Každý den bychom mohli vzpomínat výročí narození nějaké známé
osobnosti. Pokud si budeme postupně připomínat jednotlivce,
osvěžíme si celé dějiny, protože dějiny utvářejí
jedinci. Vybíráme tedy každý den z nepřeberného množství
historických postavy kladné i záporné, ale taková už je
historie... Samozřejmostí budou
odkazy na stránky týkající se jednotlivých osobností.
.
BEZPLATNÉ MĚŘENÍ
GEOPATOGENNÍCH ZÓN
V
současné době probíhá koordinovaně bezplatné
měření geopatogenních zón v celé České
republice. Máte-li
zájem o proměření geopatogenních zón a jiných
škodlivých energetických polí ve Vaší domácnosti,
zajistíme Vám jejich změření.
O
měření můžete požádat na adrese www.gpz.cz.
V krátké době budete kontaktováni a informováni
o podmínkách, za jakých měření probíhá. Bude
s Vámi domluven termín, který Vám bude nejlépe
vyhovovat.
Chystáte
se někam na dovolenou? Vyhledejte si zájezd podle vlastních
představ a požadavků!
Pokud chcete zjistit, jestli osobnost, která Vás
zajímá, již je na tomto webu, zkuste vyhledávač, případně
použijte abecední
seznam
30. červen
John
Gay
[gej], anglický
básník a dramatik, se narodil 30. června 1685 v
Barnstaple. Spolu s
dalšími toryovskými literáty (Alexander
Pope, Jonathan
Swift aj.) byl členem literárního sdružení Škrabákův klub (Scriblerus
Club), pěstujícího společenskou satiru. Satirický
náboj mají i jeho básně a hry, z nichž nejslavnější
je Žebrácká opera (přepracoval Bertolt
Brecht). Užitím
lidových popěvků hra formálně paroduje tehdy
oblíbenou italskou operu, tematicky satira míří
proti zkorumpovanosti vlády Roberta
Walpole. Popularita Žebrácké
opery trvá dodnes (adaptace Václav Havel). Její pokračování
Polly nebylo tak úspěšné. John Gay zemřel 4.
prosince 1732 v Londýně a
byl pohřben ve Westminsterském
opatství.
Antoine
de Saint-Exupéry
[sentegzipery], celým jménem Antoine-Jean-Babtiste-Marie-Roger de Saint-Exupéry,
francouzský letec a spisovatel, se narodil 29. června
1900 v Lyonu. Pocházel ze šlechtické rodiny a dětství
strávil na církevních školách.Poté, co nebyl přijat na námořní akademii,
začal studovat architekturu. V roce 1921 narukoval
k leteckému pluku ve Štrasburku, kde později složil
pilotní zkoušky a stal se stihačem. V létání
našel smysl svého života. Přestože za svoji
kariéru utrpěl nespočet velmi vážných úrazů a několikrát
se svými letadly havaroval, nikdy se této práce
nevzdal. Po svém první vážné nehodě odešel
v roce 1923 z armády a stal se obchodním
cestujícím.V té době se začal věnovat psaní.Literární tvorba Saint-Exupéryho přímo odráží
jeho vlastní život. Díla jsou prostoupená
autobiografickými prvky, exotická prostředí
v nichž se ocitají jeho letečtí hrdinové sám
důvěrně znal.Základním
námětem jeho tvorby jsouúvahy o vztahu člověka a techniky, úzkostí
ze zmechanizované civilizace, ale i víra v člověka
a v lidské společenství. V oce 1926 mu vyšla
první novela Letec. Krátce nato pracoval jako
pilot poštovního letadla na trase mezi Toulouse a
Casablankou a poté se stal velitelem letiště na Cap
Juby v Saharské poušti. Tam napsal Kurýra na
jih (1928). Noční let (1931) napsal
v Buenos Aires, kde působil jako ředitel společnosti
Aeroposta Argentina a řídil zde leteckou poštovní
dopravu. Působil jako pilot v Asii ve službách
Air France. Při pokusu o překonání rekordu na trase
Paříž-Saigon havaroval jeho letoun nad libyjskou pouští,
před smrtí jej po třech dnech strávených v poušti
zachránila až náhodná karavana domorodců. V roce
1936 pracoval jako novinář během občanské války ve
Španělsku. V roce 1938 málem zahynul, když se
pokoušel o přelet z New Yorku do Ohňové země.
Během rekonvalescence v USAnapsal Zemi lidí,román, zamýšlející
se na prahu války nad lidským osudem a smyslem bytí.
Za toto dílo získal velkou cenu francouzské
akademie (1939). Po vypuknutí 2 světové války si kvůli
svému věku musel doslova vynutit vstup do řad válečných
pilotů.Válečného
pilota (1942) napsal opět v USA po své
demobilizaci a námětem je hrdinství příslušníků
letky 2/33 při výzvědném letu nad nepřátelským
tankovým plukem u Arrasu, kterého se sám zúčastnil
a jako jeden z mála přežil.Na svémnejznámějším
díle a jedné z nejpřekládanějších knih na světě
vůbec, básnické pohádce Malý princ, začal
pracovat v letech 1939-40, vyšla v r. 1943.
Asi nejvýznamnější z jeho knih je Citadela,
nedokončené dílo které tvořil téměř deset let,
plné filosofických úvah a bajek. (Vyšlaposmrtně roku 1948). 31. července 1944 se Saint-Exupéry
nevrátil z průzkumného letu na trase
z Korsiky do jižní Francie. Jeho smrt se stala
námětem mnoha spekulací po desítky následujících
let. Po šedesáti letech byl nalezen vrak jeho letounu,
ale záhada smrti tohoto významného francouzského
spisovatele, humanistya dobrodruha nebyla dosud
rozluštěna.
Peter
Paul Rubens,
též Petrus Paulus Rubens, vlámský malíř a typický
představitel baroka, se narodil 28. června 1577 v německém
Siegenu, kam musela rodina uprchnout pro své
protestantské náboženské přesvědčení. S rodiči
se přestěhoval do Kolína nad Rýnem a do Antverp se
rodina vrátila až po smrti otce v roce 1587. Umění
se učil v dílnách tamních mistrů, v roce 1598 byl přijat
do Cechu malířů. Jeho styl se však začal plně
vyvíjet až o dva roky později, když odešel do
Itálie, kde působil v letech 1600
– 08, studoval antické sochy a mistrovská
díla vrcholné renesance. V roce 1608 se Rubens vrátil
do Antverp kvůli těžké nemoci své matky a stal se
dvorním malířem arcivévody Albrechta Rakouského. V
letech
1622 – 25 působil v Paříži, kde vznikl Medicejský
cyklus.
Od roku 1628 byl činný jako diplomat v Anglii,
Nizozemsku a ve Španělsku. Po roce 1630 realizoval řadu
objednávek obrazů, nástěnných dekorací a kartónů
pro gobelíny. Ve své tvorbě spojoval domácí tradici
s benátskou malbou (Tintoretto), byl ovlivněn Raffaelem,
Michelangelem, Leonardem,
Correggiem i antikou. Dospěl k osobitému stylu s
výraznými světlými tóny
a plasticitou v dynamické kompozici. Odmítl dobový
tmavý podklad, zavedený benátskými malíři a
vrátil se k světlému vlámskému křídovému
podkladu. Maloval rychlými a dlouhými tahy širokým
štětcem v bohatých barevných škálách. Vzhledem k
rozsáhlosti jeho tvorby
dokončovali obrazy často učedníci a pomocníci,
kterých vychoval celou řadu a mezi nimiž byli například
van
Dyck, Jordaens,
Snyders
and Cornelis
de Vos.
Byl autorem historických, náboženských a
mytologických námětů (Vztyčení
kříže, Poslední soud, Únos
dcer Leukippových aj.), krajin (Krajina s
duhou, Zámek Steen),
žánrů, portrétů (Rubens s Isabellou
Brandtovou,Podobizna
Heleny Fourmentové v kožichu)
a loveckých obrazů. Peter Paul Rubens
zemřel v Antverpách 30. května 1640.
Ludvík
XII.
