981 byl na Jana Pavla II. spáchán atentát,
jehož původcem byl Turek
Mehmet Ali Agca. Jan Pavel II. byl vážně zraněn,
ale atentát přežil. Později atentátníka tajně navštívil
ve vězení. Jan Pavel II. během svého úřadu podnikl
řadu zahraničních
cest, mj. i do Československa (1990) a České
republiky (1995). V mládí byl talentovaným
sportovcem, během studií hrál divadlo a psal i
dramata. Jan Pavel II. byl rovněž vystudovaným
filosofem, snažícím se mimo jiné o pokřesťanštění
existencialistické
filosofie. Byl známý také svým vřelým vztahem ke
kultuře lidového katolictví, odporem k homosexualitě,
otevřeností k jiným náboženstvím. Papež Jan
Pavel II. zemřel 2. dubna 2005 ve Vatikánu.
Jean
Gabin
[gaben], vlastním jménem Jean-Alexis Moncorgé, francouzský
divadelní a filmový herec, se narodil
v Paříži
17. května 1904 jako sedmé a poslední dítě operetních
a muzikálových zpěváků. Svůj umělecký pseudonym
převzal po otci. Zpočátku pracoval jako betonář, dělník
ve slévárně a autodílně, v roce 1923 jej ale otec představil
řediteli kabaretu Folies-Bergeres a tím začala jeho
operetní i muzikálová kariéra a v roce 1930 získal
svou první roli ve filmové operetě. Gabin vytvářel
role psychologicky, sociálně a charakterově odlišné,
nicméně ztvárňoval je s hlubokou psychologickou kresbou lidského
myšlení a jednání. Do dějin kinematografie se
zapsal rolemi v Duvivierově filmu
Pépé-le-Moko (1937),
v Renoirových filmových dramatech Velká iluze,
Člověk
Bestie,
v Carného filmech Nábřeží
mlh, Den
začíná.
Stejně výrazné hrdiny vytvořil i v komediích (Tulák Archimédes) nebo ve filmech gangsterských (Nesahejte
mi na prachy, Melodie podzemí). Ztvárnil světově proslulou postavu komisaře Maigreta v
sérii filmů podle detektivek G. Simenona. Z dalších
filmů: Burziáni, Noc je mým královstvím,
Případ
Dominici, Bídníci, Kočka, Sicilský klan,
Tetovaný, Heroin, Dva
muži ve městě, Verdikt, Svatý rok.
Na konci života byl Gabin bohatý, rozmarný člověk,
stranící se publicity. Na svém statku v Normandii
choval závodní koně. Zemřel
na infarkt 15.
listopadu 1976
v Neuilly-sur-Seine
(předměstí Paříže) a urnu s jeho popelem vhodili
podle jeho poslední vůle námořníci francouzské
fregaty do Atlantiku několik kilometrů od přístavu
Brest v Bretani.
Henry
Fonda,
americký
herec, se narodil 16. května 1905 v Grand
Islandu (Nebraska, USA). Byl
otcem Petera
Fondy a Jane
Fondové. Přes amatérské divadlo se dostal
až na Broadway, kde se mimo jiné proslavil v inscenaci
Farmář se žení. Úspěch této hry zaujal
filmové producenty, v roce 1935 se dostal do kin
stejnojmenný film s Fondou v hlavní roli, který
zaznamenal velký úspěch. Fonda pak ztvárnil
role v mnoha
filmech, v sociálních dramatech, westernech, válečných
filmech i komediích vytvářel většinou postavy se
smyslem pro spravedlnost, lidskost, pravdu a demokracii
(farmář Tom v adaptaci Steinbeckova
románu Hrozny
hněvu - 1940,role jednoho z
porotců ve filmu Dvanáct rozhněvaných
mužů - 1957, Pierre Bezuchov ve snímku Vojna
a mír - 1956, William Russell ve filmu Nejlepší
člověk - 1964, admirál Chester W. Nimitz
ve filmu Bitva o Midway - 1976). Hrál ale i role záporné,
nezapomenutelný je jeho nelítostný padouch
Frank - soupeř hlavního hrdiny v podání Charlese
Bronsona v Tenkrát
na Západě - 1968. Získal Oscara
za celoživotní tvorbu a také za roli stárnoucího
manžela Normana v komorním příběhuNa zlatém
jezeře - 1981, v němž
si zahrála i jeho dcera Jane. Fonda
byl pětkrát ženat, třikrát se rozvedl, jeho druhá
žena Frances spáchala sebevraždu. Tato tragédie narušila
vztah především mezi Henry Fondou a jeho synem
Peterem, který jej ze smrti své matky vinil. Henry
Fonda zemřel 12.srpna 1982 v Los Angeles, (Kalifornie,
USA).
Michail
Afanasjevič Bulgakov,
ruský spisovatel, dramatik a novinář, se narodil v
Kijevě na Ukrajině 15. května 1891. Po maturitě
(1909) vystudoval lékařskou fakultu (1916). V letech
1930-36 dělal asistenta režie v legendárním Moskevském
uměleckém divadle. Své první hry Bulgakov později
spálil, některé byly zakázány. Původním povoláním
byl lékař, ze svého profesního prostředí čerpal náměty
k tzv. lékařským povídkám (Zápisky mladého lékaře) a
groteskních novel s fantaskními syžety, pranýřujícími
brutalitu totalitního myšlení (Psí srdce,
Diaboliáda, Osudná vejce), satirických her a dramat
s historickými i současnými náměty (Útěk,
Purpurový ostrov, Zojčin
byt). Za jeho života vyšel
pouze psychologický román o občanské válce Bílá
garda (na jehož podkladě napsal
později drama Dny Turbinových). Teprve v letech 1965 –
67 z pozůstalosti vydána vrcholná díla Divadelní
román a Mistr
a Markétka,
filozofické románové podobenství o osudu umělce v
dehumanizovaném společenském systému, paralelně
rozvíjející parafrázi biblického příběhu a
faustovského tématu a zkarikovaný, fantaskně
groteskní obraz mravů meziválečné Moskvy. Michail Afanasjevič Bulgakov zemřel
10. března 1940 v Moskvě.