(Louis XII de France), francouzský král od roku 1498, pocházející z
orleánské větve dynastie Valois, se narodil 27. června
1462 na zámku Chateau
de Blois. Na trůn nastoupil po smrti bezdětného Karla VIII. Druhým sňatkem
s Annou
Bretaňskou, vdovou po Karlu VIII., zajistil
spojení Bretaně s Francií. V letech 1488 – 91 byl vězněn
za účast na feudálním odboji proti regentské vládě
za nezletilého Karla VIII. V roce 1499 vystoupil s dědickými nároky na
Milánsko a obnovil italské války. Milánsko také dočasně
získal v letech 1500 – 12 a Neapolsko v letech 1501
– 04. Za jeho vlády byly uskutečněny rozsáhlé
reformy státní správy (např. měnová, daňová,
soudní a vojenská).
Zemřel v Paříži 1. ledna 1515 a je pohřben v bazilice
Saint Denis.
lord
William Kelvin,
původně William Thomson, britský (skotský) matematik
a fyzik, se narodil 26. června 1824 v Belfastu v Irsku, v
rodině učitele matematiky. Později se jeho otec stal
profesorem matematiky na univerzitě v Glasgow, kam
nechal také svého tehdy desetiletého syna zapsat. V
16 letech pak Kelvin přešel na Cambridge a ve 22
letech se stal v Glasgow profesorem přírodní
filozofie (později nazývané fyzika). Byl členem
Královské společnosti v Londýně a Francouzské
Akademie věd. Zabýval se především elektřinou a
magnetismem, byl spoluzakladatelem termodynamiky, autorem
teplotní stupnice (nazvané jeho jménem) a
spoluobjevitelem jevu nazvaného Jouleův-Thomsonův
jev. Zkoumal stáří Země na základě geotermických
úvah. Uplatnil teorii elasticity na slapy pevné Země.
Vynalezl mnoho přístrojů umožňujících telegrafii
(zrcátkový galvanoměr a samočinný zapisovač
telegrafických signálů). Vytvořil absolutní
termodynamickou teplotní stupnici, když došel k závěru,
že musí existovat dolní hranice ochlazení těles,
tj. přirozená teplotní nula. Zjistil, že tato
absolutní nula odpovídá v Celziově teplotní
stupnici 273,15 °C. Napsal 661 článků a měl
70 patentů. Lord Kelvin zemřel 17. prosince 1907
v Netherallu, na své usedlosti nedaleko Largs,
v hrabství Severní Ayrshire ve Skotsku a byl pohřben
ve Westminster Abbey v Londýně.
Antonio
Gaudí y Cornet
[gaudy
i kornet], španělský architekt a průmyslový
výtvarník, se narodil 25. června 1852 ve měste Reus
v Katalánsku, jako syn kováře Francesca Gaudí i Serra
a Antónie Cornet i Bertranovej. Byl pokřtěn jako
Antonio Plácido Guillermo Gaudí i Cornet. Vystudoval v
Barceloně v roce 1878 a toto město se stalo centrem
jeho aktivit. Stal se významným představitelem
secese v osobitém architektonickém podání. Vytvořil
si silné pouto s průmyslnickou rodinou Guellsových,
kteří mu pomohli získat několik zakázek a vytvořili
mu prestiž v okolí Barcelony. Práce, kterou odvedl pro
tuto rodinu, zahrnuje Pavellons Guell
(1884-1887), Palau Guell (1886-1888), Guell
Cellars (1895-1898), hrobka
Colonia Guell (1898-1908) a fantastický Park
Guell (1901-1914). V počátcích tvorby měl sklon k maureskní architektuře,
anglické a španělské gotice a baroku, objevují se u
něj také prvky předznamenávající secesi. Ke gotické
inspiraci se dostal přes nazarenismus a hlavně
zásluhou katalánského nacionalismu. Naturalismus
katalánské gotiky rozvinul neobvyklými technickými a
výtvarnými řešeními na základě ocelového
skeletu. Nejvýznamnějším a nejpodivuhodnějším
dílem je dosud nedokončený chrám Sagrada Familia v
Barceloně, na němž lze sledovat vývoj Gaudího
tvorby od dekorativismu k chápání architektury jako
sochařského díla, ale také zintenzivňování jeho
hlubokého náboženského cítění a schopnosti řešit
problémy v realizaci svých architektonických plánů.
Při stavbě kaple v Santa Coloma
de Cervelló začal experimentovat s různými
stavebními materiály (barevné keramické obklady). Každá
další stavba vznikala jako samostatný sochařský
monument. Pro Gaudího tvorbu je charakteristické používání
parabolických oblouků a iracionálních linií. Z pozdějších
děl je nejznámější Casa Battló a Casa
Milá v Barceloně, v nichž se téměř neobjevují přímé
linie a architekt zde zachází se stavebním
materiálem jako s tvárnou hmotou. Od roku 1908 se Gaudí
přestal věnovat jiné práci a pokračoval pouze na
dokončení chrámu Sagrada Familia. Zemřel v Barceloně
10. června 1926 několik dní poté, co jej srazila
tramvaj.
Ambrose
Gwinnett Bierce
[bírs], přezdívaný také "Bitter (Hořký) Bierce",
americký spisovatel, satirik, kritik a žurnalista, se
narodil 24. června 1842 vMeigs
County, Ohio, jako desátý z třinácti dětí.
Jeho sourozenci se jmenovali Abigail, Amelia, Ann-Maria,
Addison, Aurelius, Augustus, Almeda, Andrew, Albert,
desátým byl sám Ambrose, po něm následovali ještě
Arthur a dvojčata Adelia a Aurelia (tato trojice zemřela
v útlém věku). Byl klasikem hrůzostrašné povídky, částečně
inspirované válečnými zážitky. Jeho
osobnost má v americké literatuře nezastupitelné
místo, jeho literární postupy sloužily jako vzor
mnohým později slavným autorům (William
Faulkner, Ernest
Hemingway). S novinařinou se seznamoval jako
pomocník redaktora časopisu Northern Indianian.
Jeho strýc, který byl generálem, jej přivedl ke
studiu na vojenské škole v Kentucky. Když začala
válka Severu proti Jihu, Bierce se přihlásil jako
dobrovolník do severní armády, kde sloužil od roku
1861 do ledna 1865. Po účasti v občanské válce se stal novinářem a
kritikem pověstným ironickou jedovatostí. V
roce 1871 se pustil i do tvorby prózy - vydal povídku Údolí
přízraků. Tři roky pobýval v Anglii (1872-1875),
kde vydal některé své povídky a fejetony. Po návratu
do Států pracoval stylem ne nepodobným práci dnešních
investigativních novinářů. Jeho literární tvorba
vyvrcholila v devadesátých letech devatenáctého
století. V roce 1891 vydal Povídky o vojínech a
civilistech (Tales of Soldiers and Civilians), v
roce 1892 vyšel Mnich a katova dcera (The Monk
and the Hangman's Daughter), v roce 1899 Fantastické
bajky (Fantastic
Fables) a v roce 1906 soubor hořkých aforismů Ďáblův slovník (The
Devil's Dictionary - původní název The Cynic's
Word Book).Ve svých sedmdesáti letech odjel do revolucí
zmítaného Mexika, kde působil jako válečný
dopisovatel. 26. prosince 1913 odeslal svůj poslední
dopis, ve kterém mimo jiné popisuje válečnou
situaci slovy: být gringem v Mexiku - to je
euthanasie. V Mexiku jeho stopa končí, ale má se
za to, že zde v prosinci 1913 nebo na počátku roku
1914 zemřel.
Vladislav
Vančura,
český
prozaik, dramatik, filmový scénárista a režisér, se
narodil 23. června 1891 v Háji u Opavy.
Původním povoláním lékař (vystudoval
medicínu na Univerzitě Karlově v Praze, lékařské
praxi se věnoval krátce),
synovec spisovatele Jiřího
Mahena. Debutoval povídkovými soubory Amazonský
proud - 1923 a Dlouhý, Široký, Bystrozraký
- 1924, jimiž se přihlásil k avantgardní poetice Devětsilu.
Jeho
další prozaické dílo, vycházející z
experimentálního a expresívního pojetí, se vyznačuje
hledáním nových forem, osobitým slohem a jazykem,
zejm. v typické větné periodě a v lexikálních
archaismech. Zahrnuje monumentalizaci chudoby (Pekař
Jan Marhoul - 1924), groteskní apokalypsu (Pole
orná i válečná - 1925), úsměvnou humoresku (Rozmarné
léto - 1926, zfilmováno) i jazykový
experiment (Hrdelní pře aneb Přísloví). Ve
30. letech se obrátil k velkorysé epice (Markéta
Lazarová – 1931, zfilmováno
v r. 1967 Fr.
Vláčilem, Tři řeky - 1936, nedokončené Obrazy
z dějin národa českého), společenskému románu
(Útěk do Budína - 1932, Konec starých časů
- 1934, zfilmováno, Rodina Horvatova - 1938)
a povídkám (Luk královny Dorotky - 1932, zfilmováno).
Autor dramat (Josefína) a filmových libret. Režíroval
filmy Před maturitou a Na sluneční straně,
zvláštní místo zaujímá film z Podkarpatské Rusi Marijka
nevěrnice, na němž spolupracoval s I. Olbrachtem,
K. Novým a B. Martinů. Pro děti napsal pohádkovou
knížku Kubula a Kuba Kubikula. Za
okupace se stal vedoucí osobností spisovatelské sekce
ilegálního výboru inteligence. Po
atentátu na Reinharda
Heydricha byl 1. června 1942 popraven gestapem v
Praze-Kobylisích.
Erich
Maria Remarque[remark],
vlastním jménem Erich Paul Remark, německý
protiválečný spisovatel a redaktor, se narodil
v Osnabrücku 22. června 1898. Patřil ke
generaci, která dobu dospívání prožila v zákopech
1. světové války. Na frontu odešel jako dobrovolník
v roce 1916, po dvou letech byl raněn. Svou válečnou
zkušenost zúročil v románuNa
západní frontě klid, kterým se proslavil a v
němž zbavuje čtenáře jakýchkoli iluzí o
válečném hrdinství v 1. světové válce. Se
smyslem pro napětí i dialog vylíčil politický a
mravní rozklad v poraženém Německu, hrůzy koncentračních
táborů i osudy lidí přizpůsobujících se obtížně
životu po skončení válečného konfliktu. Volným
pokračováním je román Cesta zpátky. Po
první světové válce vyzkoušel mnoho povolání, byl
obchodním cestujícím, v letech 1923 - 1934 působil
jako redaktor v Hannoveru. Období inflace v poválečném Německu působivě
zachytil v románu Černý obelisk. Hodně
cestoval, navštívil Itálii, Balkán i Turecko. V roce
1931 se přestěhoval do Švýcarska, po zbavení německého
občanství
v roce 1939 emigroval do Spojených států, žil v New
Yorku a v roce 1947 přijal americké státní občanství.
V roce 1948 se ale znovu vrátil do Evropy, usadil se ve švýcarském
Porto Ronco u Ascony. Čtenářsky
velmi úspěšné jsou i jeho další romány, např. Vítězný
oblouk,
Čas žít, čas umírat,Tři
kamarádi,
Miluj bližního svého, Noc v Lisabonu nebo
Nebe
nezná vyvolených.
Remarque zemřel na klinice Sant Agnese v Locarnu
25. září 1970.
Jean-Paul
Sartre[sartr],
francouzský levicově orientovaný filozof, spisovatel,
dramatik a literární kritik, významný představitel
filozofie existence, se narodil v Paříži 21. června
1905. Podněty ze studia fenomenologie (E.
Husserl, M.
Scheler, K. Jaspers a
M. Heidegger) využil v práci o
transcendenci lidského ega a v teorii emocí. Předznamenáním
jeho existencialismu byl román Nevolnost, v němž
uměleckou formou zobrazil propastnost lidské svobody v
konfrontaci s realitou věcného bytí. Za 2. světové
války vězněn, poté organizoval protifašistický
odboj. Od roku konce války působil jako svobodný
spisovatel mimo univerzitní prostředí, spolu se svou
dlouholetou přítelkyní Simonou de Beauvoirovou založil
v roce 1945 časopis Les Temps Modernes a řídil
jej až do své smrti. Svůj existencialismus vyložil v
díle L’Etre et le néant (Bytí a nicota), ve
kterém navazoval na fenomenologii a zvláště
Heideggerovu fundamentální analýzu lidského bytí na
světě, třebaže způsobem, který M. Heidegger sám
odmítl. Jeho filozofický koncept je dualistický: na
jedné straně je vědomí, které ví o sobě, vztahuje
se ke svému bytí a tímto vztahem překračuje svou
danost; vůči svému bytí je svobodné, je bytím pro
sebe (odtud Sartrova teze o tom, že v případě člověka
existence předchází esenci; člověk žije tím, čím
ještě není, a je sám sobě neustálým projektem) a
je s to klást otázku po bytí. Proti vědomí stojí věcné
bytí, které Sartre charakterizuje jako bytí v sobě:
je pouze tím, čím jest. Jednání člověka není předem
determinováno, je pouze vázáno na jeho situaci,
kterou však svým jednáním mění; člověk je tím,
čím ještě není, je existencí v možnostech,
svobodou, jejíž tíži musí nést, je ke své svobodě
“odsouzen”. Inspirován Heideggerovými analýzami
lidského způsobu bytí podal řadu originálních a působivých
popisů lidského vztahování k sobě (např. neupřímnost)
i k druhým a analýzu lidské tělesnosti. Podal i
verzi existencialistické psychoanalýzy. Některé rysy
své filozofie využíval ve svých románech (Les
Chemins de la liberté – Cesty svobody) a
dramatech (například Mouchy, Počestná děvka, S
vyloučením veřejnosti). Literaturou se zabýval i
teoreticky, podal program angažované literatury,
napsal studii o Ch. Baudelairovi. Později se sblížil
s marxismem, byť kritizoval některé jeho
jednostrannosti (například v pojetí dialektiky), a
snažil se s ním spojit existencialismus (Critique
de la raison dialectique - Kritika dialektického
rozumu), stal se dokonce členem komunistické strany,
ale v roce 1956 z ní na protest proti sovětské
intervenci v Maďarsku vystoupil. Podnikl značné množství
cest (mj. do Sovětského svazu, Spojených států,
Egypta, Číny a Kuby, přednášel i v Praze) a angažoval
se v mnoha politických i sociálních problémech (alžírská
válka 1954-62, vietnamská válka 1964-68, studentská
hnutí v roce 1968). V roce 1964 byla Sartrovi udělena Nobelova
cena za literaturu, ten ji však na protest proti
buržoazním hodnotám společnosti odmítl přijmout.
Koncem 60. let se ještě jednou vrátil k problému umění
a vzdálil se svému pojetí existencialistického
marxismu, na konci života byla jeho filosofie blízká
maoismu a radikální levici. Jean-Paul Sartre zemřel v
Paříži 15. dubna 1980.
Jacques
Offenbach
[ofnbach, ofnbak], vlastním jménem Jakob Levy Eberst,
francouzský skladatel, violoncellista a divadelní
podnikatel německého původu, se narodil v Kolíně
nad Rýnem 20. června 1819. Offenbachův otec byl
židovský kantor, jmenoval se Isaac Juda Eberst a
narodil se v městě Offenbach am Main. Podle rodiště
získal přezdívku "Offenbacher", později
"Offenbach". V roce 1833 začal mladý
Offenbach v Paříži studovat hru na violoncello se svým
bratrem Juliem, který byl houslista. Zpočátku byl zaměstnán v orchestru Opéry-Comique,
v roce 1850 se stal dirigentem v Theatre Francais.
Postupně se stal známým autorem lehkých operet. V
roce 1855 založil vlastní divadelní společnost Bouffes-Parisiens,
kterou vedl až do roku 1866 a která představila mnohé
z jeho děl (operety Orfeus v podsvětí, Krásná
Helena, Modrovous, Pařížský život, Bandité, Madame
Favart aj.). Při jejich tvorbě vycházel z tradice
francouzské komické opery a využil prvky dobových
tanců (zejména kankánu) a šansonu. V roce 1860 získal
francouzské občanství. Jeho poslední dílem byla
opera Hoffmannovy povídky. Offenbach se již
nedočkal její premiéry, zemřel 5. října 1880 v Paříži.