Karel
IV.,
český král, římský král a císař se narodil 14.
května 1316 v Praze. Byl synem Elišky Přemyslovny a
Jana Lucemburského. V r. 1323 byl vyslán na
vychování k francouzskému dvoru do Paříže. Původním
jménem Václav o rok později při biřmování přijal
jméno svého kmotra Karla IV. Sličného a oženil se s Blankou
z Valois. Za svého pobytu ve Francii se mu dostal
rozsáhlého vzdělání, ovládal několik jazyků –
němčinu, francouzštinu, latinu, italštinu a češtinu.
V letech 1331-33 působil v severoitalské
lucemburské signorii a roku 1333 se vrátil do Čech a
začal spravovat České království jako zástupce za
svého nepřítomného otce. 11.7.1346 byl zvolen římským
vzdorokrálem. I když fakticky spravoval České království
již od r. 1333, českým králem se stal až smrtí svého
otce 26.8.1346. 2.9.1347 byl slavnostně korunován a k této
příležitosti dal zhotovit novou svatováclavskou
korunu. Po smrti Ludvíka Bavora a rezignaci anglického
krále, Eduarda III, byl Karel IV. od roku 1349 uznáván
jako jediný římský panovník. V r. 1348, na
zasedání prvního generálního sněmu (společné
zasedání českého a říšského sněmu), poprvé
Karel IV. použil pojem „země České koruny“, ty
zahrnovaly Království české, Markrabství moravské,
Slezské knížectví, Horní Lužice, později Dolní
Lužice. Tento sněm pod vedením Karla IV. přijal
mnoho zásadních rozhodnutí, které zásadně
ovlivnily vývoj v Českém království. České
království se stalo centrem římské říše, Praha
se stala Karlovým sídelním městem . Bylo založeno
Nové město pražské, začal se stavět nový
most přes Vltavu (dnes Karlův), započala výstavba
reprezentativního hradu pro uložení říšských
korunovačních klenotů (Karlštejn). Zásadní bylo
také udělení imunity Univerzitě Karlově před zásahy
světské moci. V r. 1349, rok po smrti Blanky se
Karel IV. oženil s Annou Falckou. Ta zemřela v r.1353
a v tomtéž roce uzavřel sňatek s s Annou
Svídnickou (syn Václav IV.). V r. 1355 byl Karel
IV. korunován římským císařem. V r. 1356
vydal Zlatou bullu Karla IV., zákoník, který platil
ve Svaté říší římské až do roku 1806. Po smrti
Anny Svídnické (1362) se Karel IV. v r.1363 oženil
s Alžbětou Pomořanskou (syn Zikmund). Karel IV.
zemřel 29. listopadu 1378 v Praze, jeho ostatky byly uloženy
v královské hrobce, kterou nechal postavit v chrámu
sv. Víta na Pražském hradě. Karel IV. patří k našim
nejvýznamnějším panovníkům. Za jeho vlády celá
země zažívala neobyčejný hospodářský, umělecký
a kulturní rozvoj. V pohřební řeči po jeho
smrti byl císař Karel IV. poprvé nazván Otcem
vlasti.
Marie
Terezie,
uherská a česká (od r. 1743) královna z
dynastie Habsburků, se narodila ve Vídni 13. května
1717. Byla dcerou
Karla VI. a manželkou římskoněmeckého císaře
Františka I. Štěpána Lotrinského. Aby císař Karel VI.
posílil jednotu říše, předložil již roku 1713 sněmu
jednotlivých zemí tzv.pragmatickou sankci. Jejím přijetím
se zavazovali stavové, že uznávají habsburské mocnářství
za nedílný celek, který je právem prvorozenství
dědičný nejen v mužské, ale i v ženské
linii. Od roku 1740 byla na základě pragmatické
sankce vládkyní habsburské
monarchie Marie Terezie. Její nástupnická práva
zpochybňovali zahraniční zájemci o země monarchie
(především pruský král Friedrich II. a bavorský
kurfiřt Karel Albrecht, podporovaný francouzskými
Bourbony) a vyvolali válku
o dědictví rakouské, v níž
však habsburská monarchie většinu svého území ubránila.
Nejcitelnějším neúspěchem byla ztráta Slezska,
které připadlo Prusku ( drážďanský mír a vratislavský mír). Dalšímu pruskému náporu Marie Terezie čelila
v sedmileté válce, jejímž výsledkem byl
hubertsburský mír, který odstoupení Slezska
potvrdil. Neutěšený stav monarchie spolu s novými myšlenkovými
proudy ji přivedly k osvícenským reformám. Jejich
první vlna ve 2. pol. 40. a na zač. 50. let 18. stol.
se týkala správy monarchie, další byly uskutečněny
po sedmileté válce a zasáhly školství (povinná školní
docházka), soudnictví, hospodářství a dotkly se sociálních
poměrů venkovského poddaného obyvatelstva. Vroce 1765
se stal spoluvládcem ovdovělé Marie Terezie její
nejstarší syn Josef II., s jehož radikálními představami
o osvícenské vládě však nesouhlasila a až do své
smrti udržovala reformní kurs v mírnějším
tempu. Marie Terezie zemřela ve Vídni 29.
listopadu 1780.