Blaise
Pascal
[paskal], francouzský matematik, fyzik a náboženský myslitel, se
narodil 19. června 1623 v Clermontu, v rodině
matematika Etienna Pascala. Už v mládí vynikal v
matematice, ve dvanácti letech sestavil vlastní
geometrickou soustavu založenou na Euklidově geometrii
a v šestnácti napsal studii o kuželosečkách.Studoval matematiku, fyziku a filozofii. V
„Pojednání o aritmetickém trojúhelníku“
vyslovil několik základních pouček teorie pravděpodobnosti
a kombinatoriky. V aritmetice je znám jeho Pascalův
trojúhelník (výpočty
binomických koeficientů). Zjistil pravidla dělitelnosti
a stal se předchůdcem Newtona a Leibnitze v oboru
diferenciálního a integrálního počtu. V 19
letech zkonstruoval počítací stroj, který vykonával
4 základní aritmetické úkony. Stroj stále vylepšoval
a celkem jich zhotovil více než 50. Na základě
Torricelliho pokusu a objevu atmosférického tlaku začal
Pascal hledat důkazy tohoto objevu. Výsledky
zkoumání atmosférického tlaku shrnul v práci
„Pojednání o tlaku vzduchu“ v roce 1653, která však
vyšla až po jeho smrti v roce 1663. Známé jsou
rovněž Pascalovy práce z oblasti hydrostatiky. V
práci „Pojednání o rovnováze kapalin“ formuloval
základní zákon hydrostatiky -
Pascalův
zákon. Vyčíslil velikost hydrostatického
tlaku, popsal hydrostatický paradox, zákon spojených
nádob a princip hydraulického lisu. Pascal byl v náboženství a filosofii stoupenec jansenismu. V jeho myšlení vyhrocen spor mezi racionálním a iracionálním,
intelektem a intuicí. Dospěl k názoru, že
racionální a materiální myšlení neuspokojuje
skryté hlubiny našeho ducha; nevysvětlí nekonečno,
v němž žijeme, ani morální problémy života. Odvážným
činem je už sama víra, neboť nevíme, odkud přicházíme
a kam jdeme. Je to intuice a “logika srdce”, která
vede k pravdě. V roce 1653 se Pascal oddal
teologicko-filozofickým úvahám a o 3 roky později
vstoupil do kláštera. Na jeho počest byla pojmenována odvozená
jednotka SI pro tlak (pascal = m-1.kg.s-2). Z díla:
Myšlenky.
Blaise Pascal zemřel v Paříži 19. srpna 1662.
Ivan
Alexandrovič Gončarov,
(Иван
Александрович
Гончаров),
ruský spisovatel, se narodil 18. června 1812 v
Simbirsku. V roce 1834 absolvoval Moskevskou univerzitu,
v letech 1852 až 1855 jako tajemník admirála navštívil
na válečné plachetnici Palladě Anglii, Afriku a
Japonsko. Peripetie této cesty ztvárnil v cestopise Fregata
Pallada (1858). Společensko-psychologickým
románem Všední příběh o ztrátě
mladických iluzí, napsaným jako polemika s žánrem
salónně romantické historie, se připojil k
literárním kruhům spjatým s tzv. ruskou naturální
školou. Cit pro vytváření univerzálních lidských
typů se symbolickou platností uplatnil v románu Oblomov,
v němž vylíčil agónii ruské statkářské vrstvy,
propadlé patriarchálnímu životnímu stylu a nevraživě
odmítající evropské humanistické ideály. V románu
Strž zvěčnil mladou ruskou radikální a
volnomyšlenkářskou generaci. V literárních
kritikách obhajoval filozofické vyznění svých
románů. Ivan Gončarov zemřel 27. září 1891 v Saint
Petersburgu.
Igor
Fjodorovič Stravinskij,
(Игорь
Фёдорович
Стравинский),
ruský
skladatel, se narodil 17. června 1882 v
Oranienbaumu (nynější Lomonosov), poblíž Saint
Petersburgu. Vyrůstal v ideálním rodinném prostředí
jako syn Fjodora Stravinského, přítele P.
I. Čajkovského a největšího představitele
basových rolí v tehdejší petrohradské opeře.
Dostalo se mu vzdělání všeobecného (studoval
na univerzitě práva) i hudebního (žák
N. Rimského-Korsakova). Celé jeho dílo patřilo vždy
k širokého komplexu avantgardního umění a
inspirovalo jeho jednotlivé představitele.
Od roku 1910 žil v zahraničí (Švýcarsko, Francie,
USA). V roce 1962 navštívil Sovětský svaz. Byl jedním
z nejvýznamnějších představitelů hudby 20. stol.
Jeho tvorba prošla několika stylovými obdobími.
Zprvu ovlivněn ruským folklórem, jazzem, po 1. světové
válce se orientoval na neoklasicismus a na podněty
evropské hudby počínaje 14. stol., v 50. letech se přiklonil
k seriální hudbě.
Jeho scénická díla se často vymykají standardnímu
zařazení a spojují několik žánrů. Spolupracoval s
Ruským baletem S. P. Ďagileva. Díla se zpočátku
setkávala s rozporuplnými reakcemi publika –
premiéra baletu Pták Ohnivák
mu přinesla evropskou proslulost, Svěcení
jara vyvolalo při premiéře v Paříži skandál.
Z díla: balety (Pták Ohnivák, Petruška,
Svěcení jara,
Příběh vojáka, Pulcinella, Apollon Musagčte,
Polibek víly, Persefona, Hra v karty, Orfeus, Agon),
choreografické scény Svatba, opery (Slavík,
Mavra, Život prostopášníka), hudební hra Potopa,
opera-oratorium Oidipus rex,Žalmová symfonie pro sbor a orchestr, Mše
pro smíšený sbor a dechové kvinteto, kantáty (Svatba,
Threni, Canticum sacrum, Abrahám a Izák),
orchestrální díla (Symfonie in C, Monumentum pro
Gesualdo di Venosa), instrumentální koncerty a
koncertantní skladby (Ebony concerto pro
klarinet a jazzový orchestr, houslový koncert, koncert
pro dva klavíry, Capriccio
pro klavír a orchestr), písně (cykly Pribautky,
Kočičí ukolébavky), komorní tvorba (Oktet
pro dechové nástroje, Septet). Z teoretických
prací: eseje Poétique musicale (Hudební poetika), šest knih rozhovorů s R. Craftem (Rozhovory
s R. Craftem); Deník
ze společných cest, autobiografie Kronika
mého života. Igor Stravinskij zemřel v New
Yorku 6. dubna 1971 a byl pohřben v Benátkách.
Giovanni
Boccaccio[bokačo],
italský spisovatel, básník a humanista, se narodil
16. června 1313. O místě jeho rodiště se
vedou spory, ale převládá názor, že se narodil ve Florencii nebo blízkém Certaldu. Jako možné místo
narození udávali dříve životopisci i Paříž. Byl
nemanželským synem společníka florentského
bankovního domu Bardiů. Otec ho poslal v deseti letech
na praxi do Neapole, kde měla banka filiálku. Příslušnost
k domu Bardiů, financujících anjouovskou dynastii, mu
zaručovala přístup kedvoru,
kde prožil nešťastnou lásku k hraběnce Marii d'Aquino,
která pod jménem Fiammetta je v jeho díle obdobou
Dantovy Beatrice nebo Petrarcovy Laury. Po
úpadku Bardiů a po otcově smrti se vrátil do
Florencie. Vrcholem jeho
tvorby je Dekameron,
cyklus stovky novel, rozdělených po deseti na deset
dní. Vypráví si je společnost tří mladíků a
sedmi dívek, kteří utekli z Florencie na venkov v době
moru v roce 1348. Tato rámcová povídka spojuje novely
v organický celek, komponovaný
podle vzoru Božské
komedie
s didaktickým záměrem ukázat na hierarchicky seřazených
příkladech neřestí a ctností cestu k šťastnému
životu, na rozdíl od Danta však pozemskému, proto
bývá Dekameron
nazýván lidskou komedií. Vystupuje v nich celá
galerie postav
ztělesňujících různé projevy lidské inteligence,
od ušlechtilé moudrosti až po vychytralost, využívanou
ke klamání hlupáků. I v novelách s erotickými náměty
je zdůrazněna především rafinovaná hra chytrosti,
s níž milenci dovedou překonávat překážky. Boccaccio
chtěl v řadě děl dokázat, že italský jazyk je
vhodný stejně jako latina pro všechny žánry
“vysoké" literatury, např. v prozaickém
románu Filocolo,
eposu o 18 zpěvech v tercínách Caccia di Diana (Dianin lov), eposu v oktávách
Filostrato
a Teseida (název
naznačuje snahu napsat italskou obdobu Eneidy),
pastorálním románu (směs prózy a veršů) Ninfale
d'Ameto (O nymfách Ametových),
didakticko-alegorickém eposu Amorosavisione
(Milostné vidění), prozaickém románu Fiammetta
a pastýřském eposu v oktávách Fiesolské nymfy.