Gabriel
Urbain Fauré
[foré], francouzský
skladatel, varhaník a pedagog, se narodil v
Pamiers (Ariege) 12. května 1845. Studoval na
Niedermeyerově škole církevní hudby v Paříži
(1854-65), kde se setkal s dalšími velikány, jakým
byl například Camille
Saint-Saëns. Nakonec se stal varhaníkem v kostele Église
de la Madeleine, v letech
1905 – 20 působil jako ředitel konzervatoře v Paříži,
mezi jehož žáky patřili například Maurice
Ravel, Lili
a Nadia
Boulangerovy a George
Enescu. Je autorem suity Pelléas a Mélisanda,
opery Penelope (1913), orchestrální suity Masques
et Bergamasques a celé řady písňových cyklů
(např. La
Bonne Chanson s básněmi Paula
Verlaina). Byl plodným skladatelem, mezi jeho
nejpozoruhodnější díla ale patří Requiem,
skladba často hraná, patřící do světového repertoáru.
Premiéru měla v roce 1900, autor však na ní pracoval přes dvacet let. Zřejmě podřídil vše základnímu
tónu a smyslu svého poselství, totiž smíření,
klidu, snad i rozhřešení a odpuštění. Gabriel Fauré
se znal s Lisztem,
a Wagnerem,
nejvíce na něj ale zapůsobil již zmiňovaný Saint -
Saëns, sám pak ukázal v mnohém cestu další
generaci, včetně skladatelů proslulé Pařížské šestky.
Gabriel Fauré zemřel na zápal plic v Paříži 4.
listopadu 1924.
Salvador
Dalí y Domenech[dalí
i domenek] (plným jménem Salvador Domingo Felipe
Jacinto Dalí Domenech), španělský surrealistický
malíř, grafik, výtvarný kritik a spisovatel, se
narodil 11. května 1904 v katalánské vesnici Figueras. Ve svých
obrazech, ovlivněných metafyzickou malbouGiorgia
de Chirica a kubismemPabla
Picassa, často provokoval veřejnost k ostré
kritice, ale jeho přínos pro umění je nezanedbatelný.
První surrealistický obraz namaloval v roce 1927 (Krev
je sladší než med). V roce 1929 se usadil v Paříži,
kde téhož roku uspořádal výstavu, úvod do katalogu
mu napsal A.
Breton, jenž ho přijal do surrealistické skupiny.
Třicátá léta pak představovala jeho nejtvořivější
období, ale v roce 1937 ho právě Breton pro jeho
akademický malířský styl ze skupiny surrealistů
vyloučil. Dalí rozvíjel vlastní plastický
styl pomocí trompe-ľoeil a stínování, dosáhl
halucinačních obrazů sexuálních fantasií plných
strachu (reakce na Freudovu teorii), jeho obrazy jsou
charakteristické vypjatým malířským uměním a
realistickým detailem s ohnivými barvam. V roce 1936
vznikl aktuální obraz Předtucha občanské války.
Dalí byl i autorem módních podobizen a náboženských
obrazů (Ukřižování),
řady knižních ilustrací (Don Quijote) a návrhů
několika výprav pro balet (Bakchanále, Labyrint).
Zajímala ho mimo jiné i Einsteinova
teorie relativity, která zcela převrátila zažité
pojetí času a prostoru. Dalí působil v Paříži i v
New Yorku, v roce 1955 se ale vrátil do rodného Španělska,
kde se usadil se svou dlouholetou milenkou Galou, jíž
namaloval ve velkém množství bizardních a zvláštních
obrazů. Byl plodný i jako spisovatel, vydal vlastní fiktivní životopis Tajný
život Salvadora Dalího (1940), pocity a duševní
muka, která pronásledovala Dalího jako malíře
prahnoucího po dokonalosti, zachycuje Deník génia
(1964). Při příležitosti otevření Dalího muzea ve
Figueras vydal knihu Tak vzniká Dalí (1973).
Kromě malování a sochařství se Dalí zabýval i
filmovou tvorbou, S Luisem Buńuelem natočil filmy Andaluský
pes (1928) a Zlatý věk
(1930). Dalí zemřel na srdeční slabost ve Figueras 23.
ledna 1989.
Fred
Astaire [ester],
vlastním jménem Frederick Austerlitz, americký filmový
herec a tanečník, se narodil 10. května 1899 v Omaze
(Nebraska). Jeho otec byl rakouským imigrantem. Astaire
se tanci se věnoval od už od svých pěti let. První
taneční partnerkou byla jeho o dva roky starší, neméně
talentovaná, sestra Adele. V roce 1905 se rodina přestěhovala
do New Yorku, kde Adele začala navštěvovat taneční
školu Claude Alvienne. Později na této škole
studoval i Astaire. A jako taneční pár se
proslavili již během studií. Díky tomuto úspěchu
pak dostali nabídku na velké taneční turné se společností
Orpheum Circuit po USA. V roce 1911 navštěvovali
divadelní školu Neda Wayburna. N.Wayburn jako významný
divadelní ředitel na Broadway, předurčil kariéru
této sourozenecké dvojice pro následujících dvacet
let. Z Freda a Adele se stali úspěšní představitelé
mnoha muzikálů na Broadway a jako pár vystupovali
společně až do roku 1932, kdy se Adele provdala. Rok
1933 znamená počátek Fredovy filmové kariéry. Ve
filmu Flying Down to Rio se po jeho boku jako taneční
partnerka objevila Ginger Rogers, v následujících
letech spolu vytvořili řadu nezapomenutelných rolí
ve filmech jako např. The Gay Divorcee (1934), Top
Hat (1935), Swing Time (1936), Carefree
(1938). Toto spojení spolu s choreografií H.Pana způsobilo,
že tanec se stal jednou z nejdůležitějších
součástí hollywoodských filmových muzikálů.