Pravděpodobně
po Dekameronu
vznikla satirická povídka Koš aneb Bludiště lásky. Setkání s Petrarcou v roce 1350 přivedlo Boccaccia
k zájmu o humanismus. ŽivotDantův je prvním životopisem tohoto největšího italského
básníka. Ve stáří ho představy posmrtné odplaty přiměly
k zavržení vlastních děl; od úmyslu spálit je ho
odvrátil Petrarca, byť sám (v dopise 1373) považoval
Dekameron
pouze za “mladistvou knihu, napsanou v próze a určenou
pro lid". Význam Boccaccia pro italskou i
evropskou kulturu je nesmírný: Boccacciova próza je
považována za závazný vzor literárního jazyka; Dekameron podstatně ovlivnil vývoj evropské novely a dodnes je
zdrojem inspirace pro všechna umění. Boccaccio
zemřel v Certaldu 21. prosince 1375.
Edvard
Hagerup Grieg
[gríg], norský skladatel, dirigent a klavírista, se
narodil v Bergenu 15. června 1843. Je považován za
největšího norského skladatele. Studoval nejprve na
konzervatoři v německém Lipsku a později u dánského
skladatele Nielse W. Gadea. V letech 1863 – 66 působil
v Kodani, v roce 1871 založil v Christianii (dnešní
Oslo) Hudební společnost. Podnikal koncertní cesty po
Evropě, v letech 1903 a 1906 navštívil také Prahu.
Jeho osobitý lyrismus vychází z národních tradic
norské lidové písně a nejlépe vynikl zejména v malých
hudebních formách, například v písních a drobných
klavírních skladbách (10 sešitů
Lyrických kusů). Grieg je autorem orchestrálních
děl (Symfonické tance, předehra
Na podzim, dvě suity z hudby k IbsenovuPeer Gyntovi – druhá obsahuje i Solvejžinu
píseň), klavírního koncertu a moll, komorních
(smyčcový kvartet g moll, houslové sonáty,
violoncellová sonáta a moll) a klavírních skladeb, písní
a dalších děl. Jeho tvorba zaujalo skladatele
Ference
Liszta, se kterým se několikrát setkal, a udržoval
s ním písemný kontakt. Grieg, ač nevytvořil žádné
rozsáhlé dílo (například operu nebo symfonii), v
oblasti drobných prací komorní hudby patří k výjimečným
autorům. Edvard Grieg zemřel v Bergenu 4. září
1907.
Charles
Auguste de Coulomb
[kulom], francouzský fyzik a vojenský inženýr, se
narodil 14. června 1736 v Angoulême na jihu
Francie. Pocházel ze zámožné šlechtické rodiny. Přírodní
vědy studoval v Paříži, poté vstoupil do armády a
stal se ženijním důstojníkem, specialistou na
vojenské stavby. Téměř devět let vedl opevňovací práce
na ostrově Martinique v Západní Indii, v červnu 1772
se vrátil do Francie s cílem věnovat se vědecké práci,
především studiu elektřiny a magnetismu. V roce
1785 objevil Coulomb zákon pro silové působení
nábojů - tzv. Coulombův
zákon. Podobný zákon odvodil i pro
silové působení magnetických pólů. V době
vypuknutí revoluce v roce 1789 byl již Coulomb
uznávaným badatelem, členem francouzské Akademie věd
a podplukovníkem. Po prvních výstřelech revoluce se
ale vzdal důstojnické hodnosti i všech úřadů a
uchýlil se na svůj statek v Blois, kde se plně věnoval
vědě. Roku 1800 byl Napoleonem
povolán na univerzitu, kde setrval jako učitel fyziky
až do své smrti. Po celý život se zajímal o
techniku a konstruoval například větrné mlýny,
vodní kola atd. Roku 1784 sestavil torzní (též Coulombovy)
váhy, které umožňují velmi přesná měření
velikosti přitažlivých a odpudivých elektrických
sil. Byl po něm pojmenován Coulombmetr, přístroj na
měření elektrostatického náboje a odvozená
jednotka soustavy SI pro elektrický náboj Coulomb
(C), značící množství náboje, který projde vodičem
při proudu 1A za 1s. Charles Coulomb zemřel v Paříži
23. srpna 1806.
Paavo
Johannes Nurmi,
finský
atlet, se narodil 13. června 1897 v Turku.
Pro svůj specifický styl běhu byl nazýván "Létajícím
Finem". Za svou sportovní kariéru získal devět
zlatých olympijských medailí. Tři zlaté získal na
olympiádě v Antwerpách (1920): na 10 km, v krosu (8
km) jednotlivců a družstev, pět zlatých na olympiádě
v Paříži (1924): na 1 500 m, 5 km, v krosu (10 650 m)
jednotlivců a družstev a v běhu družstev na 3 km a
jednu zlatou na olympiádě v Amsterdamu (1928): na 10
km. Kromě toho získal stříbrné medaile z
olympijských her 1920 na 5 km, 1928 na 5 km a 3 000 m překážek.
Na X. hrách v Los Angeles (1932) nemohl startovat,
protože byl po účasti v placeném závodě označen
za profesionála, čímž se pro něj další olympiády
uzavřely. Byl velice všestranným běžcem, vytvořil
17 oficiálních světových rekordů na tratích od
1500 – 20 000 m. Stal se finským národním hrdinou,
v roce 1952 zapaloval na LOH v Helsinkách olympijský
oheň. Paavo Nurmi zemřel v Helsinkách 2. října 1973.
Byl mu vystrojen státní pohřeb.
Egon
Schiele
[šíle], rakouský malíř a grafik, významný představitel rakouského expresionismu,
se narodil 12. června 1890 v Tulln an der Donau (městečko
poblíž Vídně). Otec Adolf
Schiele, rozený Vídeňan, byl přednostou stanice
tehdejší c.k. státní dráhy, matka Marie, rozená
Soukupová, pocházela z Českého Krumlova. Absolvoval
základní školu v Tullnu,
reálné gymnázium v Kremsu a Klosterneuburgu. Po
smrti otce
v roce 1905 se jehoporučnictví ujal strýc Leopold Czihazcek. V
té době tvořil Schiele své první olejomalby.
V roce 1906 byl přijat na Akademii výtvarných umění ve Vídni, ale měl
zde ale časté konflikty.
Studoval ve všeobecné
malířské třídě profesora Christiana Griepenkerla,
konzervativního akademického malíře přelomu
století. V
roce 1907 se seznámil s Gustavem
Klimtem,
který jej v počátcích tvorby zásadně ovlivnil. Na konci
roku nachází
1909 nalezl vlastní umělecký styl a v roce 1910, znechucen
Vídní, odcestoval do Krumlova, města motivů pro jeho
obrazy. Do historie umění se zapsal jako autor expresívně pojatých krajin a
měst (Český Krumlov), silně erotických aktů
(Ležící akt), vizionářských kompozic s
tematikou smrti (Matka
a smrt, Smrt a dívka) a symbolických autoportrétů a portrétů (Slečna Beerová).
Po smrti
Gustava Klimta organizoval
Schiele 49. výstavu "Wiener Secession". Výstava
mu přinesla
obrovský umělecký i materiální úspěch. Získal
množství
zakázek z vídeňské společnosti a zařízení
druhého ateliéru. Tragická však pro Schieleho byla
epidemie španělské chřipky. Jeho těhotná žena zemřela
28. října a 31. října 1918 chorobě podlehl ve Vídni
i osmadvacetiletý Egon Schiele.
Richard
Strauss[štraus],
německý skladatel a dirigent, se narodil 11. června
1864 Mnichově.
Jeho otcem byl Franz Strauss, hráč na lesní roh u
dvorní opery v Mnichově, který mu dal základy
komzervativního hudebního vzdělání. V roce 1874 slyšel
Strauss poprvé Wagnerovy
opery Lohengrin,
Tannhäuser
a Siegfried,
které na něj velice zapůsobily, ale jeho otec mu
zakázal, aby studoval Wagnerovu hudbu blíže, protože
ji nepovažoval za dostatečně kvalitní. V roce 1882
nastoupil Strauss na Mnichovskou univerzitu, kde
studoval filosofii a historii umění (ne hudbu), ale o
rok později přešel do Berlína, ale brzy nastoupil
jako pomocník dirigenta Hanse von Bülow v Mnichově a
po jeho rezignaci zde působil jako hlavní dirigent (1886 – 89 a 1894 –
98). Později byl rovněž dirigentem operních
divadel ve Výmaru (1889 – 94), v Berlíně (1898 –
18) a ve Vídni (1919 – 24). Vroce 1910 dirigoval v Národním divadle v Praze
svou operu Elektra.