Jejich pohybové kreace určovaly po několik desetiletí
vývoj tance na filmovém plátně. Astaire
spolupracoval s Bing Crosbym - Holiday Inn
(1942) a Blue Skies (1946). Mezi jeho taneční
partnerky patřily také Eleanor Powell, Rita Hayworth,
Joan Leslie, Gene Kelly, Cyd Charisse. V r. 1950 se
objevil po boku Audrey Hepburn v muzikálu Funny
Face. V průběhu 25 let vytvořil 30 muzikálových
rolí.Stal se symbolem hollywoodské éry
hudebních a tanečních produkcí, ztělesněním
lehkosti, šarmu, elegance a preciznosti. Tanci a muzikálovému
herectví vůbec se Fred Astaire věnoval aktivně až
do svých sedmdesáti let. Vytvořil však také několik
dramatických filmových rolí. Připomeňme např. roli
ve filmu Skleněné peklo (The Towering Inferno
– 1974), za kterou byl nominován na Oscara v kategorii
nejlepší herec ve vedlejší roli. Posledním filmovým
muzikálem Freda Astaira byl Finian’s Rainbow
– 1968, kde jeho partnerkou byla Petula Clark. Fred
Astair byl dvakrát ženat. Zemřel na zápal plic 22.června
1987 a byl pohřben v Chatsworthu v Kalifornii.
Adam Opel
[opl], německý průmyslník a zakladatel firmy Adam
Opel AG, se narodil 9. května 1837 v Rüsselsheimu. Opel začal
svou profesní kariéru (stejně jako jeho bratři Georg a
Wilhelm) jako zámečnický učeň v dílně otce. Jako mladík
procestoval v době
vrcholící průmyslové revoluce celou Evropu a v Paříži
poprvé viděl tehdejší technickou novinku - šicí
stroj. V roce 1862
vznikla společnost Opel, která ve skromných podmínkách začala v Německu
vyrábět šicí stroje vlastní
konstrukce. Opelovi ale trvalo ještě více než dvě
desetiletí, než se jeho firma stala největším výrobcem
šicích strojů v Německu.
V roce 1868 se Opel oženil s Sophií Marií
Schellerovou.
Měli spolu pět synů (Karla, Wilhelma, Heinricha, Friedricha a
Ludwiga), kteří byli všichni
zapojeni do rodinného podniku. V roce 1884 viděl Adam
Opel opět při návštěvě Paříže poprvé v životě jízdní
kolo a okamžitě
rozhodl, že jeho firma bude vyrábět také bicykly.
Zpočátku nakupoval
potřebné díly v Anglii, neustále však povzbuzoval
své mechaniky, aby zkoušeli vylepšovat a sami
navrhovat lepší komponenty, než které nakupovali. V
roce 1885 už německá společnost Adam Opel vyráběla
a prodávala jízdní kola vlastní konstrukce. V roce 1895
výroba dosáhla 2000
bicyklů ročně a firma byla na špici všech výrobců šicích
strojů v Evropě. Teprve Opelovi synové však
v následujících letech dokázali náležitě využít
skvělý technický a obchodní potenciál rodinné
firmy. Adam Opel zemřel 8.
září 1895.
Roberto
Rossellini[roselíny],
italský filmový režisér a scenárista, se narodil v
Římě 8. května 1906. Byl představitelem italského
filmového neorealismu. U filmu jako skladatel,
producent a režisér působil i jeho bratr Renzo
Rossellini. Již jako student na vysoké škole
technické se živě zajímal o film. Pro Instituto Luce
natočil 1936 krátký film Fantasia sottomarina
(Podmořská fantazie), v příštím roce krátké
filmy Daphne a Prélude a l'aprés-midi d'un
faune, inspirované skladbou Clauda Debussyho
"Faunovo odpoledne". 1938 spolupracoval na scénáři
militaristického filmu Goffreda Alessandriniho
"Hrdinný letec" (Luciano Sera, pilota) a režíroval
krátké filmy Il tacchino prepotente (Divoký
krocan) a Il ruscello di Ripasottile (Horská
bystřina). Pod uměleckým vedením a ve scenáristické
spolupráci s Francescem De Robertisem natočil 1941 svůj
první dlouhý film Bílá loď (La nave bianca)
o životě na palubě italské nemocniční lodi, 1942
již samostatně Muž s křížem (L'uomo della
croce), příběh italského kněze na ruské frontě, a
Un pilota ritorna (Pilot se vrací), třetí ze série
militaristických filmů, realizovaný podle námětu
Tita Silvia Mursina, což byl pseudonym Mussoliniho syna
Vittoria, 1943 režíroval spolu s Marcellem Paglierem
film Desiderio (Touha), při jehož natáčení
se dostal do rozporu s fašistickým režimem a byl
zbaven možnosti další práce ve filmu. (Tento snímek
se dostal do kin až v r. 1946.) Za osvobozovacích bojů
se aktivně účastnil antifašistických akcí a sám
natočil řadu záběrů pro film Řím, otevřené město
(Roma cittá aperta), realizovaný hned po osvobození města,
s Annou Magnaniovou a
Aldem
Fabrizim. Toto dílo
objevilo světu až dosud neznámé či přezírané
prvky italského filmového realismu. 1946 následovalo
dalšÍ průkopnické dílo italské neorealistické školy
Paisà,
líčící v šesti epizodách osvobozovací boje v různých
krajích Itálie, pak 1947-48 L'amore (Láska),
film složený ze dvou samostatných epizod, Cocteauova
jevištního monologu "Lidský hlas" (La voce
humana) s Magnaniovou a "II miracolo" (Zázrak)
podle námětu Federica Felliniho, který si tu sám
zahrál po boku Magnaniové. Další film La macchina
ammazzacattivi (Stroj na zabíjení zlých) z r.