Ve skladbě byl představitelem pozdního romantismu. Z
díla: opery (Salome, Elektra,
Růžový kavalír, Ariadna na Naxu,
Žena beze stínu, Arabella, Mlčenlivá žena), symfonické básně (Macbeth, Don
Juan, Smrt a vykoupení, Enšpíglova šibalství, Tak
pravil Zarathustra, Don Quijote,
Život hrdinův), symfonie (Alpská
symfonie),
instrumentální koncerty (2 koncerty pro lesní roh),
komorní tvorba, písně, balet Legenda o
Josefovi. Hodně diskutovaná byla Straussova role
za dob nacismu. Přestože on sám se snažil být
apolitický, v listopadu 1933 jej bez jeho předchozího
souhlasu Goebbels
dosadil na post prezidenta Státního hudebního úřadu
(Reichsmusikkammer) a za výkon této funkce byl
Strauss po válce často kritizován. Na Straussovu
obhajobu je ale nutno dodat, že byl z této pozice
odvolán v roce 1935 poté, když odmítl odstranit z
programu hry Die schweigsame Frau jméno židovského
libretisty, svého přítele Stefana
Zweiga. Richard
Strauss zemřel v Garmisch-Partenkirchenu
8. září 1949.
Poznámka. Richard Strauss nebyl v žádném příbuzeneckém
vztahu k vídeňským skladatelům populárních valčíků
Johannu
Straussovi a jeho synům.
André
Louis Derain[deren],
francouzský malíř, ilustrátor, sochař, grafik a
scénograf, se narodil 10. června 1880 v Chatou
poblíž Paříže. Malovat začal v Paříži pod vlivem pointilismu, v
roce 1900 s ním sdílel ateliér Maurice
de Vlaminck, na čas se usadil v Londýně, kde
vznikla významná část jeho díla. V roce 1907 se přestěhoval
na Montmartre,
kde žil v poblíž svého přítele Pabla
Picassa a jiných pozoruhodných umělců. Vedle H.
Matisse se stal předním tvůrcem fauvismu, ale po
nedlouhém fauvistickém období (Přístav v Havru,
Koupání) podlehl vlivu italské gotické malby.
Po válce je jeho tvorba již plně realistická
(krajiny z Castel Gandolfo). V sochařství objevil
výtvarné hodnoty africké plastiky, jejichž vliv se
uplatnil v pojetí figur a v podobiznách. Pracoval také
na ilustracích první knihy poezie Guillaume
Apollinaira (L'Enchanteur pourissant -1909),
ilustroval básnickou sbírku Maxe
Jacoba a byl autorem souboru ilustrací první knihy
André
Bretona (Mont de Piete). Od roku 1918
navrhoval divadelní scény a kostýmy (pro Ďagilevův
Ruský balet). André Derain zemřel 8. září
1954 v Garches.
Michael
Peter Ancher
[anche], dánský malíř, se narodil 9. června
1849 na ostrově Bornholm, Dánsko. Malířství
studoval na Královské dánské akademii umění, kde
se naučil malovat podle tradičních přísných
pevných pravidel kompozice. V červnu 1874 se přestěhoval
do Skagenu v severní části Dánska, který byl známým
střediskem malířů, oceňovaným především pro nevšední
přímořské světlo a zvláštní chladivě působící
klima. Zde prožil svůj umělecký život. Stejně
jako jeho skagenští přátelé Oscar Bjørck,
Viggo Johansen, Peder
Severin Krøyer a Christian Krohg, také Ancher
maloval především chudé rybáře a jejich rodiny při
práci i odpočinku. Téměř každá Ancherova malba
pak byla jakýmsi příběhem z jejich života. Do povědomí
umělecké veřejnosti se dostal obrazem Vil
han klare pynten z roku 1879. Ancherovy obrazy
jsou téměř tak ponuré a tmavé, jako život v přímořském
městečku, avšak vše, co Ancher maloval, přesně
odpovídá barvám a světlu, které charakterizuje
atmosféru Skagenu. Ancherovu tvorbu ovlivnila v roce
1882 návštěva muzea umění ve Vídni (Kunsthistorisches
Museum Wien), kde jej ohromila především díla
starých holandských mistrů. Michael Ancher byl manželem
Anny
Ancherové a otcem Helgy Ancherové, které byly
rovněž malířkami. Ve Skagenu Ancher také 19. září
1927 zemřel. Dům Michaela a Anny Ancherových (Anchers
Hus) ve Skagenu byl přeměněn na muzeum a je přístupný
veřejnosti.
Robert
Alexander Schumann
[šúman], německý skladatel, hudební kritik a
spisovatel, se narodil 8. června 1810 ve Zwickau.
Vroce 1834 založil v Lipsku Neue Zeitschrift für
Musik
(Nový časopis pro hudbu), který se jako první
časopis soustavně zabýval hudební kritikou. Těžiště
jeho díla je v klavírních skladbách (Variace
na jméno Abegg, Karneval, Motýli,
Dětské scény, Kreisleriana, Lesní scény,
Tance Davidovy, Fantazijní kusy, Symfonické
etudy, Album pro mládež, 3 sonáty, etudy) a písních
(cykly Láska
a život ženy, Láska básníkova,
Myrty). Z dalších děl: 4 symfonie (1. B dur Jarní),
instrumentální koncerty (klavírní a moll,
violoncellový), oratoria (Ráj a Peri),
komorní tvorba (3 smyčcové kvartety, 3 klavírní
tria, klavírní kvintet Es dur). Byl manželem Kláry
Schumannové.
Zemřel
v Endenichu
poblíž Bonnu 29. července 1856.
Eugène
Henri Paul Gauguin [gogen], francouzský malíř, grafik a řezbář, se narodil 7. června
1848 v Paříži. Jako tříletý se s matkou přestěhoval
do Limy v Peru, ale v roce 1855 se oba do rodné
Francie vrátili. Gaugin začal navštěvovat
katolickou školu v Orleansu, v 17-ti letech se
stal námořníkem a po šesti letech na moři počala
jeho kariéra burzovního makléře. Jeho opatrovník
Gustave Arosa, úspěšný obchodník a sběratel
umění, jej již v roce 1879 představil Camille
Pissarrovi a krach na pařížské burze v
roce 1883 Gauguina také přivedl k malířství.
Mezi jeho nejlepší přátele patřili kromě
Pissarra také Paul
Cézanne a Vincent
van Gogh, se kterým devět týdnů tvořil v Arles.
Stal se jedním z nejvýznamnějších postimpresionistických
malířů, představitelem syntetického symbolismu.
Zpočátku maloval impresionistické krajiny (Krajina).
Záhy ale opustil impresionistický zájem o světelné
proměny atmosféry a v roce 1866 spolu s přítelem
Émilem
Bernardem založil (později oba ve sporu o
prvenství) nový umělecký směr cloisonnismus,
v jehož stylu namaloval první obraz Vidění
po kázání. Cloisonnistická metoda spočívá
v konturování barevných ploch výraznými
obrysovými liniemi. Na jejím základě postupně
vytvořil monumentální sloh, uznávající
barevnou plochu jako základní jednotku obrazu. Důraz
kladl na barevnost s potlačením role detailu.
Zobrazoval motivy z bretaňského venkova (Krajina
s pasáčkem vepřů, Arlesanky v parku,
Žlutý
Kristus), stále častěji inspirován
exotickými krajinami i mimoevropským životním
stylem. Pod vlivem exotických cest se jeho paleta
rozzářila jasnými plnými barvami (Krajina
na Tahiti, Tahitské pastorále, Mateřství, Dívky
s květy mangovníku). Byl ovlivněn i japonským
a africkým uměním. Tematicky ovlivněn dobovým
symbolismem, kladl si naléhavé otázky o povaze
lidské existence (monumentální obraz Odkud
přicházíme? Kdo jsme? Kam jdeme?).
Symbolikou barev a monumentálním plošným pojetím
ovlivnil umělecké směry 20. století, zejména fauvismus
a expresionismus,
dekorativní stránku jeho umění rozvinula
secese. V roce 1891 se mu podařilo prodat třicet
obrazů a za výtěžek odcestoval na Tahiti. Do
Paříže se vrátil v roce 1893 po smrti svého
strýce, který mu zanechal poměrně velké dědictví.
Gauguin si pronajal studio na Rue Vercingetorix,
kde namaloval svá nejznámější díla ovlivněná
pobytem na Tahiti, kam se o rok později opět vrátil.
Propadl zde ale depresím z osamění a v roce
1898 se dokonce pokusil o sebevraždu. Po zotavení
se opět pustil do malování, ale zdravotní
problémy spojené s nedostatečnou léčbou nepřekonal.
Paul Gauguin zemřel zcela chudý 8. května 1903
v Atuoně, na ostrově Hiva Oa, v souostroví Markézy ve Francouzské
Polynésii.
Alexandr
Sergejevič Puškin,
Александр
Сергеевич
Пушкин (výslovnost), ruský
básník, prozaik, dramatik a esejista, se narodil
v Moskvě 6. června 1799. Je často považován
za zakladatele novodobé ruské literatury a
moderního ruského básnického jazyka.
Jako liberální šlechtic patřil k sympatizantům
děkabristického hnutí, zastával však umírněné
monarchistické názory. V rozsáhlé tvorbě
navázal na tradici preromantické literatury a
zároveň vytvářel zakladatelská díla ruského
literárního romantismu ve všech žánrových
oblastech. Na Puškinově díle je patrný vliv Voltairovy
satiry, poezie Lorda
Byrona a tragédií Williama
Shakespeara. K vrcholům evropské romantické
prózy patří zejména cyklus Bělkinovy
povídky, novela Kapitánská dcerka a
povídka Piková dáma, v nichž důsledně
respektuje a odstiňuje atmosféru panující v
jednotlivých vrstvách ruské společnosti. Psal
též literární kritiky, publicistiku, vydával
literární časopis Sovremennik (Současník).
Nejvýznamnější je však jeho básnické dílo.
Začínal jako preromantický lyrik, postupně
stále víc inklinující k byronovským
romantickým tématům (pohádkový epos Ruslan
a Ludmila, poémy Kavkazský zajatec, Bachčisarajská
fontána, Cikáni), na jejichž základě
vznikl i román ve verších Evžen
Oněgin. Tragikomický romantický hrdina
tu poprvé v ruském písemnictví ztělesňuje
osud tzv. zbytečného člověka a dilemata jeho
moderních životních gest, k nimž patří
klasická (i parodicky chápaná) zkouška lásky
a cti. Od současných látek posléze přešel k
romantické interpretaci historických námětů v
poémách Poltava a Měděný jezdec,
jenž se stal estetickou manifestací koncepce
kolektivní vůle národů a lidu. Psal
též veršované pohádky, zpracovával
folklórní motivy, ale publikoval i historické
práce (Dějiny pugačevské vzpoury). Řada
jeho děl inspirovala hudební skladatele,
zejména Petra
Iljiče Čajkovského
(opery
Evžen Oněgin, Piková dáma) a Modesta
Petroviče Mussorgského (opera Boris
Godunov). Pro své svobodomyslné verše musel v
roce 1820 odejít na sedm let do vyhnanství, které
trávil na jihu (Kišiněv, Oděsa) a na
rodinném statku u Pskova. Po návratu byl
pod stálým policejním dozorem. Zemřel 10. února
1837 v Petrohradu na zranění ze souboje, ke kterému
byl dohnán dvorskými intrikami.
Federico
García Lorca
[garsja lorka], španělský
básník, dramatik, malíř a hudebník,
se narodil 5. června 1898 ve Fuente Vaqueros poblíž
Granady v rodině statkáře. Od roku 1909 žil
v Granadě, kde studoval střední školu. Roku 1914 začal
studovat filosofii, literaturu a práva (studia nedokončil),
od roku 1919 pokračoval ve studiích v Madridu, který
se stal v té době ohniskem umělecké avantgardy. V
roce 1923 se stal doktorem práv, ale právní praxi se
nevěnoval.V letech 1929 - 1930 studoval v USA na
Kolumbijské universitě, poté strávil několik měsíců
na Kubě. Po návratu se García Lorca věnoval převážně
literární a dramatické tvorbě, v roce 1931 se stal
ředitelem divadla, nesoucího jméno La Barraca (tj. česky
Bouda), kde uváděl především své vlastní hry. V
letech 1933 - 1934 pobýval v Argentině. Počátkem
jeho literární tvorby byl rok 1918, kdy vydal
vlastním nákladem svůj literární debut, sbírku
lyrických próz Dojmy a krajiny, v roce 1921
vzbudil zájem veřejnosti sbírkou Kniha básní.
Ve
své poezii (sbírky Písně 1927, Cikánské
romance 1928, Zpěv na andaluskou notu
1931, Díván sadu Tamarit 1936, vydáno posmrtně
v New Yorku r. 1940)
vycházel z andaluského folklóru, ale působil na něj
i surrealismus, přátelil se s Dalím
či Buňuelem.
Nejznámější hry: Krvavá svatba, Pláňka, Dům
Bernardy Albové, Láska dona Perlimplína a zahrada
Belisina, vesměs z vesnického prostředí. Neskrýval
svou homosexuální orientaci. Po vypuknutí španělské
občanské války byl v Grenadě fašistickými
povstalci generála Francisca
Franca zatčen a
19. srpna 1936 zastřelen. Stal se jedním ze
symbolů boje španělského lidu proti fašismu.
Sókratés,
řecky
Σωκράτης, řecký
filozof a učitel Platónův,
se narodil v Aténách 4. června 469 př. n. l. Otcem Sókratovým byl sochař
Sofróniskos
a matkou porodní bába Fainareté. Z jeho mládí se
mnoho informací nedochovalo, zřejmě se mu ale dostalo
vzdělání, které mu otec podle athénských zákonů
musel poskytnout - gymnastika, hudba, gramatika
(zahrnovala studium Homéra,
Hésioda
a dalších básníků).
Oženil se s Xantippou,
s níž měl tři syny.Je považován za jednu z nejvýznamnějších postav
evropské filozofie a ideál
myslitele, který svým
mravním zásadám a touze po pravdě plně podřídil a
nakonec i obětoval svůj život. Položil základy západního myšlení. Byl prvním
filozofem athénského původu. Nezanechal po sobě žádný
filozofický spis, filozofii
rozvíjel především v besedách se svými přáteli a
žáky. V politickém životě se omezoval na plnění běžných
občanských povinností,
ale neváhal projevit svůj nesouhlas s názory a příkazy,
které nepokládal za správné. Kritikou běžné morálky,
některých politických institucí i vad athénské
demokracie, která procházela v poslední čtvrtině 5.
stol. př. n. l. krizí, si znepřátelil řadu spoluobčanů. V roce
399 př. n. l. byl postaven před soud pro údajné
nerespektování státního náboženství a neoprávněně
odsouzen k trestu smrti. Protože byl přesvědčen, že
občan musí plně respektovat zákony státu, odmítl
využít možnosti útěku z vězenía podrobil se rozsudku. Sókratovy
názory i životní osudy jsou známy výhradně ze svědectví
současníků, zejména jeho žáků Xenofónta
a Platóna(Obrana
Sókratova, Kritón, Faidón, Symposion, Theaitétos, Parmenidés), z nichž každý vylíčil svého
učitele poněkud odlišně. Platón ve svých dialozích
Sókrata idealizoval a jeho ústy častovyjadřoval vlastní názory. V
Xenofóntově podání je Sókratés nejen filozofem,
ale i praktickým mužem, který svou radou pomohl mnoha
spoluobčanům v nesnadných situacích. Svou
myslitelskou orientací se Sókratés výrazně odklonil
od tradice řecké přírodní filozofie. Výrok delfské věštírny,
jímž byl prohlášen za nejmoudřejšího člověka,
interpretoval v tom smyslu, že se liší od ostatních
lidí pouze tím, že si uvědomuje svoji neznalost
(“vím, že nic nevím”). To ho však nevedlo k
filozofické skepsi, nýbrž k přesvědčení, že člověk
může poznat dobro a tím i získat základ pro naučení
se ctnosti, která je předpokladem štěstí. Cestou k
tomu je především poznání sebe sama a ujasnění si
základů etických pojmů (jejich přesné definování),
zejména pojmu ctnosti. Jeho vedení
dialogu spočívalo v promyšleném kladení otázek,
jejichž zodpovídáním se v myslích spolubesedníků
postupně rodilo poznání (nazýval tuto metodu
“porodnickým uměním”). Při vyvracení nesprávných
tvrzení používal jemnou ironii. Ryze racionální pojetí etické
problematiky výrazně ovlivnilo názory jeho žáků,
později i celých filozofických škol. Hlavní
myslitelský přínos Sókratův však spočívá ve
filozofickém vyjádření práva jednotlivce na vlastní
morální rozhodování, na kritickou reflexi sebe sama
i celé společnosti.Sókratés zemřel po požití
bolehlavu 7. května 399 př. n. l.