1948 se vlastně do normální komerční distribuce
nikdy nedostal. Po neprávem přezíraném filmu Germania
anno zero (Německo v roce nultém), natočeném
rovněž 1948 v autentických exteriérech vybombardovaného
Berlína, režíroval 1949 poeticky laděný příběh o
Františkovi z Assisi Francesco, giullare di Dio
(Framišek, prosťáček boží), 1950 Stromboli,
terra di Dio (Stromboli, země boží) s Ingrid
Bergmanovou, s níž se se známil za své návstěvy v
Hollywoodu, kde s ní měl režírovat film, z jehož
realizace však sešlo. 1952 vytvořil pátou epizodu
filmu I sette peccati capitali (Sedm smrtelných
hříchů), nazvanou "L'invidia" (Závist),
podle povídky spisovatelky Colette "Kočka",
v témže roce psychologické drama Europa '51
(Evropa 51) s Bergmanovou, s níž se krátce předtím
oženil, 1953 satirickou komedii Dov'e la liberta?
(Kde je svoboda?) s oblíbeným komikem Toto, dále
drama o rozvratu manželství Viaggio in Italia
(Cesta po Itálii) s Bergmanovou a Georgem Sandersem, a
druhou epizodu filmu Siamo donne (My ženy) podle
námětu Cesara Zavattiniho. Po nezdařilém epizodovém
filmu Amori di mezzo secolo (Lásky z poloviny
století), v němž režíroval pouze jednu epizodu - příběh
lásky z válečné Neapole, zfilmoval 1954 oratorium
Paula ClaudelaGiovanna d'Arco al rogo (Johanka
na hranici) s hudbou Arthura Honeggera, a v témže roce
v mnichovských ateliérech psychologické drama Angst
(Strach) podle Stefana Zweiga s Bergmanovou a
Mathiasem
Wiemanem. 1958 natočil v Indii dokumentární film s
hranými výstupy India 58 o životě indického
lidu. 1959 se vrátÍI do Itálie, kde se rehabilitoval
za některé nepochopené či právem odmítané filmy z
předchozích let okupačním dramatem Generál della
Rovere s Vittoriem De Sicou v titulní úloze. 1960
natočil příběh tří uprchlých válečných zajatců,
Rusa, Angličana a Američana, skrývajících se v
nacisty obsazeném italském hlavním městě Byla
noc v Římě (Era notte in Roma) s hereckou účastí
Sergeje Bondarčuka, 1961 satirický, s albem dobových
obrazů srovnávaný film o tažení Garibaldiho za
osvobození Sicílie Viva l'Italia (Ať žije Itálie!)
a v podobném stylu i adaptaci Stendhalova románu Vanina
Vanini se Sandrou Milovou. 1962 vytvořil podle jevištní
veselohry Giuseppa Patroniho Griffiho film Anima nera
(Černá duše), a měl umělecký dohled nad střihovým
dokumentárním filmem Pasquala Prunase Benito
Mussolini. 1963 natočil první ze čtyř epizod
filmu Rogopag, nazvanou "Cudnost", příběh
letušky s Rossanou Schiaffinovou. V témže roce scenáristicky
upravil hru Benjamina Joppola "Karabiniéři"
pro Jean-Luca Godarda. Od 1964 se věnoval výlučně práci
pro televizi. Po televizním filmu L'eta del ferro
(Věk železa) vytvořil pro francouzskou televizi
historický obraz La Prise de pouvoir par Louis XIV
(Převzetí moci Ludvíkem XIV.), 1968 opět v Itálii Gli
atti degli aposteli (Činy apoštolů), 1970 po úvaze
o výhledech do blízké budoucnosti Lotte per le
sopravivenza (Boj za přežití) film Socrate
(Sokrates), pokus o přiblížení myšlenek slavného
řeckého filosofa dnešnímu divákovi. 1971 pokračoval
ve svých televizních historických esejích Storia
della rivoluzzione americana (Historie americké
revoluce), 1972 ve Francii televizní profil filosofa
Blaise Pascal, 1974 v Itálii formou hraného filmu
profil někdejšího předsedy italské vlády z poválečných
let Alcida De Gasperiho Anno uno (Rok jedna) s
Luigim Vanucchim. 1975 v Íránu Kýros II. o
zakladateli Perské říše, pak v Tunisku Messia (Mesiáš)
o životě Krista. Roberto Rossellini zemřel v Římě
3. června 1977 na zástavu srdce.
Pramen: Jaroslav Brož, Myrtil Frída:
666 profilů zahraničních režisérů (A-Z), Československý
filmový ústav, Praha 1977
Johannes
Brahms
[bráms], německý skladatel, se narodil v Hamburku 7.
května 1833. Byl jedním z nejvýznamnějších
skladatelů devatenáctého století, jehož tvorba
kombinuje to nejlepší z klasické a romantické školy,
navázal na symfonické myšlení Beethovenovo
a spojil romantickou citlivost s klasickou tektonikou.
Brzy začal hrát na housle, čelo a klavír, komponovat
začal pod dohledem významného německého učitele
hudby Eduarda Marxsena, jehož konzervativní pohled na
tvorbu jej významně poznamenal. V roce 1853 absolvoval
Brahms sérii koncertů, při kterých doprovázel maďarského
houslistu Eduarda Reményiho. V průběhu turné se
seznamuje s dalším maďarským houslistou – Josephem
Joachimem, který ho představuje Robertu
Schumannovi. Schumann byl natolik zaujat Brahmsovými
nikdy nepublikovanými skladbami, že o Brahmsově tvorbě
napsal nadšený článek. Brahms našel velké zalíbení
v Schumannově osobě, stejně tak jako v osobě jeho ženy,
Kláry,
známé pianistky. Toto přátelství mu bylo popudem a
hybnou silou v jeho další tvorbě. Mnozí zmiňují
Brahmsovu možná až přílišnou náklonnost ke Kláře
Schumannové, ale Brahms ani po Schumannově smrti nijak
neusiloval o Klářinu ruku a stejně tak se nikdy neoženil.
Od roku 1862 žil především ve Vídni, zpočátku byl
ředitelem Singakademie (Akademie Sboru), avšak tento
post po roce opustil. V roce 1868 se Brahms proslavil v
Evropě svým Německým rekviem, ve kterém
se odchýlil od katolických tradic, když použil německého
místo tehdy obvyklého latinského textu. Dílo uspořádané
do sedmi částí, vyjadřuje Brahmsův smutek ze smrti
jeho matky, stejně jako jeho přítele Schumanna. Těžiště
jeho tvorby bylo v oblasti symfonické, komorní a písňové.
Z díla: čtyři symfonie (c moll, D dur, F dur, e
moll), instrumentální koncerty (dva klavírní – d
moll, B dur, houslový – D dur, dvojkoncert pro housle
a violoncello a moll), skladby komorní (klavírní a
smyčcové kvartety, klavírní tria, klavírní
kvintet, houslové a violoncellové sonáty), klavírní
(Uherské tance, balady, intermezza, rapsódie),
písně (Čtyři vážné zpěvy). Osobitě
rozvinul variační formu (Variace na Haydnovo téma
pro orchestr, Variace a fuga na Händelovo téma
pro klavír). Vystupoval též jako klavírista a
dirigent. Přispěl k šíření díla A. Dvořáka (vydání
Moravských dvojzpěvů u nakladatele F. A.
Simrocka). Brahms zemřel ve Vídni 3. dubna 1897.
Sigmund
Freud [frojd],
lékař a psychiatr, zakladatel psychoanalýzy, se
narodil 6. května 1856 v Příboru na Moravě v rodině
židovského obchodníka. V roce 1859 se rodina
odstěhovala do Vídně. Freud byl nadaným studentem,
vynikal nevšední fotografickou pamětí. V roce
1873 nastoupil na lékařskou fakultu vídeňské
univerzity a v roce 1881 byl promován jako doktor
veškerého lékařství. V letech 1876-1882
pracoval jako asistent fyziologické laboratoře, kde se
zabýval studiem nervové histologie. Poté absolvoval tříletou
praxi ve vídeňské všeobecné nemocnici, kde pracoval
na psychiatrické klinice prof. Theodora
Meynerta. Pracoval také v laboratoři, zabývající
se zkoumáním ontogenetického vývoje mozku. Jeho
publikované články mu přinesly pověst významného
neurologa. V roce 1884 začal Freud experimentovat
s kokainem. Studoval jeho účinky na lidský
organismus. První pokusy učinil na sobě, poté
ordinoval kokain při nejrůznějších obtížích. Přestože
později nekriticky přecenil význam této látky, jako
první zjistil její anestetické účinky. V roce
1885 byl jmenován soukromým docentem pro obor
neuropatologie a získal stipendium na studijní cestu
do Paříže. Zde se setkal s prof. J.M.Charcotem,
který se zabýval hypnózou a experimenty s posthypnotickou
sugescí. Zde se Freud poprvé setkal s myšlenkou,
že hysterické příznaky jsou důsledkem potlačovaného,
neuspokojeného sexuálního pudu. Po návratu do Vídně
na základě zkušeností z pobytu ve Francii,
opustil neurologii a začal se zabývat hypnózou, se
kterou měl na rozdíl od fyzikální terapie daleko lepší
výsledky. Při své práci studoval možnosti sexuálních
příčin hysterických záchvatů. Spolupracoval s významným
neurologem J.Breuerem
a společně své poznatky pak vydali v r.
1895 ve Studii o Hysterii. Freud v tomto díle
rozpracoval původní katarzní metodu v metodu volných
asociací, kterou pak jako první použil v oblasti
psychopatologie k terapii některých psychických
poruch. V tomtéž roce napsal Projekt,
dílo, ve kterém obhajoval svou vizi koncepce
klinické psychologie. Vrcholná doba produkce Freudových
psychoanalytických idejí úzce souvisí se zhoršením
jeho zdravotního stavu, zejména těžkých stavů migrény
a neurózy. V roce 1897 začal s vlastí
autoanalýzou, ve které použil poznatky
psychoanalytické terapie – metody volných asociací
(vzpomínky z dětství) a rozbor snů na sebe
sama. Zejména na základě této zkušenosti vydal v roce
1900 Výklad snů, dílo, které se stalo nejvýznamnější
psychologickou knihou 20.st, základním kamenem
psychoanalýzy. Hlavní myšlenkou díla je hledání a
nalezení podvědomých sexuálních příčin psychických
obtíží. Poprvé se zde zmiňuje o tzv. Oidipovském
komplexu. Freudův výklad vývoje lidské
sexuality způsobil obrovský rozruch a svou prací si získal
mnoho příznivců i odpůrců. Založil tzv. komité,
nejužší vedení psychoanalytického hnutí, které se
skládalo z nejoddanějších stoupenců psychoanalýzy.
Mezi ně patřili např. W. Stekel, A.
Adler a C.G.Jung.
V roce 1920 byl Freud jmenován řádným
profesorem na vídeňské univerzitě, jeho zhoršující
se zdravotní stav mu ale záhy téměř znemožnil
vystupovat na veřejnosti. V roce 1923 vydal spis Já
a ono, kde poprvé formuloval tzv. strukturální
teorii lidské psychiky. (Teorie vědomé, předvědomé
a nevědomé psychiky). Následujících 16 let bojoval
s rakovinou hrtanu, prodělal 32 operací a 23. září
1939 zemřel v Londýně, kam před hrozbou nacismu
na počátku roku 1939 odcestoval. Jeho čtyři sestry,
které zůstaly v Rakousku, se staly obětí holocaustu.