Irwin
Allen
Ginsberg, americký
básník a jedna z vůdčích osobností beatové
generace, se narodil v
Newarku, New Jersey 3. června 1926 v židovské
rodině, jako
nejmladší syn Louise Ginsberga (středoškolského učitele
angličtiny a básníka) a Naomi Levy Ginsbergové (ruské
emigrantky levicového smýšlení).
Byl nejmladším ze skupiny beatniků. Po
absolvování střední školy v Patersonu nastoupil
Ginsberg na Kolumbijskou univerzitu, kde začal studovat
práva, ale časem přešel na studium anglistiky. Na
univerzitě se poprvé setkal s Kerouacem,
Burroughsem a dalšími budoucími beatníky a roku 1948
získal bakalářský titul. Trpěl problémy spojenými
se svou homosexualitou. Zamiloval se do Neala Cassadyho,
který ho ale odmítl, což ho dlouhodobě poznamenalo,
ale o pár let později se seznámil s Peterem
Orlovským, který se stal jeho celoživotním partnerem
v oblasti intimní, duchovní i umělecké. Manifestem
hnutí, které začalo na básnických a hudebních
seancích (jam sessions) ve sklepě
sanfranciského knihkupectví City Light Books, je
poéma Kvílení.
rozvíjející bohatou obraznost v litanickém verši.
Sbírka Kadiš obsahuje
lyrický nářek pro matčinu smrt. Hodně
cestoval po severní i jižní Americe, Evropě, ale i
Asii. Po vyhoštění z Kuby kvůli kritice vládních
úřadů navštívil roce 1965 i
Prahu, kde se sešel s Josefem Škvoreckým a na 1.máje
byl zvolen desítkami tisíc studentů králem
majálesu. Báseň Král
majálesu(Ginsberg ji napsal v letadle, když byl vyhoštěn
z Československa), je výrazem odporu k totalitnímu
komunistickému režimu a sympatií s českými
studenty. Kampaně proti zneužívání moci v
mezinárodní politice vedl Ginsberg i v pozdějších
letech a publikoval řadu dalších sbírek básní, z
nichž mnohé zhudebnil.
Po roce 1989 ještě několikrát navštívil naší
zemi, aby se zúčastnil čtení svých básní. Allen
Ginsberg zemřel na následky rakoviny jater
5. dubna 1997.
Donatien
Alphonse François de Sade[sad],známější
jako markýz de Sade,francouzský šlechtic, prozaik, představitel
libertinismu, se narodil 2. června 1740 v paláci
Condé v Paříži.
Jeho otcem byl Comte de Sade, matkou Marie Elénore
Maillé de Carman. Zpočátku jej vzdělával jeho strýc,
poté přešel do lycea a následně začal působit v
armádě, zúčastnil se i Sedmileté války. V roce
1763 se oženil s Renée-Pelagie de Montreuil, dcerou
bohatého smírčího soudce, se kterou měl tři děti.
Když jeho otec v lednu 1767 zemřel, přijal titul
"Comte de Sade". Krátce po svatbě začal žít
skandálním zhýralým životem, do jeho orgií se často
zapojovala i jeho žena a její sestra. V roce 1772 byl
odsouzen k smrti, ale dostal milost. V roce 1777 byl
znovu uvězněn ve Vincennes, kde byl jeho spoluvězněm
Comte
de Mirabeau, který rovněž psal erotická díla. V
roce 1784 se Sade pokusil o útěk a byl přemístěn do
Bastilly.
Počátkem července 1789 (ještě před útokem na
Bastillu) byl převezen do ústavu pro choromyslné v
Charenton-Saint-Maurice. Z Charentonu byl v roce 1790
propuštěn a manželka se s ním poté rozvedla. V té
době se setkal s Marií-Constance Quesnetovou, se
kterou zůstal po celý zbytek života. V roce 1801 byl
znovu uvězněn v pevnosti Bicetre, ale po zásahu svých
příbuzných byl prohlášen za duševně chorého a v
roce 1803 přemístěn zpět do asylu v Charentonu, kde
s ním mohla žít i Constance. Liberální ředitel
Charentonského ústavu abbé de Coulmier mu povolil,
aby s chovanci ústavu zinscenoval několik divadelních
představení, které navštěvovala i pařížská veřejnost
a které byly kladně hodnoceny jako nové postupy
psychoterapie. De Sade měl i zde aféru s dvanáctiletou
Madeleine Leclercovou, která trvala čtyři roky, až do
jeho smrti. Jeho rozsáhlé dílo má mnohé literárně-filozofické
souvislosti, ve své době představovalo například
protiklad k sentimentální citovosti a ctnostem
vyzdvihovaným Jean-Jacques
Rousseauem. Vyjadřuje absolutní
revoltu člověka proti jakékoli nesvobodě a útlaku.
Základní formou odmítnutí morálních konvencí,
Boha, společnosti a spoutanosti jazyka je zhýralý
erotismus, jenž je pojímán jako etická odplata člověka
tváří tvář společnosti a Bohu. Hledání svobody
silného individua zakládá na touze po úplném a
pravdivém poznání lidské psychiky a dospívá až k
encyklopedickému popisu a rozboru všech forem
erotismu. Svými úvahami, předjímajícími v mnohém
učení Sigmunda
Freuda, otevřel Sade cestu moderní
psychopatologii. Značná část díla byla bohužel zničena,
například jeho nejstarší syn údajně spálil jeho
pozůstalost s nepublikovanými rukopisy, včetně
mnohasvazkového díla Les Journées de Florbelle.
Sade byl umělecky oceněn až začátkem 20. století Guillaume
Apollinairem a surrealisty. Česky vyšla například
díla Filozofie v budoáru, Leonora a
Klementina, Justina, 120 dnů Sodomy.
Donatien Alphonse François de Sade zemřel 2. prosince
1814 v Charentonu.
Michail
Ivanovič Glinka,
Михаил Иванович Глинка, ruský
skladatel a zakladatel ruské národní hudby, se
narodil 1. června 1804 v Novospasskom v Smolenské
gubernii (Новоспасское
село,
Смоленской
губернии).
Pocházel ze šlechtického rodu. Byl žákem irského
skladatele Johna
Fielda a později pedagoga Siegfrieda Wilhelma
Dehna. Studoval housle, klavír, zpěv i hudební teorii v
Petrohradě a v letech 1837 až 1839 zde působil jako
kapelník dvorní vokální kapely. Měl ale křehké
zdraví, kvůli němuž často pobýval v cizích krajích, zejména v Itálii (1830 – 1833),
Francii a Španělsku (1844 –
1847), rád se ale vracel do rodného Ruska.Jeho
nepříliš rozsáhlé dílo, tvořící syntézu prvků
ruského folkloru a západoevropské hudby, má pro
ruskou hudbu značný zakladatelský význam především
v oblasti
opery, v orchestrální hudbě a v tvorbě romansů. Stalo
se vzorem skupině Mocná hrstka. Glinka byl autorem dvou oper. První
s názvem Ivan Susanin byla posléze
z politických důvodů přejmenována na Život
za cara, inspirací
pro druhou,Ruslan a Ludmila, ve které je
použito
mimořádně rozmanitých kompozičních postupů, mu
byla Puškinova
epická pohádková báseň. Glinka je
rovněž autorem předeher (Jota aragonese,
Noc v Madridu), orchestrálního scherza Kamarinskaja, romansů,
komorních a klavírních skladeb, scénické a jiné
hudby. K uvedení jeho orchestrálních děl
i obou oper v Praze přispěl velkou měrou Bedřich
Smetana. Michail Ivanovič Glinka zemřel 15. února
1857 v Berlíně.