Karl
Heinrich Marx, německý
filozof, ekonom a politik, se narodil 5. května 1818 v
Trevíru. Z jeho dětství a mládí není známo nic významného.
Jeho otec Heinrich Marx byl právník, původně se
jmenoval Hirschel ha-Levi Marx a byl vnukem slavného
rabína Eliezera ha-Leviho z Mnichova, jeho matka
byla také dcerou rabína z významného rodu. Po
vydání pruského dekretu v roce 1816 zakazujícím
Židům zastávat vyšší postavení v oboru práva
a medicíny, se Heinrich stal protestantem a roku 1824
nechal pokřtít svých šest dětí. Mladý Karl Marx
studoval filozofii a práva na univerzitách v Bonnu a
Berlíně. Již v době studií na těchto školách
projevuje Marx svoje radikální sklony a názory, ve
kterých je z nemalé části inspirován filosofií G.
Hegela.Po
studiích se vydává mladý Marx na dráhu radikálního
žurnalisty. Svým vystupováním na sebe v krátké době
upoutává pozornost pruských úřadů. Kvůli potížím
s nimi odchází raději v roce 1843 do Paříže. V Paříži
se Marx seznamuje se svým budoucím přítelem, synem
továrníka, Friedrichem
Engelsem. Spolu s ním
položil základy učení, které bylo po něm nazváno
marxismus a bylo použito (zneužito?) jako vědecká teorie
komunistického hnutí. Marx byl aktivně činný v
mezinárodním dělnickém hnutí. 1847 – 48 napsal
spolu s F. Engelsem pro Svaz komunistů Komunistický
manifest, jehož hlavním heslem je "Proletáři všech zemí, spojte se!" Po roce 1849 žil většinou v Londýně. Byl
spoluzakladatelem a sekretářem I. internacionály, ostře
potíral anarchismus (M.
A. Bakunin) a učení F.
Lassalla. Zpočátku byl mladohegelovec, ovlivněn L.
Feuerbachem, zejm. jeho teorií odcizení. Později
odmítl z materialistických pozic Hegelovo učení o
absolutní ideji jako základu světa a materialisticky
reinterpretoval Hegelovu dialektickou metodu. Člověka
pochopil jako souhrn společenských vztahů, jejichž základem
jsou vztahy vznikající při materiální výrobě a dělbě
práce. Na základě podrobné
analýzy ekonomického mechanismu kapitalistické společnosti
volné soutěže (Kapitál - 1867) dospěl k přesvědčení
o historickém poslání proletariátu a nevyhnutelnosti
nastolení nové beztřídní společnosti, která vyřeší
všechny reálné rozpory a problémy a bude znamenat úplnou
emancipaci lidstva. Výrazně ovlivnil dějiny 2. pol.19.
a 20. století, inspiroval různé proudy levicově
orientovaného filozofického a ideologického myšlení.
Mezi následovníky Karla Marxe patřili představitelé
diktatur Lenin, Stalin, Mao
Ce-tung a další. Marxova další díla: Ekonomicko-filozofické
rukopisy, Osmnáctý brumaire Ludvíka Bonaparta.
Karel Marx zemřel v Londýně 14. března 1883.
Frederic Edwin
Church [čérč],
americký malíř, se narodil 4. května 1826 v
Hartfordu (Connecticut). Jeho otcem byl bohatý obchodník,
který podporoval synovu touhu po umění, proto se mladý
Church mohl už v šestnácti letech plně věnovat
studiu kresby a malířství. V osmnácti se stal v New
Yorku žákem Thomase
Colea, díky jehož vedení se brzy dostal do povědomí
znalců a milovníků umění a už po pouhém roce v
Coleově ateliéru vystavoval na roční výstavě v
National Academy of Design, a další rok poté prodal
svou první významnější olejomalbu do Wadsworth
Atheneum v Hartfordu. Od roku 1848 měl Church vlastní
ateliér v New Yorku, hodně cestoval a na cestách
hledal inspiraci pro svá plátna. V roce 1849 byl
volen za člena Národní akademie a spolu s dalšími
malíři (Albert
Bierstadt, Asher
B. Durand, Martin
Johnson Heade, George
Inness, Thomas
Moran, Thomas Cole a další) byl členem Umělecké
školy Hudson
River School, která byla první uměleckou školou
v Americe, která se zabývala přírodou a jejím
zobrazováním. Roku 1853 se vydal
se svým přítelem cestovatelem Cyrusem Fieldem na výpravu
do Nové Granady (nynější Kolumbie) a Ekvádoru, kde
našel motivy ke svým obrazům. Po svém návratu v
roce 1855 tyto obrazy vystavoval a zaznamenal s nimi
velký úspěch a mezinárodní uznání. V letech 1854
až 1856 navštívil Nové Skotsko, pobýval v se státech
Maine, New Hampshire a Vermont a několikrát také
maloval Niagarské vodopády. Později byl účasten expedice na pobřeží
Labradoru, která mu poskytla materiály k jeho obrazu Ledovce, který
získal velkou pozornost na jeho výstavě v Londýně v
roce 1863. Roku 1867 odjel na delší cestu po Evropě,
severní Africe, Blízkém východu a Řecku, kde
vznikla také celá řada nádherných obrazů. Po svém
návratu se začal věnovat farmaření a zvelebování
svého domu Olana, který přebudovával podle perských
vzorů pod vedením architekta Calverta
Vauxe. Frederic Edwin Church zemřel 7. dubna 1900 v
New Yorku.
Niccolò
Machiavelli[makjaveli]
(někdy psáno také Macchiavelli), italský renesanční
politik, prozaik, básník, dramatik, historik a vojenský
teoretik, se narodil 3. května 1469 ve Florencii jako
druhý syn právníka Bernarda di Niccolò
Machiavelliho. Jeho mládí je poměrně nejasné, do
historie se zapsal až v roce 1498, kdy se stal předsedou
a sekretářem takzvané Rady deseti - orgánu Florentské
republiky, pověřeného diplomatickými a vojenskými
úkoly. Ačkoliv neměl skutečné pravomoci, měl během
čtrnáctiletého výkonu této funkce možnost dobře
se seznámit s politikou tehdejších italských státníků
a sledovat, jak vládci prosazují svou moc. Jeho
politická kariéra skončila v roce 1512, po návratu rodu
Medici k moci. Ti odstranili republikánské zřízení,
Machiavelli byl obviněn z příprav spiknutí a po
propuštění z vězení byl vyhnán z Florencie. Zbytek
života žil v ústraní na svém sídle u San Cassiano
a věnoval se plně literatuře. Svých politických
ambicí se sice nevzdal, ale ty už nedošly naplnění
ani v roce 1527, kdy byla znovu ve Florencii obnovena
republika. Machiavelli byl zakladatelem moderní
historiografie. V hlavním historickém díle Florentské
letopisy zobecnil historická fakta a vyvodil z nich
poučení pro současnost. Vytvořil teorii silného státu
nezávislého na církvi. Vycházel ze vzoru římské
republiky (Vlády a státy) a ze zkušeností
florentské republiky a rozdrobené Itálie přelomu 15.
a 16. stol. Předpokládal, že společnost nepodléhá
Boží vůli, nýbrž přirozeným zákonům a touze lidí
po blahobytu, lid však neumí své zájmy uplatňovat,
proto je nutný silný stát s obratným panovníkem v
čele (Vladař
- 1513). Jako politik objevil autonomnost politické morálky,
nezávislé na etice a náboženství. Úspěch státu
je pro něj prvořadý, k dosažení politických cílů
lze užít jakékoli prostředky. Byl autorem hry Mandragora
- 1520, novely Belfagor, řady sonetů,
epigramů. Je po něm pojmenován i machiavellismus
(který ale vznikl nepřesnou interpretací
Machiavelliho učení), zjednodušeně politická zásada
“účel světí prostředky”, kdy se ve jménu
“velkých cílů” přehlížejí morální, právní
a jiné principy a užívají se jakékoli prostředky
podle situace. Niccolò Machiavelli zemřel ve
Florencii 22. června 1527.
Novalis,
vlastním jménem Georg Philipp Friedrich Leopold
Freiherr von Hardenberg, německý romantický básník,
prozaik a filosof, se narodil 2. května 1772 na zámku
v Oberwiederstedt u Hettstetu. Pocházel ze starého šlechtického
rodu. Otcova přísná protestantská výchova se
odrazila v jeho pozdější literární práci.
Dráhu romantického básníka předurčila osudová přátelství
vzniklá během jeho vysokoškolských studií. V letech
1790 nastoupil na univerzitu v Jeně jako student
filosofie, kde se setkal s Friedrichem
Schillerem, který v něm probudil první básnické
pokusy. O rok později přestoupil na právnicku fakultu
do Lipska. Zde začalo jeho celoživotní přátelství
s Friedrichem
Schlegelem. Studium práv dokončil v r. 1794
na univerzitě ve Wittenbergu. Po studiích nastoupil na
místo státního úředníka v Tennestedtu. Ovlivněn
studiem díla J.G.Fichta
publikoval v r. 1798 sérii filosofických fragmentů.
V r. 1800 vychází sbírka básní Hymny
k noci, kde se prolínají motivy ztracené
lásky a touhy po smrti. Sbírku věnoval své první
velké lásce Sofii von Kühn, která zemřela ve
svých 15 letech v r.1797. Po její smrti napsal
také básnickou sbírku Květinový prach, kde
poprvé použil pseudonym Novalis (starobylé jméno
jeho rodu). Novalis patří mezi přední představitele
tzv. Jenské školy. K jeho stěžejním dílům
patří nedokončený román Heinrich von Ofterdingen.
Motiv hledání modrého květu jako smyslu života se
stal pro další generace romantiků symbolem touhy. Své
filosofické názory na svět ztvárnil v historickofilosofickém
fragmentu Křesťanství čili Evropa, kde silně
ovlivněn Fichtovým
vědoslovím, spatřuje ideální stav věcí ve středověké
katolické Evropě. Představitel ranného romantismu a
mystický filosof Novalis zemřel po krátké nemoci na
tuberkulózu 25. března 1801. Jeho práce následně
vydali jeho přátelé Ludwig
Tieck a Friedrich Schlegel.
Joseph
Heller,
americký spisovatel a dramatik, se narodil v židovské
přistěhovalecké rodině 1. května 1923 v Brooklynu
(New York). Ve 2. světové válce sloužil v Evropě
u bombardovací letky. Studoval na Oxfordu a učil
literaturu v New Yorku. Proslavil se hned svým prvním
románem Hlava
XXII, v němž se svérázným černým humorem
zobrazil absurditu válečné mašinérie a jehož světový
úspěch mu umožnil věnovat se naplno literární
tvorbě. Téma války se objevuje také ve hře We
Bombed in New Haven (Bombardovali jsme New Haven).
Román Něco se stalo je monologem průměrného
Američana 60. let, který není schopen uniknout prázdnotě
života. Gold za všechny peníze je románová
satira na pošetilé úsilí hlavního hrdiny uniknout
rodině do sféry politického života. Starozákonní látkou
byl inspirován román Bůh ví. Experimentální
historický román Picture This (Představte si)
je podobenstvím o úpadku umění. Joseph Heller zemřel
na infarkt v East Hamptonu (New York) 12. prosince 1999.